بازگشت رفسنجانی به قدرت

نویسنده

hashemi_drgb.jpg

با توجه به اولین نتایج انتخابات، آقای رفسنجانی در صدر منتخبان مجلس خبرگان در شهر تهران قرار دارد. او حتی از آیت الله علی مشکینی، ریاست فعلی این نهاد نیز پیشی گرفته است.

میزان مشارکت مردم در این انتخابات بسیار بی سابقه و در حدود 60 درصد گزارش شده و این درحالی است که در جریان انتخابات این نهاد در سال 1998، میزان مشارکت مردم 42.5 درصد گزارش شده بود. به نظر می رسد همزمانی انتخابات این نهاد با انتخابات شوراها بر میزان مشارکت مردم تأثیر بسزایی داشته است.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، از انقلابیون قدیمی، رییس مجلس تهران، جانشین فرمانده نیروهای مسلح در زمان جنگ عراق [1980 تا 1988] و سپس رییس جمهور [از 1989 تا 1988] در ایران بود. او در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 در اردوگاه مقابل فوق محافظه کاران ظاهر شد، ولی شکست او در این انتخابات برای بسیاری به مثابه کناره گیری او از سیاست بود.

ولی رأی دهندگان اصلاح طلب که در آن زمان بسیار بر او خرده گرفتند، امسال او را به اتفاق آراء برگزیدند. اکنون اصلاح طلبان و محافظه کاران میانه رو تصمیم گرفته اند در برابر محمود احمدی نژاد متحد شوند؛ ائتلافی که در روز رأی گیری با عکسی نمادین به تصویر کشیده شد: رفسنجانی در کنار محمد خاتمی، رییس جمهور اصلاح طلب، درحال انداختن برگه رأی خود به درون صندوق بود.

طرفدار اسلام ضد ارتجاعی

رفسنجانی به عنوان یک طلبه ساده علوم دینی، از پیروان سرسخت مؤسس جمهوری اسلامی [آیت الله روح الله خمینی] به حساب می آمد که در سال 1963 به دنبال دستگیری آیت الله خمینی در شهر قم توسط نیروهای شاه، وارد صحنه سیاست شد.

دوران ریاست جمهوری او با رویدادهای بسیاری توأم بود: بازسازی، گشایش به سوی کشورهای خارجی و همچنین نقض حقوق بشر، تورم، قرض های سنگین و البته چندین تلاش بی نتیجه برای نزدیک شدن به ایالات متحده.

او در اواخر دوران ریاست جمهوری اش به همراه نزدیکان و اطرافیان سیاسی خود نقش تعیین کننده ای در انتخاب رییس جمهور اصلاح طلب محمد خاتمی در برابر کاندیدای محافظه کار، اکبر ناطق نوری، داشت.

رفسنجانی بیشتر مایل است طلایه دار جناح مخالف با دیدگاه های اسلام ارتجاعی ، توسعه های سیاسی و اقتصادی و همچنین گشایش به سوی کشورهای خارجی باشد.

وی به عنوان طرفدار اقتصاد آزاد، علیرغم اتهاماتی که درخصوص ثروت شخصی بر خانواده او وارد است، در ماه های اخیر به دفعات اعلام کرده که “خلق ثروت یک ارزش است”. این اتهامات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 تأثیرات بسیاری بر افکار رأی دهندگان داشت و نتیجه آن شکست رفسنجانی در برابر محمود احمدی نژاد بود.

قابل ذکر است که مجلس خبرگان، به دلیل داشتن جایگاهی بالاتر از جایگاه رهبر انقلاب، دارای قدرت بیشتری نسبت به رییس جمهور یا مجلس قانون گذاری ایران است.

منبع: شبکه 2 فرانسه، 17 دسامبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش