آینده نا مطمئن پیش روی روحانی

نویسنده

» گزارشی از اکو مونیتور

دانیل گریبر

اقتصاد تشنه انرژی آسیا، تلاش می کند تا راهی برای جایگزین کردن نفت ایران پیدا کند که دولت آمریکا از آن راضی باشد. چین در ماه مه، قبل از اینکه آمریکا بند مربوط به کشورهای مشمول استثنا ها در مورد تحریم های ایران را تمدید کند، میزان واردات نفت خود از ایران را افزایش داد. کره جنوبی، ضمن اعلام این نکته که قصد دارد خود را بعنوان مرکز نفت در منطقه به ثبت برساند، میزان واردات نفت از ایران را کاهش داد. یکی از رسانه های ایران گزارش داد که اگر رئیس جمهور منتخب ایران، حسن روحانی، به غرب نزدیک تر بشود، ارزش ریال نسبت به ارز خارجی بالاتر می رود. با توجه به عملکرد غرب، دولت آینده ایران باید یا رابطه با غرب را اولین اولویت خود قرار بدهد یا خطر فروپاشی اقتصادی را به جان بخرد.

در ماه مه، میزان واردات نفت چین از ایران 50 درصد افزایش پیدا کرد. به گفته اوپک، چین قرار است رهبربزرگترین وارد کنندگان نفت جهان بشود. با توجه به تغییرات دولت چین در ماه ژوئن به نظر می رسد که همه این واردات از ایران تامین نشود.

کره جنوبی به دولت آمریکا اطمینان داده است که برای جلب رضایت آمریکا، واردات نفت از ایران را کاهش بدهد. کره جنوبی برای مقابله با برنامه های اتمی کره شمالی، به حمایت آمریکا نیاز دارد. میزان ذخیره نفتی کره جنوبی از 8.3 میلیون بشکه به 33 میلیون بشکه رسیده و این کشور را به مرکز نفت در منطقه بدل کرده است. کره باید بدون ایران، بلندپروازی هایش در زمینه انرژی را ادامه بدهد.

آمریکا و متحدانش در اروپا، تحریم هایی برای ایران طراحی کرده اند که درآمد نفتی این کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا روز دوشنبه در جریان دیدارش از هند گفت که دولت آمریکا از تلاش های دولت هند برای کاهش وابستگی اش به نفت ایران قدردانی می کند. او گفت که هند، در مورد برنامه های اتمی ایران و عواقب اقتصادی آن برای این کشور، همکاری زیادی کرده است. وزیر امورخارجه هند، سلمان خوشید، گفت که نگرانی در مورد ایران برای دولت هند تمام شده است. هند بیش از ده درصد واردات خود از ایران را کاهش داده است و هیچ نشانه ای وجود ندارد که این وضعیت تغییر کند.

پرس تی وی، رسانه برون مرزی ایران، گزارش داد که ارزش ریال، با نزدیک شدن روحانی به دشمنان سنتی ایران، بالا برود. ارزش ریال سال گذشته زیر فشار تحریم های بخش انرژی ایران، افت شدید کرد.

روحانی در جریان انتخابات 14 ژوئن، بالاترین رای مردم را به خود اختصاص داد. او که در مقایسه با پنج کاندیدای دیگر ریاست جمهوری یک اصلاح طلب محسوب می شد، مذاکره کننده سابق هسته ای ایران است که قرار است بعنوان یک میانه رو عمل کند. وزیر خزانه داری آمریکا قبل از انتخابات ایران گفته بود که با وجود تحریم ها، ایجاد تغییرات در ایران بسیار سخت خواهد بود و همین چند تغییر کوچک از بعد از پیروزی روحانی نشان داد که دریایی از تغییرات ممکن است اتفاق بیافتد. آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که با وجود تحریم ها برنامه اتمی ایران پیشرفت می کند. اگر روحانی فقط بصورت کلامی در مورد اصلاحات حرف نزده باشد، پیش بینی می شود از ماه اوت که او وارد دفتر ریاست جمهوری می شود، کار زیادی داشته باشد.

اکومونتیور، 25 ژوئن