این اتهامات توهین به مردم است

نویسنده

» محمود سعیدزاده در مصاحبه با روز:

با توجه به آنکه بخشی از اتهامات عبدالله مومنی که در پنجمین دادگاه نمایشی دستگیرشدگان پس از کودتای انتخاباتی 22 خرداد حضور داشت به فعالیت های وی در ستاد شهروند آزاد مربوط می شد، با محمود سعید زاده، قائم مقام این ستاد مصاحبه کرده ایم. وی با تاکید بر اینکه “اطلاعات آقایان در مورد این ستاد درست نیست” از حضور مومنی در این مرکز گفته است.

 

بنابر آنچه در خبرهای رسمی در مورد دادگاه پنجم رسیدگی به ناارامی های اخیر منتشر شده، بخشی از اتهامات آقای مومنی منتصب به فعالیت های ایشان در ستاد شهروند آزاد بوده است. شما به عنوان قائم مقام این ستاد چه توضیحی در این زمینه دارید؟

قبل از هرچیز است لازم است نکته ای را برای اولین بار به اطلاع شما برسانم و آن اینکه اتفآقا رابطه من و آقای مومنی که دوستان صمیمی همدیگر هستیم بر سر همین مساله تا اندازه ای شکر آب شد وآن هم به این دلیل بود که ایشان به اندازه ای که از او انتظار می رفت برای ستاد وقت نمی گذاشتند. من کمتر ایشان را در ستاد می دیدم بنابر این مسولیت ستاد شهروند آزاد به عهده اینجانب بوده نه آقای مومنی ومن از دستگاه عریض وطویل اطلاعاتی جمهوری اسلامی متعجب می شوم؛ چون شخص وزیر وقت اطلاعات در سیمای جمهوری اسلامی اعلام می کنند ما در تمام ستادها نیرو داشتیم اما این حقیقت را در مورد ستاد شهروند آزاد درک نکرده اند. این می تواند دو علت داشته باشد یا اطلاعات آنها کاملا غلط است یا اینکه اصلا دلیلی برای برخورد با ستاد نداشتند، و چون آقای مومنی هم جرمی مرتکب نشده اند خوب نام بردن از یک ستاد انتخاباتی می تواند خوراک خوبی برای برخورد باشد.

 

گفته می شود شما منشور این ستاد را تهیه کرده واقداماتی انجام داده اید. چنین است؟

بله من به همراه عده ای از دوستان، به این جمع بندی رسیده بودیم که از آقای کروبی حمایت کنیم، اما با توجه به اینکه مرزبندی های جدی با حزب اعتماد ملی ونوع مواجهه با انتخابات داشتیم نمی توانستیم در ستاد ایشان فعالیت نماییم ولذا جداگانه در ستاد مستقلی به نام ستاد شهروند آزاد (مطالبه محوران حامی کروبی) فعالیت می کردیم. طبیعتا هر گروه یا ستادی هم که فعالیت می کند منشوری دارد واهداف خود را به اطلاع دیگران می رساند؛ ما هم منشوری تهیه کردیم که بدون هیچ تعارفی برگرفته از باورهای عقلی وقلبی ما بوده وهست واز انتشار آن هم هیچ احساس شرمندگی نمی کنیم. حالا من نمی دانم چگونه است که هرکس گذرش به اوین می افتد تغییر عقیده می دهد. ایکاش این امکان فراهم می شد به جای اینکه افراد به اوین بروند این اساتید بزرگ به دانشگاهها بیایند ودر مناظرات، مخالفین خود را مجاب نمایند در آن صورت حاکمیت مجبور نمی شد این همه هزینه را هم متحمل شود، وقت هموطنان را بگیرند وحتی شک وشبهه هایی در جامعه بوجود بیاید که احتمالا با این دادگاهها هم از ذهن ها نمی رود. بهتر نیست این افراد آزاد شوند وبعد از مدتی عملا به جبران اشتباهات خود بپردازند؟بنده تا حالا در کلاسهای مناظره اوین شرکت نکرده ام اما الان از منشور منتشر شده با جدیت دفاع می کنم.

 

این منشور چیست و چه می گوید؟

همانطور که عرض کردم محتویات منشور برگرفته از باورهای قلبی وعقلی ما وبه زعم خودمان بعضی از آرزوهای همیشگی مردمان ایران زمین است. در منشور دو و نیم صفحه ای ستاد شهروند آزاد، بر برابری همه افراد ایرانی با هر دین ومذهب وقومیتی اشاره شده است. در شروع این منشور تاکید شده است که اعضای ستاد شهروند آزاد خواهان مقید شدن همه نهادها به قانون هستند. در این منشور به آزادی های مدنی اجتماعی وسیاسی وحق مردم برای برخورداری از یک زندگی توام با شرافت اشاره شده است. یعنی به طور خلاصه منشور چیزی خارج از خواست جمهوری اسلامی از جامعه جهانی را در بر ندارد. ما به همان خواست هایی اشاره کرده ایم که آقای احمدی نژاد در نامه به پاپ آرزوی آن را کرده بود. چطوری دولت جمهوری اسلامی حق دارد برای تمام افراد بشری آرزوی زندگی همراه با عزت داشته باشد اما ما برای مردمان ایران زمین این آرزو را نداشته باشیم یا برای رسیدن به این مطلوب تلاش نکنیم؟

 

شما اشاره کردید که با حزب اعتماد ملی مرزبندی داشتید ونمی توانستید در آن ستاد فعالیت نمایید. چه نوع مرزبندی هایی داشتید؟

 

ما اگر با حزب اعتماد ملی همفکری کامل داشتیم که عضو حزب اعتماد ملی می شدیم. این اختلاف بر می گردد به نوع مواجهه ما با پروسه انتخابات. ما انتخابات را به خودی خود دارای ارزش نمی دانیم. حداقل من به انتخابات به عنوان یک واجب دینی نگاه نمی کنم وبه خودم حق می دهم هر زمان که حضورم منتج به نتیجه نشود در آن شرکت نکنم. حزب اعتماد ملی خود یک کاندیدای حزبی داشت. دغدغه ما با آنها تا اندازه ای متفاوت بود؛ دوستان ما به فردای تقسیم پست های سیاسی و اقتصادی نمی اندیشیدند. ما دل مشغول این مساله بودیم وهستیم که یک قدم دیگر به سمت جامعه ای آزاد ودمکرات برداریم. در واقع این ما نبودیم که به سمت آقای کروبی رفتیم بلکه ایشان با هوشمندی وذکاوت دریافته بودند که خواست واقعی مردم در یک موضوع خلاصه می شود وآن خودی دانستن همه کسانی است که شناسنامه ایرانی دارند. به همین دلیل بود که ما نه از شخص آقای کروبی بلکه از برنامه های منطقی وقابل اجرای ایشان حمایت کردیم.

 

آقای مومنی در دادگاه پنجم اشاره کرده اند که مااز سادگی آقای کروبی سوء استفاده کردیم وبرنامه ای برای ایشان نوشتیم. نظر شما در این مورد چیست؟

جواب این توهین آشکار به آقای کروبی را باید شورای نگهبان پاسخ بدهد. من انتظار داشتم ودارم که شورای نگهبان از عملکرد خود دفاع کند که چگونه ممکن است دو دوره متوالی شخصی ساده واحساساتی را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی نمایند. 30 سال از عمر نظام جمهوری اسلامی گذشته وآقای کروبی 30 سال پیش صاحب پست های مهمی بوده اند؛ چگونه است در این مدت نفهمیده اند که ایشان ساده واحساساتی است وحالا که این مسائل پیش آمده یک شبه ایشان شانیت رجل سیاسی را از دست می دهند؟ اتفآقا ما به همین موضوعات انتقاد داریم ومی خواهیم شانیت دادن وشانیت گرفتن در این مملکت سلیقه ای نباشد وحداقلی از ضوابط بر آن حاکم باشد. عبداله اگر در شرایط عادی باشد برای آقای کروبی حرمت خاصی قائل است واگر شرایط ایشان غیر عادی است مسولان دادگاه نمی باید اجازه می دادند این بخش از سخنان ایشان منتشر شود. این توهین به مردم نیست که صدها شخصیت سیاسی ودانشگاهی را رد صلاحیت می کنید وآن وقت یک آدم ساده واحساساتی را به عنوان رئیس جمهور به مردم معرفی می کنید؟

 

شما اتهامات به ستاد شهروند آزاد را می پذیرید؟

اگر اتهام ما تبلیغ برای جذب آرا به نفع آقای کروبی است بله می پذیرم اما موارد دیگر اصلا واقعیت ندارد؛ ما ستادی بودیم با امکانات بسیار محدود. امکانات ستاد آنقدر ابتدایی بود که حتی در داخل ستاد سیستم اینترنت نداشتیم. عمده فعالیت ما پخش مجموعه راهبردها وبرنامه های آقای کروبی بود. بعلت برخوردار بودن اعضا از دانش علمی ما فقط به بحث وتبادل نظر با مردم مشغول بودیم ودیگرانی که نظاره گر بودند، به ستاد ما به عنوان ستادی عاری از حاشیه ودارای پرنسیب اشاره می کردند. در رابطه با راهپیمایی ونک تا تجریش هم اصلا آقای مومنی در تصمیم گیری آن شرکت نداشتند. ما هم فقط قصدمان این بود با مردم دیدار چهره به چهره داشته باشیم  وآقای مومنی بعدا به ما پیوستند. اعضای ستاد در پارک ملت با طرفداران دیگر کاندیداها از جمله طرفداران آقای احمدی نژاد به مباحثه مشغول شدند. یعنی آنها مجوز داشتند ولی ما از این موضوع بی اطلاع بودیم؟