کانادا ایران را تحریم کرد

نویسنده

» مقاله ای از سی بی سی درباره یک تصمیم تازه علیه دولت احمدی نژاد

لورنس کانن، وزیر امور خارجه کانادا، اعلام کرد که کشورش برای اجرای قطعنامه تحریمی اخیر شورای امنیت علیه ایران، مجازات هایی علیه تهران در نظر گرفته است. این پیام روشنی است به حکومت ایران برای اینکه بدانند که معیارهای بین المللی را نمی شود بدون پذیرفتن عواقبش نقض کرد.

این اقدام در جهت تصویب قطعنامه جدید سازمان ملل علیه ایران است و اروپا و آمریکا هم چنین تحریم هایی را برای ایران در نظر گرفته اند.

کانن گفت: “اگر ایران به همچنان به مبارزه با محدودیت هایی که از سوی سازمان ملل برایش در نظر گرفته شده است ادامه بدهد، ممکن است امنیت خاورمیانه را بر هم بزند و کانادا همچنان از ایران انتظار دارد که پاسخگو باشد.”

تحریم های کانادا شامل ممنوعیت دستیابی ایران به اورانیوم و فن آوری اتمی چه به شکل مستقیم و چه از طریق شرکت ثالث و همچنین در مورد اعضای اصلی سپاه پاسداران است.

کانادا از ایران خواسته است که با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشند و غنی سازی اورانیوم را متوقف کنند.

کانن گفت که از ایران می خواهد که برای یافتن یک راه حل دیپلماتیک در اسرع وقت با چین، فرانسه، آلمان، انگلستان، روسیه و آمریکا وارد مذاکره بشود.  اگر چنین اتفاقی نیافتد، کانادا تحریم های جدید را اعمال خواهد کرد.

کانن خاطر نشان کرد ایران موضوع نشست وزاری امور خارجه کشورهای جهان در ماه مارس در گاتینو بود و قرار است در اجلاس گروه 8 و گروه 20 در تورنتو مطرح شود.

تحریم آمریکا با 12 رای موافق و دو رای مخالف تصویب شد.

در 9 ژوئن، سازمان ملل دور چهارم تحریم ها علیه ایران را تصویب کرد و به غیر از برزیل و ترکیه، سایر کشور ها رای مثبت دادند و لبنان رای ممتنع داد.

در یک کنفرانس مطبوعاتی دیگر در اتاوا که یک ساعت بعد از کنفرانس مطبوعاتی کانن برگزار شد، گروهی از وکلای حقوق بشر و فعالان سیاسی  و نمایندگان مجلس اعلام کردند که تمرکز مطلق بر روی برنامه های اتمی ایران کافی نیست.

اروین کوتلر، نماینده حزب لیبرال گفت: “ما نمی توانیم خشونت ها و بخصوص نقض حقوق بشر را در ایران نادیده بگیریم، زیرا با بی اعتنایی به آن مصونیت می دهیم.”

کاسپین ماکان، زندانی سیاسی سابق در ایران و نامزد ندا آقا سلطان خواستار تحریم نفتی ایران شد.

ماکان گفت: “نگاهی که در آخرین لحظه در چشمان ندا بود، بدون اینکه نیاز به گفتن باشد، پرده از 30 سال جنایت های حکومت اسلامی ایران برداشت”.

وی در ادامه گفت: “ندا اولین قربانی نبوده و آخرین نیز نخواهد بود. با اینحال مرگ او طنین فریاد های ایرانیان است. او سمبل آزادیخواهی و جنبش دموکراسی خواهی مردم ایران است.”

نازنین افشین جم، ایرانی –کانادایی- رئیس گروه وکلای فعال برای توقف اعدام کودکان، گفت: “ایران بالاترین رقم اعدام را بعد از چین دارد.”

وی گفت: “با این حال آنها در مورد افراد زیر سن قانونی بی رحمانه رفتار می کنند و در حال حاضر 160 نفر زیر سن قانونی در صف اعدام هستند.”

افشین جم  گفت: “متاسفانه باید بگویم که وضعیت در ایران روز به روز دیکتاتوری تر می شود و دادگاه های نمایشی و اعترافات اجباری و شکنجه و تجاوز در زندان ها و افزایش پناهندگان از نتایج آن است.”

 وی گفت که مردم ایران باید بدانند که مجامع بین المللی آنها را فراموش نکرده اند تا دست از تلاش علیه حکومت برندارند.

او به ایجاد شکاف در بدنه روحانی حکومت و سپاه پاسداران بعنوان گواه این جنبش یاد کرد.

افشین جم گفت: “بهترین زمان برای مداخله الان است. یک ایران آزاد یعنی یک خاورمیانه با ثبات و در نتیجه یعنی یک دنیای امن.”

 

http://www.cbc.ca/canada/story/2010/06/22canada-iran-sanctions022.html?ref=rss سی بی سی ، 22 ژوئن