دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور از:

در حالی که سایت های سبز حکایت از آن دارند که میرحسین موسوی و مهدی کروبی دستگیر به زندانی منتقل شده اند، دادستان کل جمهوری اسلامی تأکید کرد که آنان دستگیر و به زندان منتقل نشده اند.

غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل،  اول مارس انتقال میرحسین موسوی و مهدی کروبی به زندان را تکذیب کرد و گفت: “اطلاعات رسانه های دشمن در مورد آقایان موسوی و کروبی اشتباه است.”

روز گذشته خبر انتقال آنان به زندان در سایت های این دو رهبر مخالفان منتشر گردید. سایت کلمه نوشت: “آقایان موسوی و کروبی به همراه همسران شان به زندان حشمتیه منتقل شده اند.” کلمه در ادامه نوشت: “به گفته منابع موثق، دستگیری و انتقال به زندان حشمتیه در تهران قطعی است، اما زمان دقیق انتقال آنها همچنان مبهم است.”

ازطرف دیگر، خبرگزاری نیمه دولتی فارس نیز به نقل از یک منبع ناشناس قضایی، دستگیری و زندانی شدن این افراد را تکذیب کرده است.

فارس به نقل از همین منبع قضایی نوشته است که این دو رهبر اصلاح طلب از هفته گذشته در حصر خانگی و انزوای کامل بسر می بردند، و “درحال حاضر نیز همچنان در حصر خانگی اند و فقط ارتباط شان با عناصر مشکوک قطع شده است.”

 

انزوا

میرحسین موسوی، نخست وزیر سابق، و مهدی کروبی، رییس سابق مجلس، که از زمان انتخاب مناقشه آمیز احمدی نژاد در ژوئن ۲۰۰۹ به شخصیت های اصلی مخالفان و اصلاح طلبان تبدیل شده اند، از هفته گذشته توسط نیروهای امنیتی به همراه همسران شان در حصر خانگی قرار گرفتند. اطرافیان آقایان موسوی و کروبی به شدت نگران وضعیت آنان هستند.

پس از فراخوان آقایان موسوی و کروبی، چندین هزار نفر در تاریخ ۱۴ فوریه به خیابان ها آمدند و برای اولین بار پس از یک سال، در تظاهرات ضد دولتی شرکت کردند. سایت های مخالفان خواستار تظاهرات در روز اول مارس علیه رفتارهای حکومت در قبال این دو نامزد پیشین انتخابات شدند. تظاهرات اخیر سومین تظاهرات طی دو هفته گذشته است که درواقع برای آزادی آنان برگزار خواهد شد. حکومت جمهوری اسلامی روز دوشنبه درخصوص هرگونه مشارکت در این تجمع هشدار داد و آن را به مانند کلیه تظاهرات های گذشته طی ۱۸ ماه اخیر ممنوع اعلام کرد.

 

نگرانی فرانسه

 

غلامحسین محسنی اژه ای گفت: “هر کسی که قانون را زیر پا بگذارد، باید جوابگوی اعمالش باشد.” او همچنین گفت که کلیه طرفداران و حامیان موسوی و کروبی از این پس به عنوان “ضد انقلاب” و مهره خارجی شناخته خواهند شد. این عنوانی است که محکومیت های سنگینی در قوانین کیفری جمهوری اسلامی برای آن در نظر گرفته شده.

مجمع روحانیون مبارز که اعضای آن را روحانیون اصلاح طلب تشکیل می دهند، روز دوشنبه از دولتمردان جمهوری اسلامی خواست به حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی خاتمه دهند.

فرانسه نیز به نوبه خود مراتب نگرانی خود را دراین رابطه اعلام کرده است. وزیر خارجه فرانسه بار دیگر از مقامات جمهوری اسلامی خواست “کسانی را که به صورت خودسرانه بازداشت شده اند آزاد کنند”.

دولت آلمان نیز نسبت به اتخاذ این گونه تدابیر اعتراض کرد و از دولت جمهوری اسلامی خواست “بدون تأخیر خانواده آقایان موسوی و کروبی را از محل بازداشت آنان مطلع کند و براساس قوانین مورد تأیید جمهوری اسلامی، به آنان امکان استفاده از وکیل مدافع را بدهند”.

منبع: نوول ابزرواتور، اول مارس