برای آزادی سکینه

نویسنده

» گزارش آ ب ث از درخواست شخصیت های جهانی

بیش از صدها شخصیت سیاسی، فلسفی، علمی و فرهنگی نامه ای را به امضاء رسانده اند و در آن خواستار آزادی سکینه محمدی آشتیانی شده اند. این عریضه برای روزنامه تایمز ارسال شده است.

در میان امضاء کنندگان شخصیت های مشهوری چون نوام چامسکی، زبانشناس و فیلسوف آمریکایی، فرناندو هنریکه کاردوسو، رییس جمهور سابق برزیل، دانشمند ریچارد داوکینز نویسنده مونیکا علی، و دزموند توتو، اسقف اعظم آفریقای جنوبی به چشم می خورند.

این افراد در نامه خود خطاب به آیت الله علی خامنه ای و رییس جمهور محمود احمدی نژاد توضیح داده اند که این زن به اندازه کافی مصیبت و رنج کشیده است و خواستار آزادی هرچه سریعتر او، پسرش سجاد قادرزاده، و وکیل اش جاوید هوتن کیان شدند.

محمد مصطفایی، دیگر وکیل او که مجبور به پناهندگی در نروژ شده، در اظهاراتی بیان داشته بود که سکینه آشتیانی به طور مستمر متحمل بدرفتاری های شوهر معتاد خود می شده و خود او سکینه را مجبور به تن فروشی و تأمین مواد او می کرده است.

به گفته مصطفایی، حکومت جمهوری اسلامی به دلیل فشارهای بین المللی مجبور شد حکم سنگسار او را به حال تعلیق درآورد و اکنون نیز برای توجیه اعدام او دست به ساخت یک فیلم مستند تلویزیونی زده است. سکینه در این فیلم در قالب زنی ظاهر می شود که شوهر خود را می کشد تا بتواند با معشوق خود که یکی از آشنایان شوهرش بوده زندگی کند.

منبع: آ ب ث، ۱۹ دسامبر