جمهوری اسلامی القاعده را تجهیز می کند

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پس از قتل بن لادن، آمریکائی ها فاش می کنند:

سه روز پس از قتل اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده، یک کمیته کنگره آمریکا مدعی ارتباط میان این گروه تروریستی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

کمیته ضد تروریسم کنگره آمریکا در این گزارش که توسط شرکت مشاوره های استراتژیک کرونوس تهیه شده، از نیروی قدس سپاه پاسداران به عنوان یک “تهدید جدی” علیه امنیت ایالات متحده نام برده است.

در این گزارش که روز چهارشنبه توسط کمیته ضد تروریسم کنگره آمریکا منتشر شده، آمده است که ایران برای مقابله با نفوذ آمریکا در خاورمیانه و جنوب آسیا “روابط کاری قوی ای” را با شبکه القاعده ایجاد کرده است.

در این گزارش آمده است: “ایران احتمالاً القاعده را در بسیج تروریست‌ها کمک می‌کند تا بتوانند سوءقصدهایی علیه آمریکا و متحدانش به اجرا بگذارند.”

این گزارش می‌افزاید که تاکنون روابط سپاه قدس و سازمان القاعده به اندازۀ کافی مورد توجه قرار نگرفته، زیرا معمولاً این پیشداوری وجود دارد که ایرانیان شیعه و غیرعرب هیچگاه با اعضاء عرب و سنی مذهب سازمان القاعده همکاری نخواهند کرد.

این گزارش افزوده است: “از یازده سپتامبر به بعد، همکاری‌ {سپاه و القاعده} تقویت شده و صد‌ها عضو این سازمان به ایران پناهنده شده‌اند.”

 

از 11 سپتامبر شروع شد

نیروی قدس، واحد عملیات برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که توسط دولت های غربی به دست داشتن در عملیات تروریستی و آموزش گروه های ستیزه جوی اسلامی در کشورهایی مانند عراق، لبنان و افغانستان متهم شده است.

این نخستین بار است که یکی از نهادهای مهم و رسمی وابسته به دولت آمریکا در سندی کتبی مدعی همکاری میان شبکه القاعده با حکومت ایران می شود.

این اتفاق تنها سه روز پس از آن رخ داد که باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، در نطقی تلویزیونی در کاخ سفید اعلام کرد که اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده را در درون خاک پاکستان کشته است.

بن لادن و گروه تحت فرمان او متهم به طراحی و اجرای عملیات مشهور به 11 سپتامبر که بزرگترین حمله تروریستی درون خاک آمریکا در تاریخ این کشور محسوب می شود و چند حمله تروریستی دیگر علیه آمریکا و کشورهای دیگر غربی بوده است.

در گزارش کنگره آمریکا درباره ارتباط میان گروه القاعده با نیروی قدس سپاه پاسداران آمده است که از زمان وقوع حملات تروریستی یازده سپتامبر به بعد همکاری بین این دو “مشخص تر” شده است.

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در 24 اردیبهشت 1389 مدعی شده بود که برخی از اعضای القاعده “بی‌سروصدا به داخل و خارج از ایران رفت و آمد دارند.”

این خبرگزاری منبع خبر خود را “مقامات اطلاعاتی سابق و فعلی آمریکا” و به نقل از آنها افزوده بود: “جمهوری اسلامی کنترل خود را بر اعضای زندانی القاعده در این کشور کاهش داده تا این گروه تروریستی بار دیگر بتواند نیروهای خود را برای مبارزه با ایالات متحده سامان دهد.”

بنا بر این گزارش، صدها نفر از اعضاء القاعده به همراه اعضای خانواده های افراد رهبری این شبکه و از جمله تعدادی از اعضای خانواده اسامه بن لادن، پس از حملات آمریکا به حکومت طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۱ به خاک ایران پناه بردند.

 

حضور خانواده بن لادن در ایران

پیش از این عمر بن لادن، یکی از فرزندان پسر رهبر القاعده از حضور 20 تن از اعضای خانواده خود در تهران خبر داده بود.

او روز یکشنبه 18 ژوئیه 2010 به تلویزیون “العربیه” گفته بود: “دولت ایران از تحویل بازداشت‌شدگان به کشور اصلی خود سرباز می‌زند.”

عمر بن‌لادن تاکید کرده بود که ایران برای آزادی اعضای خانواده‌اش که از هشت سال پیش در ایران بازداشت شده‌اند، شرط کرده است که کشور ثالثی غیر از عربستان سعودی میانجیگری کند.

به گزارش العربیه، یکی از همسران بن لادن به نام “خیره صابر” و پسرانش سعد، عثمان، محمد، حمزه و نیز یکی از دختران بن لادن به نام فاطمه به همراه همسر و فرزندانش برای سال ها در ایران به سر می برده اند.

 

نگرانی آمریکا

در گزارش کمیته ضد تروریسم کنگره امریکا همچنین گفته شده که ایران از طریق “تماس پنهانی و نزدیک با هسته های رهبری القاعده” به دنبال کمک به این گروه برای “نقل و انتقال تروریست ها” با هدف حمله به اهداف آمریکایی و متحدان این کشور، کمک های لازم برای گسترش دامنه عملیاتی القاعده را در اختیار آن گروه قرار می دهد.

تهیه کننده این گزارش برای جلب توجه اعضای کنگره آمریکا به اهمیت این موضوع می گوید: “اگر با این مسئله برخورد جدی صورت نگیرد تماس و همکاری موجود بین ایران و القاعده در آینده می تواند هزینه های بسیار سنگینی برای آمریکا و متحدانش در بر داشته باشد.”

اندی پولک یکی از اعضای هیئت تحقیقت ضد تروریستی کنگره آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است: “با توجه به مرگ بن لادن در روزهای اخیر و با در نظر داشتن اینکه اخیرا نیروی قدس ایران به خاطر دخالت در سرکوب مردم سوریه مورد تحریم آمریکا قرار گرفته است، اطلاعات مندرج در این گزارش بسیار ارزشمند است.”

مایکل اس. اسمیت تهیه کننده این گزارش نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است: “یکی از اعضای کمیته امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا به وی گفته است که در شرایط فعلی موضوع ارتباط بین نیروی قدس و القاعده توجه فراوانی به خود جلب کرده است.”

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا که حاضر نشد نام خود را ذکر کند پیشنهاد کرده است تا مرکز پژوهشی و مشورتی “کرونوس” یک گزارش جداگانه تنها در مورد روابط و همکاری های نیروی قدس و القاعده تهیه کند تا بتوان آن را با مقامات نظامی و امنیتی دولت آمریکا در میان گذاشت.

 

“بدترین سناریوی ممکن”

گزارش یاد شده با استناد به منابعی که تقریبا همگی غیرمحرمانه است و پیشتر منتشر شده، همکاری های بین این نیروی قدس سپاه و القاعده از سال های دهه ۱۹۹۰ آغاز شده است. از آن زمان نیروی قدس در همکاری با گروه حزب الله لبنان داوطلبان پیوستن به گروه القاعده را آموزش می داده است.

ایران همواره این اتهام ها را که بارها از سوی گروه های مختلف مطرح شده، رد کرده و تاکنون مدرک قطعی و موثقی که حاکی از این ارتباط باشد ارائه نشده است.

در این گزارش احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران و فرمانده پیشین نیروی قدس متهم شده است که برای رهبران القاعده همچون ابومصعب زرقاوی در داخل کشور پناهگاه فراهم می کرده و این گروه با این حمایت ها توانسته است حملات خود از جمله بمبگذاری سال ۲۰۰۷ در عربستان سعودی را انجام دهد.

بی بی سی فارسی گزارش داده که این اسناد گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان را یکی از حلقه های اصلی ارتباط ایران با القاعده معرفی می کند و می نویسد که آقای وحیدی به او نیز در کشور پناه داد و تهران زمینه سفر او به کره شمالی برای جلب کمک پیونگ یانگ را به القاعده فراهم کرد.

در ادامه این گزارش آمده است که رضا ذاکری، یکی از اعضای پیشین دستگاه اطلاعاتی ایران به مقام های آمریکایی گفته است که ایران دو ماه پیش از حملات یازده سپتامبر به رمزی بن الشیبه، از اعضای کلیدی این عملیات کمک کرد که برای ملاقات نهایی با محمد عطا، عامل این عملیات به اسپانیا برود.

این گزارش در پایان “بدترین سناریوی ممکن” برای منافع آمریکا را همکاری ایران و القاعده برای دستیابی به سلاح اتمی و استفاده تهران از این گروه برای حمله هسته ای به غرب می داند.