امیدوارم مملکت نجات پیدا کند

نویسنده
سارا سماواتی

» احمد منتظری در مصاحبه با روز:

با احمدمنتظری، فرزند آیت الله منتظری در مورد دستگیری فرزندان وی مصاحبه کرده ایم. آقای منتظری با تاکید بر اینکه« اینهمه مخالفت در خانواده روحانیون بی سابقه است» می گوید:“این دستگیری ها و زندان کردن ها و اعتراف گیری ها هیچ نتیجه ای نداشته است.”
مصاحبه در پی می آید.

فرزندان شما کجا و چرا دستگیر شدند؟

 بچه ها در منزل و قبل از افطار دستگیر شدند. در دادسرای ویژه هم که من پیگیری کردم گفتند ظاهراً بخاطر تجمعی بوده است که بعد از مراسم احیا در مقابل بیت آیت الله صانعی برگزار شده و شعارهایی که داده بودند. البته در دادسرای ویژه به من گفتند به زودی آزاد می شوند و مسئله مهمی نیست.


دستگیری فرزندان آقای منتظری، آن هم برای شرکت در مراسم احیا در منزل یک روحانی دیگر عجیب نیست؟
ما هم تعجب کردیم! خوب این اولین تظاهرات به این شکل در قم بود و لابد می خواسته اند برخورد کنند. بعد از پایان مراسم شب قدر تجمع کرده بودند و شعار می دادند. البته تظاهرات آرامی بود. نیروی انتظامی آمد و مردم را متفرق کرد. البته کسانی که می شناخته اند آنجا زیاد بوده اند و فرزندان علما چون سرشناس ترند خوب زودتر آنها را دستگیر کردند. کما اینکه  همان موقع فرزند آیت الله موسوی تبریزی ، فرزند آیت الله ناظم زاده و دو پسر آقای احمدی از حوزه علمیه قم را هم دستگیر کردند.

شعار تظاهر کنندگان در چه زمینه هایی بوده است؟

در مورد انتخابات و حمایت از آقای موسوی، در این ارتباط ها بود.

آقای منتظری! امیدوار هستید که شرایط تغییر کند؛ دستگیری ها و بازداشت ها پایان بگیرد و مجموعاً وضعیت مناسبی برقرار شود؟  
من امیدوارم. زیرا این دستگیری ها و زندان کردن ها و اعتراف گیری ها هیچ نتیجه ای نداشته است. البته نتیجه منفی داشته است اما نتیجه مثبت خیر! واضح است چنین اعترافاتی را با فشار و دروغ هایی که می سازند از متهمین می گیرند. از کسانی که اصلاً به گروه خون شان نمی خورد که چنین صحبت هایی بکنند. مثلاً آقای حجاریان هر چقدر هم از این صحبت ها بکند کسی باور نمی کند. این رفتارها مطابق قوانین انسانی نیست؛ مطابق قوانین اسلامی هم که ما معتقدیم پیشرفته ترین قوانین است و خدایی است، نیست. این رفتار با زندانی، عمل محکوم به شکستی است که بارها تجربه کرده اند و این بار هم با شکست مواجه شده است. بنا براین من فکر نمی کنم به این روش ادامه بدهند و امیدوارم بزرگترهای قوم، ریش سفیدها و عقلای قوم دخالت کنند و این مشکل حل شود. در بیانیه اخیر هم آیت الله منتظری اظهار امیدواری کرده اند که مسئله حل شود و جوری نشود که خدای نکرده بحث براندازی بشود و کسانی که در پی براندازی هستند حرفی برای گفتن داشته باشند. امیدوارم واقعا اصلاحاتی بشود و مملکت نجات پیدا کند.

اینهمه مخالفت و انتقاد که امروز در خانواده روحانیون طراز اول و کسانی که در نظام و انقلاب نقش داشته اند، چطور شکل گرفته است؟

من فکر می کنم اینها حاصل رفتار تندروهاست. انقدر اعمال و رفتار آنها تند و زشت و علنی بوده که این وضع پیش امده است. الان ببینید زندانی سیاسی چه کسی است؟ مثلاً آقای بهزاد نبوی! که من هر وقت یاد او می افتم تنم می لرزد. شخصی که اینهمه برای نظام زحمت کشیده است. قبل از انقلاب در زندان معروف است که در مقابل مجاهدین خلق مقاومت می کرده و آنها را محکوم می کرده است. بعد از انقلاب چقدر زحمت کشیده است! چنین کسی را متهم کنند؛ بیاورند در دادگاه نمایشی نشان بدهند و بخواهند او را تحقیر کنند! این یک چیزی است که دوست و دشمن می گویند زشت است. بسیاری دوستان من هستند که از طیف اصولگرا هستند. اینها هنوز جرأت نمی کنند علنی بگویند . ولی در محافل و مجالس که می نشینند این را محکوم می کنند و تقبیح می کنند یعنی این کارها اینقدر زشت است که همه موافقند باید تمام شود.

و بی سابقه نیست اینهمه مخالفت در خانواده های روحانی؟

من فکر می کنم بی سابقه است و به همین علت هم باید به فکر چاره بیافتند و البته خوشبتانه می بینیم کسانی مثل علی لاریجانی رئیس مجلس، آقای مطهری، اینها به فکر افتاده اند که اقدامی بکنند.