ایران به هواخواهان آمریکا پیوسته؟

نویسنده

» نگاه لوپوئن به بیلبوردهای خیابانی

مقامات ایرانی در حاشیه اقدامات گشایشگر خود در قبال کشورهای غربی دستور داده اند که تبلیغات ضدآمریکایی را از سراسر کشور جمع آوری کنند.

سیاست واقع بینانه دیگر از خط مشی جمهوری اسلامی جدا نیست. حکومت جمهوری اسلامی از ۳۴ سال پیش از مردم ایران خواسته شعار “مرگ بر آمریکا” سر دهند، ولی زمانی که صحبت از منافع می شود، از مردم می خواهد به “شیطان بزرگ” نزدیک شوند. مقامات با صدور دستور برداشتن تبلیغاتی که سال ها علیه دشمن خود اعمال کرده بودند، همه را شگفت زده کردند. ساکنان تهران هفته گذشته شاهد تصاویر عجیبی در کنار خیابان ها و پل ها بودند. در کنار تبلیغاتی که برای مارک های غربی است، یک آمریکایی و یک ایرانی پشت میز مشغول مذاکره با یکدیگر هستند.

شباهت فرد ایرانی به محمد جواد ظریف، وزیر کنونی امور خارجه ایران، این ذهنیت را ایجاد می کند که آنها درحال مذاکره درخصوص پرونده هسته ای ایران اند، ولی فرد آمریکایی شلوار ارتشی بر تن و اسلحه در دست دارد: “صداقت آمریکایی”

البته این موضوع در کشوری که انتقادات شدید ضد آمریکایی در آن بیش از سرود ملی شناخته شده است، تعجبی ندارد: تصویر یک اسکلت بجای مجسمه آزادی در کنار سفارت آمریکا؛ جایگزین ساختن جمجمه بجای ستاره در پرچم آمریکا و بمب بجای نوارهای آن. در همه حال، شعار “مرگ بر آمریکا” نیز دیده می شود؛ یک شعار تاریخی که در اقدامات گشایشگرانه رییس جمهور جدید به مانند لکه ای خودنمایی می کند.

این شخصیت اعتدال گرا به منظور کاهش تأثیر ویرانگر تحریم های بین المللی که اقتصاد ایران را با بحران مواجه ساخته، حتی به طور مستقیم با بدترین دشمن خود باراک اوباما به صورت تلفنی صحبت کرد. این اقدام بی سابقه باعث ایجاد امید بسیاری در نزد جوانان ایرانی شد که خواستار گشایش با جهان اند. فردای آن روز، محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، این اقدام روحانی را یک “اشتباه تاکتیکی” خواند. ازسوی دیگر، محمد جواد ظریف به دلیل ملاقات با همتای آمریکایی اش، به دلیل اضطراب فراوان، دچار یک کمر درد شدید شد؛ به طوری که به مدت چندین روز با صندلی چرخدار حرکت می کرد.

با اینکه کسی مسؤولیت انتشار تبلیغات ضد آمریکایی را قبول نکرده، ولی گستردگی این اقدام نشان می دهد که از حمایت شخصیت هایی در سطوح بالای حاکمیت برخوردار است. “خانه طراحان انقلاب اسلامی“، طراح این تصاویر، به سایت ایرانی تریبون گفته است که این اقدام یک “واکنش خودجوش” نسبت به مذاکرات میان ایران و ایالات متحده بوده.

به گفته هادی ایازی، معاون اجتماعی شهردار تهران، اگر این تصاویر تبلیغاتی بلافاصله از سطح شهر برداشته شده اند، به این دلیل بوده که از شهرداری تهران مجوز دریافت نکرده اند. این توضیح محافل محافظه کار حکومت را متقاعد نساخته، چرا که معتقدند دولت در این اقدام دست داشته. حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه محافظه کار کیهان می گوید: “برخی از نزدیکان روحانی آنقدر از این تصاویر ضد آمریکایی ناراحت شده اند که انگار طراحان این تصاویر به عزیزترین و مقدس ترین باورهای آنان توهین کرده اند.”

در زمانی که اطمینان و اعتمادسازی میان ایران و غرب درحال پیشرفت است، محافظه کاران ایران حرف آخر را نزده اند. در همین راستا، ماه آینده سمیناری تحت عنوان “همایش بزرگ مرگ بر آمریکا” برگزار خواهد شد. در حاشیه این سمینار همچنین یک رقابت هنری با این موضوع که “چرا آمریکایی ها قابل اطمینان نیستند”، برگزار می شود. در پایان این رقابت “جایزه بزرگ مرگ بر آمریکا” به همراه ۴۰۰۰ دلار به بهترین اثر اهدا خواهد شد.

منبع: لوپوئن، ۲۸ اکتبر