زندان؛ خانه جدید رهبران مخالف ایران

نویسنده

» مقاله واشنگتن تایمز درباره حصر میرحسین و کروبی

علی اکبر دارینی

به گزارش یک  سایت اصلاح طلب، میرحسن موسوی و مهدی کروبی، رهبران ارشد مخالف در ایران، به زندانی در تهران منتقل شده اند.

سایت کلمه گزارش کرد آقای موسوی و همسرش زهرا رهنورد و نیز مهدی کروبی و همسرش فاطمه کروبی به زندان حشمتیه در پایتخت ایران انتقال داده شده اند. در ابتدا مشخص نبود آنها را به کجا برده اند.

در وب سایت کلمه آمده است: “بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده از منابع موثق، موسوی و کروبی به همراه همسرانشان دستگیر شده و به زندان حشمتیه منتقل شده اند.”

اما خبرگزاری نیمه رسمی فارس که به سپاه قدرتمند انقلاب اسلامی وابسته است، این گزارش را رد کرده است.

فارس به نقل از یک مقام ناشناس قضایی گزارش کرد این دو هنوز در حصر خانگی به سر می برند و اجازه ترک خانه های خود و یا تماس با خارج را نداشته اند.

تماس های تلفنی خبرنگاران با مقامات دستگاه قضایی ایران بدون پاسخ مانده است.

در صورت صحت خبر زندانی شدن این رهبران ، به بحران سیاسی ایران آن هم در بحبوحه فراخوان مخالفان برای مقاومت در برابر نظام حاکم، دامن زده خواهد شد.

غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه ایران اعلام کرده بود مسؤولان امکان تماس رهبران مخالف با خارج را به عنوان بخشی از تلاش ها برای ساکت کردن این دو، قطع کرده اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از اژه ای هشدار داد که مسؤولان در صورت لزوم، از “سایر ابزارها” در قبال آقای موسوی و آقای کروبی استفاده خواهند کرد.

ایرنا به نقل از اژه ای نوشت: “به عنوان اولین گام، تماس های آنها از قبیل دیدارها و مکالمات تلفنی محدود شده است. در صورت تغییر شرایط، سایر تمهیدات به کار گرفته خواهند شد.”

آقای اژه ای درباره مکان نگهداری این رهبران ابراز نظری نکرد.

آقای کروبی و آقای موسوی پس از درخواست از طرفداران خود برای حضور در تظاهرات 14 فوریه، تحت حبس خانگی قرار داده شدند.

درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در جریان تظاهرات، با کشته شدن دو نفر و زخمی شدن ده ها نفر همراه شد.

وب سایت سحام نیوز متعلق به آقای کروبی اعلام کرد نیروهای امنیتی این دو نفر و همسرانشان را در روز پنجشنبه به “مکانی نامعلوم” منتقل کرده اند.

فعالان و مخالفان خواستار آزادی آقای موسوی و آقای کروبی شده اند و عهد کرده اند تا زمان آزادی آنها، هر سه شنبه به تظاهرات بپردازند.

آقای اژه ای گفت هرگونه تلاشی از سوی طرفداران مخالفان برای حضور در خیابان ها با سرکوب شدید روبرو خواهد شد.

منبع: واشنگتن تایمز- 28 فوریه