پنتاگون با گسترش نفوذ ایران مبارزه می‌کند

نویسنده

» گزارش بلومبرگ از مواضع چاک هیگل

تونی کاپاچیو

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا به کنگره قول داده است با نفوذ ایران مقابله کند.

هیگل در پاسخ مکتوب خود به کمیته خدمات تسلیحاتی سنای آمریکا عنوان کرده است که دولت اوباما به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهد است. هیگل که قبلا سناتور نبراسکا بود با وجود منتقدان بسیار با رای 58 به 41 به سمت وزرات دفاع برگزیده شد. نقدهایی که به او وارد می‌کردند به مواضع سابقش در مورد نفوذ لابی یهودی و مخالفت با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران مربوط بود.

پاسخ‌هایی که هیگل به رئیس این کمیته، سناتور کارل لوین، از میشیگان و سناتور جیمز اینهوف، از اوکلاهاما داد، نسبت به گذشته حاوی لحنی تندتری در مورد ایران و نیاز به مقابله با فعالیت‌های این کشور داشت. هیگل می‌نویسد “فعالیت‌های ایران نابکارانه است و قصد ایجاد بی‌ثباتی دارد. پنتاگون از تلاش‌های دیپلماتیک و اطلاعاتی برای بازداری نمایندگان ایران و گروه‌های تروریستی که از آن حمایت می‌کند، با استفاده از حضور خود در منطقه برای از بین بردن و اخلال در فعالیت‌های زیانبار این کشور تلاش می‌کند.”

هیگل نوشت، اقدامات آمریکا علیه ایران در صورت تصمیم رئیس‌جمهور می‌تواند شامل عملیات سایبری باشد.

ایران، آمریکا و اسرائیل را مقصر ویروس استاکس‌نت می‌داند که در سال 2010 سناتریفیوژهای نیروگاه نطنز را مورد حمله قرار داد و به آن‌ها ضربه زد. قانونگذاران، دولت اوباما را به خاطر درز گزارشی در نیویورک تایمز مبنی بر این‌که رئیس‌جمهور دستور حمله سایبری را داده است مورد انتقاد قرار داده اند.

هیگل می‌افزاید، من اطمینان می‌دهم پنتاگون برای کاخ سفید گزینه‌های نظامی گسترده‌تری فراهم آورد.

در جلسه نامزدی از او در مورد نظرات گذشته‌اش در رابطه با ایران سئوال شد؛ مثل رای او در مخالفت با قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست گروه‌های تروریستی. همچنین جمهوری‌خواهان زیادی او را مورد انتقاد قرار دادند و می گویند که او از امضای نامه کنگره به اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام حزب‌الله لبنان در فهرست سازمان‌های تروریستی خودداری کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که کشور متبوعش امیدوار است نامزدی هیگل توسط باراک اوباما نشانگر علاقه مقامات آمریکا به صلح باشد. اینهوف در این جلسه از او پرسید، فکر می‌کنید به چه دلیل وزرات امور خارجه ایران شدیدا از انتخاب شما به عنوان وزیر دفاع حمایت می‌کند؟

هیگل گفت: “من به اندازه کافی با سیاست‌های آمریکا سرم شلوغ است؛ من نمی‌دانم سناتور.”

هیگل در پاسخ مکتوب خود می‌نویسد، اولویت خود را بهبود سیستم دفاع موشکی در خاورمیانه قرار می دهیم و متحدانمان را تشویق می‌کنیم تا به سرمایه‌گذاری در سیستم‌های دفاعی برای مقابله با ایران ادامه دهند.

پنتاگون در ماه ژوئن گزارش داد که ایران به پیشرفت در ساخت سلاح‌های دوربرد دقیق ادامه می‌دهد. هیگل گفت از نصب رادار سیستم دفاعی موشکی اسرائیل و مشارکت در دفاع موشکی دریایی این کشور حمایت می‌کند.

هیگل قرار است با ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل دیدار کند.

منبع: بلومبرگ، 4 مارس