از اسیرانمان خبری نداریم

نویسنده

» خانواده ها و وکلای بازداشت شدگان گمنام:

از فردای انتخابات 22 خرداد موج بازداشت فله ای معترضان به تقلب وسیع صورت گرفته در این انتخابات شروع شد و تعداد زیادی از فعالان سیاسی، مطبوعاتی، مدنی، وکلا، دانشجویان و مردم عادی بازداشت شدند. هر چقدر که دایره بازداشت ها وسیع بود اما عدم پاسخگویی مسولان به خانواده ها و وکلای بازداشت شدگان، نقض صریح حقوق شهروندی و قانونی افراد بازداشت شده است که همچنان این نقض قانونی ادامه دارد. در این میان تعداد زیادی از بازداشت شدگان از مردم عادی و افراد نه چندان معروفی هستند که از سوی بازجویان یا بازپرس پرونده به اتهامات سنگین و غیر واقعی همچون ارتباط و همکاری با منافقین و محاربه متهم شده اند. خانواده ها و وکلای این بازداشت شدگان  در گفتگو با “روز” از وضعیت پرونده و بازداشت عزیزان خود سخن گفته اند.

 

عاطفه نبوی در بند 209 زندان اوین

عاطفه نبوی یکی از این افراد است که در شب 24 خرداد در منزل خود بازداشت شده است. علیرضا نبوی، همسر عاطفه که هفته گذشته همسرش را در در زندان اوین ملاقات کرده به “روز” گفت: همسرم در بند 209 زندان اوین و در سلول انفرادی زندانی است و در ملاقات هم به دلیل حضور بازجو هیچ حرفی درباره بازجویی ها یا شرایط خود نتوانست بزند.

او افزود: همسر من به اتفاق پسر عمویم که دبیر شورای دفاع از حق تحصیل است بازداشت شده اند و هیچ خبری از پسرعمویم نداریم اما اتهام همسرم را ارتباط با منافقان عنوان کرده اند.

آقای نبوی که به شدت نسبت به این اتهام معترض است تاکید کرد: همسر من شب 24 خرداد بازداشت شده یعنی قبل از شروع تظاهرات و اغتشاشاتی که آقایان مدعی هستند او بازداشت شده و در هیچ یک از اعتراضات نبوده است.

او با بیان اینکه بازجویی همسرش با پایان رسیده اما همچنان در انفرادی نگهداری می شود گفت: وکیل عاطفه با وجود مراجعات مکرر به دادگاه انقلاب هنوز موفق به دیدار عاطفه نشده و دسترسی به پرونده همسرم ندارد.

همسر عاطفه نبوی، از حضور همسرش در دادگاه دوم رسیدگی به اتهامت معترضان به انتخابات خبر داده و گفت: در دادگاه خانم فرانسوی، عاطفه را نیز آورده بودند اما تلویزیون او را نشان نداد.

آقای نبوی با انتقاد از بلاتکلیفی همسرش گفت: در این وضعیت تنها چیزی که به جایی نمی رسد فریاد است و ما هر چه پی گیری می کنیم به نتیجه ای نمی رسیم.

نسرین ستوده، وکیل عاطفه نبوی نیزبابیان اینکه هنوز نتوانسته پرونده موکلش را مطالعه کند به “روز” گفت: قانونا باید امکان ملاقات با موکلم را داشته باشم تا موکلم بتواند وکالتنامه را امضا کند اما اجازه ملاقات ندادند و من ناچار شدم برای حفظ حقوق موکلم موافقت کنم وکالتنامه را به زندان بفرستند تا ایشان امضا کنند.

به گفته ستوده با گذشت دو هفته از ارسال وکالتنامه به زندان هنوز عاطفه موفق به امضای وکالتنامه نشده است.

 

بی خبری وکلا از موکلان زندانی

محمد رضا دروش، حامد روحی نژاد، مهدی مرتضی پور، امیر اصلانی، عباس بیگدلی و ایمان سهراب پور بازداشت شدگانی هستند که خانواده  ها و وکیل آنها هیچ اطلاعی از وضعیت آنها در زندان ندارند. به گفته محمد مصطفایی، که وکیل این 6 نفر است محمد رضا دروش قبل از انتخابات بازداشت شده اما 5 نفر دیگر در اعتراضات مردمی به کودتای انتخاباتی بازداشت شده اند. مصطفایی می گوید: هنوز مشخص نیست اتهاماتی که به موکلانم وارد کرده اند و مبنای اتهامات چیست.

این وکیل دادگستری افزود: نه تنها من به عنوان وکیل بلکه خانواده های آنها نیز نمیدانند که فرزندانشان به چه اتهامی در زندان هستند.

مصطفایی با انتقاد از رویه فعلی دستگاه قضایی گفت: رویه دستگاه قضایی و به خصوص معاونت امنیت دادگاه انقلاب برخلاف قوانین کشور است و و این رویه باعث شده بعد از انتخابات برای ما وکلا مشکلات زیادی به وجود بیاید.

وی توضیح داد: محدودیت هایی که برای ما ایجاد میکنن و اجازه دیدار با موکل و مطالعه پرونده را نمی دهند عملا امکان دفاع از موکل را از ما می گیرد. و این قضیه اعتراض بسیاری از وکلا را در پی داشته است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه از وضعیت موکلانش کاملا بی خبر است افزود: بر اساس خواست خانواده های موکلینم وکالت آنها را برعهده گرفته ام اما علیرغم پی گیریها و مراجعات فراوان به دادگاه انقلاب تاکنون اجازه ملاقات با آنها و امضای وکالتنامه را نداده اند.

به گفته مصطفایی رویه فعلی باعث بی اعتمادی مردم و زندانیان به دستگاه قضایی می شود.

او درباره محمدرضا دروش گفت: او جوانی 19 ساله و بسیار خلاق است که در زمینه سشیمی کار میکرد و و در منزلش آزمایشگاه داشت و اکنون با اتهام اقدام علیه امنیت ملی مواجه شده است و سوال این است که یک جوان 19 ساله چگونه می تواند امنیت ملی را به خطر بیندازد.

مصطفایی تاکید کرد که درباره روحی نژاد، مرتضی پور، اصلانی، بیگدلی و سهراب پور هیچ گونه خبری ندارد.

 

مجازات فرزند به دلیل فعالیت های مادر در خارج از کشور

حسن ترلانی، 23 ساله است و قبل از انتخابات بازداشت شده است. این دانشجو به اتهام محاربه و تبلیغ علیه نظام از سوی دادگاه بدوی شعبه 22 دادگاه انقلاب به ده سال تبعید به کرمان محکوم شده است. نسرین ستوده، وکیل آقای ترلانی به “روز” گفت: حکم صادره با توجه به سن و سال موکلم و همچنین مدارکی که در پرونده موجود است حکم بسیار غیر منصفانه ای است و ما به این حکم اعتراض خواهیم کرد.

خانم ستوده تصریح کرد: آیا اصل مشخص بوده جرم و مجازات اجازه میدهد که به دلیل فعالیت های مادر در خارج از کشور، فرزند مجازات شود؟ این کاملا خلاف قانون و بی انصافی و خلاف عدالت است و من امیدوارم دیوان عالی کشور با بی طرفی پرونده را مورد بررسی قرار دهد.

 

بیمار “ام اس” متهم به محاربه

خانم ستوده سپس درباره موکل دیگرش که زنی 51 ساله و مبتلا به بیماری “ام اس “است گفت:  خانم فاطمه ضیائی آزاد قبل از انتخابات بازداشت شده و اتهام او نیز محاربه و تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

این وکیل دادگستری افزود: علیرغم اینکه قانون صراحت دارد که دادگاه در اسرع وقت تشکیل شود اما شعبه 14 دادگاه انقلاب، دادگاه موکلم را 9 آذر اعلام کرده اند و موکلم با وجود بیماری “ام اس “در زندان همچنان بلاتکلیف است.