جمهوری اسلامی هنوز دنبال مظنونین است

نویسنده
شیرین کریمی

» چهارده ماه پس از ترور دانشمند اتمی

با گذشت بیش از یک سال از ترور آخرین دانشمند هسته ای جمهوری اسلامی در خیابان های پایتخت، دادستان تهران بار دیگر از بازداشت افرادی خبر داده است که به گفته وی در ترور زنجیره ای نخبگان اتمی نظام دست داشته اند.

عباس جعفری دولت آبادی که عصر یکشنبه در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرستان سابق و جدید دادسرای ناحیه ۱ شمیران سخنرانی می کرد در این ارتباط به خبرنگاران گفت: “فعلاً تاکنون ۱۸ نفر از این افراد دستگیر شده و برای آنها قرار مجرمیت صادر شده است.”

آغاز سریال قتل دانشمندان ایرانی که با برنامه اتمی جمهوری اسلامی در ارتباط هستند به دیماه سال ۸۸ بر می گردد. در نخستین مورد از ترور ها، علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران بر اثر انفجار بمب در مقابل منزلش کشته شد؛ یازده ماه پس از آن مجید شهریاری استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی توسط افراد ناشناس به قتل رسید؛ تابستان گذشته داریوش رضایی نژاد توسط موتو سیکلت سواران کشته شد و در آخرین مورد در دومین سالگرد ترور علی محمدی، مصطفی احمدی روشن معاون بازرگانی سایت غنی سازی اورانیوم نطنز بیست و یکم دیماه ساعت ۲۰: ۸ در خیابانی ترور شد که وزارت اطلاعات در آنجا مستقر است. مهاجمان خودروی پژو ۴۰۵ را منفجر کرده بودند. مقتول بر اساس گفته‌های یکی از همکارانش، در یک پروژه مشترک در خصوص ساخت غشا‌های پلیمری برای جداسازی گاز فعالیت می‌کرد.

تنها ترور نافرجام در دو سال اخیر مربوط به فریدون عباسی دوانی، دیگر استاد فیزیک دانشگاه بهشتی است. وی نیز نه به دلیل تلاش ماموران امنیتی نظام، بلکه با خوش شانسی از سوقصدی مشابه جان سالم به در برد. وی زخمی و اندک زمانی بعد به ریاست سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی برگزیده شد.

حالا چهارده ماه پس از آخرین قتل، دادستان عمومی و انقلاب شهر تهران با تاکید بر اینکه از اعلام اسامی یا “تعداد” متهمان این پرونده “معذور” است صرفا خاطرنشان کرده: “بدانید تعداد قطعاً بیشتر از این افراد خواهد بود.”

این مقام ارشد قضائی همچون دیگر مسئولان قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی متهمان را وابسته به کشورهایی دانسته است که دشمن نظام تلقی می شوند. به گفته وی “این افراد با سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل همکاری داشتند و به دنبال آن بودند که با ادامه فعالیتشان ضربات سنگینی به جمهوری اسلامی بزنند.”

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی تاکنون یک ایرانی را به اتهام ترور علی محمدی اعدام کرده است. حکم مجید جمالی فشی دوم اردبیشهت امسال اجرا شد. سه ماه بعد صدا و سیمای جمهوری اسلامی با انتشار فیلمی مستند کوشش کرد تا حکم صادره علیه وی را توجیه کند. وی در این فیلم خود را عامل اسرائیل معرفی کرده بود. گوینده این فیلم می گوید: “اتاق فرماندهی ترور اگرچه در تل آویو تشکیل جلسه می داد ولی فرمان را از واشنگتن و لندن دریافت می کرد.”

در ادامه در حالی که گوینده فیلم می گوید “پایان راه جمالی فشی آغاز راه عملیاتی برق آسا و غرور آفرینی برای سربازان گمنام امام زمان بوده است” جمالی فشی با ابراز ندامت از اعمال خود رو به دوربین می گوید: “آخر راه کج راه بدی همینه. همین جایی که من ایستاده ام.”

صدا و سیمای جمهوری اسلامی از آغاز انقلاب بار ها اعترافات زندانیان را پخش کرده؛ تجربه ای که تمامی طیف های مخالف در آن سهیم هستند. جمالی درفشی یکی از این زندانیان بود که در آن زمان صدا و سیما تصویرپاسپورت اسرائیلی را وی نشان داد و او را جاسوس اسرائیل خواند؛ پاسپورتی که نشریه تایمز تردیدهای زیادی در خصوص واقعی بودن آن مطرح کرد. نخست آنکه صاحب عکس پاسپورت به جای روبرو به نقطه ای مبهم خیره شده که اساسا برای عکس پاسپورت مورد تایید قرار نمی گیرد و دیگر اینکه تاریخ صدور آن متعلق به ۹ سال پیش بود؛ زمانی که جمالی فشی تنها پانزده ساله داشت.

به غیر از این ها تابستان امسال دو روزنامه نگار اسرائیلی و آمریکایی کتابی منتشر کردند که بر اساس آن ترور دانشمندهای اتمی صرفا توسط ماموران ویژه سازمان اطلاعاتی اسرائیل انجام شده است.

کتاب “جاسوسان ضد آرماگدون؛ پشت پرده جنگ های سری اسرائیل” به زبان عبری منتشر شده اما نویسندگان آن، با انتشار مقاله ای که در واقع چکیده انگلیسی این کتاب در مورد ترور سریالی دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی است، ادعا کرده اند تمامی مامورانی که پروژه قتل افراد مرتبط با برنامه اتمی تهران را به سرانجام رسانده اند “ملیت اسرائیلی” داشته اند.

این ماموران به یگانی ویژه تحت عنوان “کیدون” در موساد تعلق دارند که برای کشتن دشمنان اسرائیل آموزش دیده اند. بر اساس این گزارش ماموران کیدون با گذرنامه های جعلی به خاک ایران وارد شده، عملیات ترور را برنامه ریزی و اجرا کرده و سپس از ایران خارج شده اند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی تا امروز ادعا کرده اسرائیل با استفاده از مزدوران ایرانی، تاسیس شبکه های تروریستی و پرداخت پول به افرادی که “عناصر خود فروخته” می نامد، چهار دانشمند اتمی تهران را کشته است.

نویسندگان کتاب “جاسوسان ضد آرماگدون” برای ادعای خود مبنی بر اسرائیلی بودن قاتلان دانشمندان اتمی تهران با رئیس کنونی و پیشین سازمان موساد مصاحبه کرده اند. در واقع منیر داگان، رئیس پیشین موساد، تایید کرده فردی به اسم ـ احتمالا مستعار ـ “تمیزی” اتومبیل های دانشمندان اتمی تهران را در دو سال اخیر یکی پس از دیگری منفجر کرده است. داگان راضی از عملیات های این مامور “کیدون” در تهران گفته است: “بدون هیچ سرنخی، هیچ رد انگشتی، حتی یک موتوسیکلت هم از این مأموریت‌ها بر جا نمانده‌است. با چنین اوصافی مقام‌های ایران تنها می‌توانستند برای یافتن عامل یا عاملان این حملات که در روز روشن در قلب پایتختشان اتفاق افتاد، به حدس و گمان بسنده کنند.”

علی رغم این ها به گفته کارشناسان مقامات قضائی و اطلاعات جمهوری اسلامی برای آنکه ضعف های عمیق اطلاعاتی خود برای محافظت از داشمندان اتمی و مقابله با نقشه های ترور اسرائیل را پنهان کنند هر از چندگاهی می کوشند با اعلام بازداشت عده ای و حتی مجازات آن ها بر این حفره امنیتی سرپوش بگذارند.

در راستای این دست تبلیغات است که دیروز جعفری دولت آبادی باز بر طبل “خنثی شدن توطئه های دشمن” کوبید و گفت: “البته خوشبختانه با دستگیری آنها بسیاری از توطئه‌های دشمنان خنثی شد و در طول یک سال گذشته شاهد شرایط امنی بوده‌ایم.”

پیشتر حیدر مصلحی وزیر اطلاعات با طرح ادعای خنثی سازی دو شبکه “تروریستی” از تریبون نماز جمعه همچنان به رجزخوانی برای دشمنان جمهوری اسلامی ادامه داده و گفته بود: “طی یک مدت شش ماهه با اقدامات داخلی و خارجی سربازان گمنام امام زمان(عج) سردرگمی میان سرویس های اطلاعاتی بوجود آمده و نمی دانند که چه طور این دو شبکه لو رفت.”