روحانی: قطع‌نامه اتحادیه اروپا بی‌ارزش است

نویسنده
حسین محمدی

» هم‌صدایی دولت با اصول‌گرایان

واکنش‌ها به قطع‌نامه پارلمان اروپا درباره جمهوری اسلامی٬ به حسن روحانی نیز رسیده که همراه با جواد ظریف،وزیر امورخارجه صدور این قطع‌نامه را محکوم کرده‌اند. چهره‌های اصول‌گرا اما علاوه بر موضع‌گیری علیه این قطع‌نامه٬ دیپلماسی در پیش گرفته شده از سوی دولت را عامل این مساله دانسته‌اند.

حسن روحانی٬ رییس‌جمهوری٬ در دیدار نوروزی با نمایندگان مجلس٬ قطع‌نامه پارلمان اروپا را “بی‌ارزش” توصیف کرد و گفت: “پارلمان اروپا کوچک‌تر از آن است که بخواهد به ملت بزرگ ایران توهین کند”. به گفته روحانی “در چهار سال گذشته ۶۰ قطع‌نامه با ادبیاتی تندتر از قطع‌نامه اخیر توسط این پارلمان علیه ایران صادر شد که هیچ ارزشی نداشت و در خصوص آن سرو صدایی هم نشد. خوشبختانه امروز به‌ واسطه آرامش و شفافیت حاکم بر فضای سیاست خارجی کشور، کوچک‌ترین اهانتی به‌وضوح شنیده و البته ملت ما در برابر سخنان موهن موضع می‌گیرد”.

محمدجواد ظریف٬ وزیر امورخارجه٬ نیز پس از سفر به وین برای ادامه مذاکرات هسته‌ای٬ گفته است که این قطع‌نامه “تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای” ندارد. ظریف پیش از این نیز این بیانیه را “ضدایرانی” توصیف کرده بود.

این‌ها اما تنها واکنش‌ها به این قطع‌نامه نبود. احمد جنتی٬ دبیر شورای نگهبان٬ در دیدار با کارکنان شورای نگهبان٬ قطع‌نامه اتحادیه اروپا را “فاقد ارزش و مشروعیت حقوقی” دانست که “سند رسوایی” این اتحادیه است: “عده‌ای سفیه در پارلمان مذکور دور هم جمع شده‌اند و در حالی که خود به هیچ یک از ارزش‌های انسانی پای‌بند نیستند و با بی‌شرمی، روابط نامشروع همجنس‌بازان را مشروعیت بخشیده‌اند در مورد عدم رعایت حقوق بشر در ایران سخن می‌گویند و علیه جمهوری‌اسلامی قطع‌نامه صادر می‌کنند”.

تاکید بر مساله‌ هم‌جنس‌گرایی در روزهای گذشته بارها از سوی اصول‌گرایان تکرار شده است. آن‌ها از مساله هم‌جنس‌گرایی که آن را “هم‌جنس‌بازی” توصیف می‌کنند٬ به عنوان یکی از مسایلی نام می‌برند که اتحادیه اروپا روی آن حساسیت دارد.

اتحادیه اروپا در قطع‌‌نامه خود از فشارها بر هم‌جنس‌خواهان به عنوان یکی از موارد نقض حقوق‌بشر در جمهوری‌اسلامی نام برده و خواستار رعایت حقوق دگرباشان جنسی در ایران شده بود.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم٬ در بیانیه‌ی اعتراضی خود به همین مساله اشاره کرده و پرسیده بود: “کشورهای اروپایی آیا شرم نمی‌کنند که از هم‌جنس‌گرایی که مصداق اتم انحطاط اخلاقی انسان و سقوط وی به مرحله حیوانیت است دفاع می‌کنند”؟

هم‌زمان حسن ممدوحی٬ عضو مجلس خبرگان رهبری هم به همین قسمت از قطع‌نامه اتحادیه اروپا اشاره کرد و به آن معترض شد: “حمایت از هم‌جنس‌بازان که همواره از سوی غربی‌ها مطرح میشود پلیدی آنان را آشکار ساخته است که چگونه مانند حیوان حرف می‌زنند و قطعا خداوند همانطور که بر قوم لوط عذاب نازل کردند آن‌ها را نیز از بین خواهد برد”.

 پیش از این برخی از نمایندگان مجلس در واکنش به این‌قطع‌نامه طرحی را تهیه کرده بودند که براساس آن مقام‌های اتحادیه اروپا پیش از ورود به ایران انگشت‌نگاری می‌شوند. این طرح با امضای بیش از صد نماینده مجلس همراه شده بود. علاءالدین بروجردی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم٬ درباره این طرح گفته بود که “با تدوین این طرح ما می‌خواهیم براساس اصل عمل متقابل توازن ایجاد کنیم”.

اما این‌‌ها تنها واکنش‌ها به قطع‌نامه اتحادیه اروپا نبود. بخشی از اصول‌گرایان٬ دیپلماسی دولت را از عوامل اصلی صدور چنین قطع‌نامه‌ای دانستند. از آن جمله می‌توان به روح‌الله حسینیان٬ نماینده منتقد دولت و عضو جبهه پایداری٬ اشاره کرد. وی درباره دلیل صدور چنین قطع‌نامه‌ای گفت: “وزارت امور خارجه تنها نباید به یک واکنش لفظی از سوی سخنگوی این وزارتخانه قناعت کند بلکه ما باید تحرک بیشتری در این زمینه داشته باشیم… برخی از کوتاه آمدن‌ها در قبال درخواست‌های غیرمنطقی باعث صدور چنین قطعنامه‌ای شده است”.

حمیدرضا ترقی٬ عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی٬ نیز درباره این قطع‌نامه چنین اظهارنظر کرد: “عده‌ای در داخل کشور به گسترش روابط با اتحادیه اروپا دل بسته‌اند ولی با اقدام اخیر آنها راه تجدید روابط بسته است زیرا اتحادیه اروپا هم مانند آمریکا غیرقابل اعتماد است و تکیه کردن به آنها وقت تلف کردن است”.