گزارش

نویسنده
میترا سلطانی

نقالشی های شعرگونه

” هانیبال الخاص “ در سال ۱۳۰۹ در یک خانواده آشوری کرمانشاه به دنیا آمد. او سال‌ها در ایران و آمریکا به کار و تدریس مشغول بوده و تا کنون بیش از ۱۰۰ نمایشگاه اختصاصی و بیش از ۲۰۰ نمایشگاه گروهی در ایران، اروپا، کانادا آمریکا و استرالیا بر پا داشته‌است. این استاد برجسته در سال 1335 و در 26 سالگی لیسانس هنرهای تجسمی از انستیتوی هنر شیکاگو- ایلی نوی را اخذ نمود است و دو سال بعد نیز از همین دانشگاه فوق لیسانس دریافت کرده است. گزارشی همکارمان در تهران را از برپایی نمایشگاه نقاشی های وی  در هشتادمین جشن تولدش در ادامه از پی بگیرید…

یک هنر، یک زندگی

عصر جمعه 21 خرداد، آیین 14 روزه بزرگداشت هانیبال الخاص در هشتادمین سالگرد تولد، با حضور بسیار چشمگیر شاگردان و دوستداران او در خانه هنرمندان برپا شد. در این بزرگداشت  که اجرای آن برعهده گوهر خیر اندیش بود علاوه بر ارائه 250 نقاشی و مجسمه از این هنرمند در هشت سالن برنامه‌های متنوعی برپا شده است.

 

 

درابتدای مراسم موسی اکرمی از پژوهشگران آثار هانیبال الخاص ضمن خوش آمد گویی به میهمانان درباره آثار الخاص سخنرانی نمود.

اکرمی درباره فلسفه نقاشی های وی گفت: در آثار الخاص که یک شاعر است و با شعر میانه دارد، می‌توان شعرهایی از شاعران مشهور ایرانی را یافت. اگر فلسفه را دانش بررسی مسائل عام و بنیادین در زمینه هایی چون هستی، شناخت، ارزش، زبان و… بدانیم، زیبایی شناسی بخشی از فلسفه است که در آن مسائل عام و بنیادین در زمینه خاصی چون ارزش زیبایی شناختی بررسی می شوند.

اگر وجود فلسفه های مضاف گوناگون را بپذیریم که در آن ها فعالیت های گوناگون فکری و عملی انسان موضوع بررسی فلسفی هستند فلسفه هنر در پیوند با زیبایی شناسی یکی از فلسفه های مضاف است که در آن هنر و ارزش هنری مورد مطالعه قرار می گیرند. افزون بر این در فلسفه هنر نسبت میان هنر و فلسفه استلزامات فلسفی فعالیت ها و دستاوردهای هنری و جایگاه هنر در تأملات فلسفی فیلسوفان خاص نیز مورد توجه قرار می گیرند. نظر به این که نقاشی یکی از گونه های هنر است، فلسفه نقاشی نیز یکی از زیر مجموعه های فلسفه ی هنر خواهد بود. این فلسفه می تواند دارای وجوه تشابه و وجوه تمایز خاص با فلسفه ی هر یک از هنرهای دیگر باشد. در این سخنرانی عناصر و ساختار درخور برای بنیانگذاری فلسفه ی نقاشی عرضه می شوند.

 

 

آن سوتر فیروزه شیبانی رضوانی هم آثار معاصر این نقاش گفت : هانیبال الخالص مجموعه ای از نقاش، مدرس، شاعر و روایتگر است. او با بیش از شصت سال سابقه نقاشی وچهل سال سابقه حضور فعال در حوزه تدریس مطرح می شود. از آنجا که آثار هر هنرمندی درون فرایند تحولات تاریخی و اجتماعی دوران خود پا به منصه ظهور می گذارد بازنگری روند تحول دوران در جهت روایت خواستگاه هنرمند امری ضروری می نماید. بنابراین به همان اندازه که نگرش مدرنیته در جهان غرب همواره مورد توجه بوده بررسی تحول جدید درهنرهای ایران نیز برای فهم جستجوی هنرمندانه اهمیت دارد در این سخنرانی ضمن یک بازنگری اجمالی بر تاریخ تحول معاصر در ایران به مرور آثار هانیبال الخاص برای توصیف و تشریح خواستگاه او به عنوان یک نقاش و آوازه او به عنوان یک مدرس پرداخته خواهد شد.وی در آخر بر اساس تحقیقاتی که در مورد تفکر غرب در هنر و سیر تحولی هنرجدید در ایران داشته، دوره‌های مختلف هنر نقاشی را از سال 1289 تا بعد از انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار داد و علاوه بر این سخنرانی‌ها گروه موسیقی سعدا… نصیری از سنندج قطعاتی را نواختند.

نمایشگاه آثار و مراسم‌های بزرگداشت الخاص تا دوم تیر 89 در سالن های متعدد خانه هنرمندان دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 11 صبح تا 8 بعدازظهر از این آثار دیدن نمایند.