دست دولت برای توزیع پول بسته شد

نویسنده
حسین محمدی

» سود سهام عدالت در زمان انتخابات

با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، علاوه بر بحث پیرامون کاندیداها، نگرانی‌های اصول‌گرایان از نحوه عملکرد دولت در انتخابات آینده نیز افزایش یافته است. مواردی چون پخش سود سهام عدالت، اجرای فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌ها و توزیع پول در میان مردم از جمله نگرانی‌های اصول‌گرایان برای انتخابات آینده است.

با این وجود دولت اعلام کرده است که در استانه سال نو، به مردم “عیدی” خواهد داد و پولی به حساب همه مردم واریز خواهد شد. هم‌زمان محمود احمدی‌نژاد تاکید کرده است که دولت در سال آینده مصمم به اجرای فاز دوم هدف‌مندی یارانه‌هاست. اما غلام‌رضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه، در این زمینه گفت: “احمدی نژاد می گوید ما می خواهیم به شما پول بدهیم و در جیب شما پول بگذاریم که باید گفت دولت ابتدا می خواهد با افزایش قیمت حامل های انرژی پول را از جیب مردم بردارد… اثرات تورمی توزیع یارانه نقدی بیش از این سرسام آور است و اینطور که به نظر می آید دولت در پایان دوره خود با طرح این مسائل به دنبال بهره برداری سیاسی است”.

اصول‌گرایان معتقدند که هدف دولت از انجام چنین طرح‌هایی، تاثیرگذاری بر انتخابات آینده ریاست‌جمهوری و تلاش برای پیروزی کاندیدای مورد نظر خود است. پیش از این مجلس نهم طرحی را تصویب کرده بود که براساس آن افزایش یارانه نقدی و سود سهام عدالت در سه ماهه نخست سال اینده، ممنوع شده است. نمایندگان مجلس نگرانی از استفاده احتمالی دولت از این موارد را دلیل تصویب آن دانسته بودند.

پیش از این در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ دو کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات – میرحسین موسوی و مهدی کروبی – نسبت به توزیع پول در آستانه انتخابات، اعتراض کرده بودند. در آن زمان دولت به ۹ میلیون نفر سود سهام عدالت را پرداخت کرده بود.

محمد قسیم عثمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در این زمینه گفته بود: “ما نگرانیم که با نیت انتخاباتی سود سهام عدالت توزیع شود. بنابراین بهتر است اجازه ندهیم در سود سهام عدالت و یارانه نقدی در راستای «شعارهای بهاری» استفاده شود”

نکته‌ای که مورد تاکید بهروز نعمتی، عضو کمیسیون صنایع و معادن، نیز قرار گرفته بود: “مجلس نگران است دولت از افزایش یارانه‌ها و پرداخت سود سهام عدالت در راستای اهداف تبلیغاتی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده کند… تاکید مجلس بر شفاف‌سازی قانون کمک می‌کند تا شاهد چنین رفتار‌هایی از سوی دولت نباشیم… پرداخت پول سود سهام عدالت در آستانه انتخابات سال ۸۸ اشتباه بود و الان هم نباید این اشتباه دوباره اتفاق بیفتد”

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز درباره این مساله گفت: “مجلس نگران است دولت پرداخت‌ها را ابزار انتخاباتی‌اش کند… شاید چون مجلس تجربه سال ۸۸ پرداخت سود سهام توسط دولت در آستانه انتخابات را دارد نمی‌خواهد دوباره این موضوع تکرار شود تا دیگر کسی معترض نشود و نگوید دولت از بیت‌المال در راستای اهداف گروهی‌اش استفاده می‌کند”.

مخالفان دولت پیش از این گفته بودند که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، دولت نهم اقدام به توزیع گسترده پول در میان مردم کرده بود. از آن جمله می‌توان به توزیع ۴۰۰ میلیارد تومان میان ۵ میلیون روستایی اشاره کرد که به عقیده بسیاری از منتقدان تلاشی برای تحت تاثیر قرار دادن آنان در انتخابات بود. به گفته مسوولان دولتی تا پایان سال ۸۸، برای ۴۱ میلیون نفر دعوت‌نامه سهام عدالت ارسال شد که از این میان ۳۷ میلیون نفر برای دریافت سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری مراجعه و ثبت‌نام کرده‌اند.

بنا به گفته برخی از مسوولان جمهوری اسلامی، در چهارسال گذشته سودسهام عدالت تنها یک بار پرداخت شده است. در واقع تاکنون تنها در یک مرحله و کمی قبل از انتخابات سال ۱۳۸۸ اولین مرحله سود سهام عدالت توزیع شده است و دیگر خبری از این سود نیست. ضمن اینکه سود سهام عدالت هم به همه دارندگان سهام تعلق نگرفته است. ظاهرا به ۹ میلیون دارنده سهام عدالت و به ازای هر سهم ۸۰ هزار تومان پرداخت شده است.

سایت شفاف نیوز در این زمینه نوشت: “نمایندگان مجلس واکنش نشان دادند و توزیع سود سهام عدالت در اردیبهشت ۸۸ را حرکتی انتخاباتی ارزیابی کردند و خواستار تحقیق و تفحص درباره طرح سهام عدالت و منابع مالی توزیع سود ۸۰ هزار تومانی شدند. این تقاضا به تصویب مجلس رسید و حدود دو سال بعد یعنی در تاریخ چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰،نتیجه تحقیق و تفحص کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جلسه علنی مطرح و به تصویب مجلس رسید و در نهایت، نمایندگان درخواست‌کننده برای اجرای این تحقیق و تفحص عنوان کردند که در پرداخت سود سهام عدالت در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری تخلف شده است”.