علی جنتی: بگذاریم حرف بزنند، ما پدری کنیم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نارضایتی از ارشاد به دلیل "ترویج آزاداندیشی"

دیدار نوروزی با سیدمحمد خاتمی٬ باعث شده که حملات اصول‌گرایان علیه وزیر ارشاد شدت بیشتری بگیرد و آن‌ها به بهانه سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی٬ نسبت به وضعیت فرهنگی کشور تذکر دهند؛ مساله‌ای که البته با واکنش وزیر ارشاد نیز مواجه شده است.

حسن ممدوحی٬ از اعضای مجلس خبرگان٬ در گفتوگویی خبر داده که اصول‌گرایان از عمل‌کرد وزیر ارشاد ناراضی‌اند. به گفته ممدوحی “هرچه خبر از ارشاد می‌رسد٬ نگران‌کننده است” و به همین دلیل “ما انصافا تا به امروز از وزارت ارشاد راضی نیستیم و ایشان خدماتی که‌شان وزارت ارشاد است را ابراز نکرده”.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از اینکه‌ وزارت ارشاد سعی می‌‌کند “بی‌طرف” باشد و “آزادمنشی” را ترویج کند٬ ابراز نگرانی کرده و این مساله را باعث نارضایتی “مراجع‌تقلید” هم دانسته است.

پیش از این صد و شصت تن از نمایندگان مجلس نیز به علی جنتی درباره “برخورد با رسانه‌های منتقد از جمله هفته‌نامه ۹ دی” تذکر داده‌ و خطاب به او گفته بودند: “با وجود تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اساس باید حمایت از جریان‌های فرهنگی مومن و انقلابی باشد، چرا با رسانه‌های منتقد از جمله هفته‌نامه ۹ دی به دلیل انتقاد از دولت برخورد و توقیف می‌شود، در حالی که وزارت ارشاد نسبت به توقیف رسانه‌های هتاک به مقدسات اظهار تاسف می‌کند و رئیس ‌جمهور از آزادی منتقدان سخن می‌گوید”.

اما تذکر به وزیر و احضار او به مجلس٬ تنها واکنش اصول‌گرایان به اتفاقات ماه‌های اخیر در حوزه وزارت ارشاد نبود. مصطفی افضلی‌فر٬ سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ خبر داده که این کمیسیون اقدام به “بررسی عملکرد وزارت ارشاد در حوزه امر به معروف” خواهد کرد.

هم‌زمان مرتضی آقاتهرانی٬ از نمایندگان عضو جبهه پایداری٬ در نطق میان دستور خود٬‌ درباره عملکرد وزارت ارشاد گفت: “بارها سابقه آثار تساهل را مشاهده کرده‌ایم و پیش از این نیز دولت هفتم و هشتم نسبت به قبولی طرح تسامح و تساهل خود به تسامح افتاد و دیری نپایید که نتایج این اشتباه به شکل فتنه سال ۸۸ ظهور و بروز داد و چه خساراتی را به بار آورد به طوری که تا مرز متلاشی کردن نظام پیش رفت و دوستان را سخت آزُرد، دشمنان را امیدوار و امروز نیز همان موضوع به شکلی دیگر در دولت یازدهم دنبال می‌شود”.

علی جنتی٬ وزیر ارشاد٬ اما به این مسایل و انتقادهای اصول‌گرایان واکنش نشان داده است. وی در دیدار نوروزی با کارکنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ گفت که باید “بگذاریم دیگران نیز حرف خود را بزنند” و این وزارت‌خانه “نقش پدری را به خوبی” ایفا کند.

وی همچنین با اشاره به انتقادهایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌شود٬گفت: “وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها متولی فرهنگ کشور نیست بلکه دستگاه‌ها و نهادهای دیگری نیز در این زمینه مسوول هستند که در راس آن‌ها سازمان صدا و سیما قرار دارد. این رسانه به طور شبانه روزی در حال تولید و پخش برنامه در همه خانه هاست و همه مردم با آن سر و کار دارند”.

جنتی انتقاد از دولت محمود احمدی‌نژاد را نیز فراموش نکرد و با اشاره به این‌که برخی هنرمندان به او گفته‌ بودند در سال‌های گذشته هرگز به وزارت ارشاد رفت‌وآمد نداشته‌اند٬ گفت: “حوزه فرهنگ و هنر نیز یکی از حوزه هایی بود که در گذشته افراد با دلسردی در آن مشغول به فعالیت بودند اما هم اکنون شعله های امید در دل های آنها روشن شده است”.

انتقادها از عمل‌کرد وزارت ارشاد و تاکید بر نگرانی مراجع‌تقلید از مسایل حوزه فرهنگی در حالی صورت می‌گیرد که روزنامه قانون - نزدیک به مصطفی پورمحمدی - در گزارشی نوشت که حسن روحانی با اقدام‌هایی که در ماه‌های گذشته برای ارتباط هر چه بیشتر با مراجع‌تقلید و روحانیون قم داشته٬ تلاش می‌کند تا “قم” را جای‌گزین “تهران” کند٬ زیرا “برخی ائمه جمعه و تعدادی از روزنامه‌ها در پایتخت بعد از گذشت بیش از ۹ ماه از دولت روحانی به دنبال ایجاد فضای ملتهب برای دولت اعتدال‌گرا هستند” و “روحانی به خوبی می‌داند که قم می‌تواند سنگر مناسبی برای حمایت از سیاست‌های او باشد… روحانی می‌داند که این حصار می‌تواند او را تا انتخابات مجلس دهم از حملات بی‌رویه مخالفان در امان نگه دارد”.

روزنامه قانون اضافه کرده که “می‌توان از روحانی به عنوان تنها رییس‌جمهوری در ایران نام برد که در تلاش است بازی سیاسی ایران را از تهران به قم منتقل کند و در این راه نیز تا کنون موفق بوده و توانسته است مراجع قم را به ویژه در زمینه پرونده هسته‌ای با خود همراه کند”.

اصول‌گرایان در ماه‌های گذشته برخی اقدام‌های انجام شده در حوزه فرهنگ٬ نظیر صدور برخی مجوزها و یا توقیف نشریات اصول‌گرایان را مخالف خواسته‌های رهبر جمهوری‌اسلامی توصیف کرده بودند.

آیت‌الله خامنه‌ای اسفندماه سال گذشته در دیدار با اعضای مجلس خبرگان٬ از وضعیت فرهنگی کشور ابراز نگرانی کرده و گفته بود: “من هم از مسایل فرهنگی نگرانم… دولت محترم باید به این موضوع توجه کند و مسوولان فرهنگی نیز باید توجه داشته باشند که چه می‌کنند، زیرا در مسایل فرهنگی نمی‌توان بی ملاحظ‌ه‌گی کرد”. این سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی باعث شده بود که اصول‌گرایان انتقادهای خود از عمل‌کرد وزارت ارشاد را شدت ببخشند.

جها‌ن‌نیوز٬ وب‌سایت نزدیک به علی‌رضا زاکانی٬ در گزارشی پیرامون عمل‌کرد وزارت ارشاد٬ نوشت که احمد مسجدجامعی٬ گزینه نخست برای تصدی این پست بود که در نهایت این اتفاق رخ نداد. اما پس از آن “پس از گذشت چیزی حدود ۷ ماه از استقرار علی جنتی در این وزارتخانه، حضور احمد مسجدجامعی و تیم وی در وزارت ارشاد پررنگ و پررنگ‌تر می‌شود. ظاهرا علی جنتی با این پیش‌شرط وزیر شد که وزارت فرهنگ عملا سهم اصلاح‌طلبان در کابینه خاتمی بماند. حضور احمد مسجدجامعی و تیمش در همه حوزه‌ها نمود پیدا کرده است”.

طی روزهای گذشته دیدار نوروزی علی جنتی با سیدمحمد خاتمی نیز مساله‌ساز شده و به همین دلیل وی توسط اصول‌گرایان به مجلس احضار شده بود. به نظر می‌رسد اصول‌گرایان با توجه به سخنان رهبر جمهوری‌اسلامی درباره نگرانی پیرامون وضعیت فرهنگی کشور و سپس نام‌گذاری سال جدید٬‌ حملات خود را علیه وزارت ارشاد افزایش داده‌اند و به دنبال آن هستند که خط‌مشی این وزارت‌خانه را به چیزی که خود تمایل دارند٬ تبدیل کنند.