ضیا آقایان را اذیت کرده باید مجازات شود

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» خانواده نبوی در مصاحبه با روز:

یک عضو خانواده ضیا نبوی در سومین سال زندان وی به “روز” می گوید: “تلاش می‌کنند به اصطلاح، روی ضیا را کم کنند والا مطابقت با قوانین دادرسی و کیفری مطرح نیست؛ چون اساسا نحوه محاکمه، صدور حکم و اتهامات ضیا بر قوانین خود جمهوری اسلامی هم منطبق نیست”.

 هم‌زمان با اعلام “هفته دانشجو” توسط دفتر تحکیم، دانشجویان فعال، هم‌چنان توسط نیروهای امنیتی بازداشت، و آنانی هم که در زندان هستند، از مرخصی محروم می شوند. در همین راستا در چند روزاخیر دو تن از فعالان دانشجویی بازداشت و یا برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان رفته‌اند. این در حالیست که ضیا نبوی و مجید دری، دو تن از فعالان دانشجویی محروم از تحصیل،از زمان بازداشت در سال 88 هم‌چنان بدون مرخصی در زندان به سر می‌برند. مهدیه گلرو و بهاره هدایت نیز با گذشت دو سال از بازداشت، تنها برای مدت کوتاهی به مرخصی آمده‌اند،و عبدالله مومنی هم از زمان بازداشت در بهار 88، تنها یک بار موفق به استفاده از مرخصی شده است.

 

ابهام در وضعیت ضیا نبوی

ضیا نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل و دانشجوی محروم از تحصیل، که برای گذراندن دوران تبعید در زندان کارون به سر می‌برد، هم‌چنان امکان استفاده از مرخصی را نیافته است.

یک فرد نزدیک به خانواده ضیا نبوی، در این‌باره به “روز” گفت: “ضیا هم‌چنان در زندان کارون است. او البته روحیه خود را همچنان حفظ کرده، اما به هر حال حضور در میان زندانیانی که اتهامات‌شان سیاسی نیست سختی‌های خاص خود را دارد. از سویی فاصله بسیار زیاد میان محل زندگی خانواده با زندان، انجام ملاقات را هم بسیار دشوار کرده است. تاکنون هر بار هم درخواست مرخصی از طرف خانواده ارائه شده، یا پاسخی داده نشده یا رد شده است”.

وی درباره علل عدم صدور اجازه مرخصی برای ضیا نبوی می‌گوید: “تا الان جواب مشخص و واضحی در این زمینه ارائه نشده است. تنها یک بار یکی ازمقامات دادستانی به طور غیررسمی اعلام کرده بود که ضیا، آقایان را اذیت کرده است و باید مجازات آن را نیز تحمل کند. به نظر می‌رسد به زبان خودمانی این افراد تلاش می‌کنند «روی ضیا را کم کنند». اینکه این مساله چه قدر با قوانین دادرسی و کیفری مطابقت دارد هم به نظرم بحث درستی نیست. چون اساسا نحوه محاکمه، صدور حکم و اتهامات ضیا منطبق بر قوانین خود جمهوری اسلامی هم نیست”.

ضیا نبوی اخیرا نامه‌ای در پاسخ به پیغام یکی از افرادی که در کمپین 99 شرکت کرده بود، داده است. آلن، از معترضان جنبش وال استریت، در پیام کوتاه خود خطاب به سید ضیا نبوی نوشته بود: “ما پیشرو بودن و رهبری تو را ستایش می کنیم. ما باید از شجاعت و تعهد تو درس بگیریم. من فقط می گویم قوی بمان! تو واقعا یک قهرمان هستی”.

ضیا نبوی در نامه خود خطاب به این فرد، نوشته است: “من و امثال من در ایران برای به دست آوردن حقوق ساده‌ای مثل حق انتخاب، حق آزادی بیان و حق تحصیل می‌کوشیم و اینها حقوقی هستند که احتمالا برای شما بدیهی‌اند و این بداهت حتی شاید اعتبار این حقوق را برای شما کاهش داده باشد. می‌دانی شرایطی که من در آن به سر می‌برم حداقل از نظر خودم وضعیتی قهرمانانه نیست و اینکه می‌بایست برای دفاع از حق تحصیل، ده سال در زندان بمانم برایم بیشتر شبیه یک شوخی احمقانه و شاید هم یک خواب ناخوشایند است”.

پیش از این محمد نوری‌زاد، نویسنده و کارگردان، در نامه‌ای پیرامون محکومیت ضیا نبوی و وضعیت وی در زندان، نوشته بود: “سید ضیا نبوی اکنون سومین سال حضورش را در زندان می گذراند. من در پس حکم های او جز لجاجتی کودکانه نمی بینم. انگار یکی بخواهد به تو بگوید: رویت را کم می کنم. برای من شاخ و شانه می کشی؟ سید به من آموخت که می توان جوان بود و به قدر کهنسالان فهیم و صبور و پراز تجربه بود”.

ضیا نبوی زمستان گذشته، به طور ناگهانی از زندان عمومی به اداره اطلاعات منتقل شد. در آن زمان برخی منابع آگاه اعلام کردند ماموران امنیتی وی را تحت فشار قرار داده‌اند تا مصاحبه‌ای تلویزیونی انجام دهد و وجود دانشجویان ستاره دار را منکر شود؛ مساله‌ای که با مخالفت نبوی رو‌به‌روشده بود.

 

اخراج، بازداشت، زندان

در همین حال منابع دانشجویی در دانشگاه مازندران خبر داده‌اند که مازیار یزدان‌نیا، از دانشجویان وابسته به طیف چپ این دانشگاه، که خردادماه سال 88 بازداشت و پس از انتخابات نیز به مدت یک ترم از تحصیل محروم شده بود، برای گذراندن دوران محکومیت به زندان منتقل شده است.

وی توسط دادگاه انقلاب بابلسر به 6 ماه حبس تعزیری و 14 ضربه شلاق محکوم شده بود. گرچه در دادگاه تجدیدنظر به وی اعلام شد که این حکم تعلیق شده، اما اکنون وی را برای اجرای حکم به زندان احضار کرده‌اند.

در همین حال کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز خبر از آن داده است که سعید آقابراری، فعال سابق دانشجویی، که از ۲۳ آبان ماه امسال مفقود شده بود، به زندان اوین منتقل شده است.

گفته می‌شود این عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، در تماس با خانواده، از انتقال خود از بازداشتگاهی امنیتی، به زندان اوین خبر داده و اعلام کرده است که فعلا ممنوع الملاقات می باشد.

از سوی دیگر نیروهای اطلاعات شهرستان لاهیجان-روز چهارشنبه هفته گذشته با یورش به منزل محمد کریمی فعال دانشجویی، وی را بازداشت کردند.

کریمی فارغ التحصیل دانشگاه لرستان و از فعالان دانشجویی،عضو ستاد مهندس موسوی بوده و در دوران دانشگاه به دلیل فعالیت‌های سیاسی، با سه ترم تعلیق از تحصیل مواجه شده بود.

بنابر گزارش دریافتی، ماموران امنیتی ده روز پیش نیز به منزل این فعال سیاسی و دانشجویی یورش برده و وسایل شخصی وی را توقیف کرده و با خود برده اما موفق به بازداشت او نشده بودند.

محمد کریمی پیش‌تر با دفتر تحکیم وحدت همکاری می‌کرده و از شاگردان هدی صابر و از فعالان نزدیک به طیف ملی مذهبی بوده است.