نگرانی برای پیمان عارف و مردم مصر

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ابراز تاسف محمود احمدی‌نژاد برای جدا شدگان از دولت

محمود احمدی‌نژاد در تازه ترین سخنانش برای افرادی که از دولت وی فاصله گرفته‌اند، ابراز تاسف کرد؛ از عدم تغییر در سیاست‌های دولت سخن گفت، از اجرای حکم شلاق برای پیمان عارف ابراز ناخرسندی کرد و سرانجام از مردم مصر خواست به سخنان وی گوش دهند و فریب دشمنان را نخورند.

سخنان احمدی‌نژاد در حالی بیان شده که چند روز پیش حکم شلاق پیمان عارف، فعال دانشجویی محروم از تحصیل، پیش از آزادی اجرا شد. وی اما در تازه ترین اظهاراتش به انتقاد از این حکم پرداخت و گفت: “وقتی دانه درشت‌ها آزادانه به ما افترا می‌زنند، راضی نیستم یک جوان را به خاطر توهین به رئیس‌جمهور شلاق بزنند”.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به اعتراضات مردم مصر و  برکناری حسنی مبارک، از معترضان خواست تا سخنان وی را گوش کنند: “در چند روز گذشته حادثه تلخی در مصر اتفاق افتاد معتقدم پشت صحنه این حوادث دشمنان ملت ها هستند. آنها می دانند اگر مردم مصر دست به انتخاب آزاد بزنند دولت غیر استکباری ومبارز با صهیونیست بر سر کار خواهد آمد لذا نمی خواهند ملت مصر به صحنه انتخابات آزاد نزدیک شود”.

احمدی‌نژاد در دیدار با فرمانداران سراسر کشور، با اشاره به انتقاداتی که از وی می‌شود، گفت: “امروز اتهاماتی را به این دولت وارد می کنند که بسیار جای تاسف است… در گذشته عده ای بودند که امروز از دولت جدا شدند که ای کاش این کار را نمی‌کردند زیرا مواضع دولت از دولت نهم تا به امروز ثابت بوده و تغییری نکرده است. امروز ما برای کسانی تاسف می‌خوریم که از فرصت خدمتگزاری استفاده نمی‌کنند و تنها نظام و ارزش‌های الهی را قربانی خواسته های خود می‌کنند و افترا و اتهامات را به این دولت روا می‌دارند، البته برخی‌ها در گذشته نبودند ولی امروز درونشان را بیرون ریخته‌اند و دولت را متهم می‌کنند”.

به گفته وی “وقتی عده‌ای دست به تخریب شخصی می‌زنند، از او انتظار داشته باشند که زیباترین حرف‌ها را بپذیرد”.

سخنان احمدی‌نژاد در این دیدار را می‌توان ادامه پاسخ‌های وی به منتقدانش ارزیابی کرد. وی گرچه پیش از این اعلام کرده بود که به دنبال “سکوت وحدت‌بخش” است، اما پس از بازگشت از آمریکا ابتدا در یک گفت‌گوی زنده تلویزیونی به منتقدان خویش حمله کرد و این‌بار نیز به بخشی از انتقادات درباره خود پاسخ داد.

همزمان با سخنان احمدی‌نژاد، جبهه انتخاباتی پیروان خط امام و رهبری – با ریاست حبیب‌الله عسگراولادی – با انتشار بیانیه‌ای، بار دیگر به انتقاد از سیاست‌های احمدی‌نژاد پرداخت. این گروه سیاسی در بیانیه خود از تاکید بر “بیداری انسانی” به جای “بیداری اسلامی” انتقاد کرد، اجرای طرح هدف‌مندی یارانه‌ها را باعث “بی ثباتی اقتصادی و بروز نارضایتی” دانست و از احمدی‌نژاد خواست که با توجه به فسادهای اقتصادی و سیاسی “با برخی چاپلوسان و منحرفین پیرامون خود” برخورد کند و “با همراهی قوای کشور، تمامی توان خود را برای خشکاندن ریشه اینگونه انحراف ها به کار بندند”.

 این جبهه همچنین کشور را درگیر “فتنه جدیدی” خواند که ظاهرا”اطرافیان احمدی‌نژاد” هستند که اصول‌گرایان از آنان با عنوان “جریان انحرافی” نام می‌برند.

در همین حال یک سایت اصول‌گرا، با اشاره به انتقادات سایت‌های نزدیک به جنبش سبز از آیت‌الله خامنه‌ای آن را “تلنگر خوبی به نیروهای انقلاب” توصیف کرد و با یادآوری حمایت‌های رهبر جمهوری اسلامی از احمدی‌نژاد در سال‌های گذشته، نوشت که “تعریف رهبری هیچگاه مترادف «عصمت ابدی» نبوده است” و اضافه کرد: “مساله چرخش افراد با وجود حمایت های رهبری، برای اولین بار در جمهوری اسلامی تجربه نمی شود”.

بولتن‌نیوز همچنین با انتقاد از رویه در پیش گرفته شده از سوی احمدی‌نژاد، آن را موجب آن دانست که “عمود خیمه انقلاب، ولایت فقیه در خط مقدم دریافت ترکش و حمله های دشمن قرار گرفته بگیرد”.

در تحولی دیگر علی‌رضا زاکانی، نماینده مجلس، در یک سخنرانی در مدرسه علمیه معصومیه قم – که فایل صوتی آن منتشر شده است – با اشاره به برنامه‌ اطرافیان احمدی‌نژاد اعلام کرد که این گروه “با امکانات گسترده٬ پول و قدرت تلاش می‌کند در انتخابات آتی مجلس دست‌کم ۱۷۰ کرسی مجلس را در اختیار بگیرد”. وی همچنین از خانه‌نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد با عنوان “بزرگ‌ترین جفا به انقلاب٬ رهبری و امام” نام برد که “در تاریخ جمهوری اسلامی سابقه نداشت”.

حملات به احمدی‌نژاد و اطرافیانش در حالی ادامه دارد که برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند برای هادی غضنفری خوانساری – که از وی با عنوان مرجع تقلید اسفندیار رحیم‌مشایی – یاد می‌شود، حکم ده سال زندان صادر شده است.

در این میان اما حامیان احمدی‌نژاد نیز سکوت نکرده‌اند. برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که پس از تهدید حامیان دولت در روزنامه ایران مبنی بر انتشار 140 هزار سند علیه 314 نفر، دور جدید سندها درباره محمدباقر قالیباف – شهردار تهران – منتشر خواهد شد.

نخستین مورد از این‌گونه اسناد علیه احمد توکلی منتشر شد و مدرک تحصیلی وی را به چالش کشید. یک سایت  اصول‌گرا در این‌باره نوشته است: “شورای راهبردی جریان انحرافی در آینده اسنادی از قالیباف را نمایان خواهد کرد. اسنادی که هدفشان به چالش کشیدن شهرداری و شهردار تهران است”.

برخی بر این عقیده‌اند که قالیباف کاندیدای آینده اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی است.

حامیان دولت همچنین خبرگزاری فارس، نزدیک به نیروهای امنیتی و نظامی- را متهم کرده‌اند که “پیش از این در میان اخبار خود و در لفافه برای شهرداری تهران رپرتاژ می رفت، مدتی است آشکارا اقدام به این کار می کند و حتی در دفاع از شهرداری در مقابل انتقادات در خط مقدم می ایستد”.

ابصارنیوز همچنین نوشته است که خبرگزاری فارس: “مدت هاست سوژه های خبری خود را تنها در حمله به دولت می جوید، [و] پس از تغییر مدیر عامل خود، بیش از پیش چنین رویکردی را دنبال می کند و در صدر دروغ پردازی های خود نسبت به دولت، با مستمسک قرار دادن جریان موهوم انحرافی، به دولت و حتی شخص رئیس جمهور” حمله می کند.

از سوی دیگر، پس از انتقادهای متعدد برخی مسئولان سپاه و مصباح یزدی از رییس دولت و اطرافیان وی، حامیان احمدی‌نژاد نیز به آن‌ها پاسخ دادند. یک سایت حامی دولت در یادداشتی، با اشاره به درگیری‌های داخل کشور از “تشکیلات انصار حزب الله و حلقه های فکری نیروهای مذهبی را که توسط موسسات پژوهشی در قم و بعضاً تهران پشتیبانی می شدند… بخشی از بدنه حوزه، بخشی از تشکل بسیج و سپاه و جوانان متدینی که به نیت دفاع از انقلاب به دانشگاه رفته اند” آنها را افرادی دانست که “همواره تلاش کرده اند پیرو امام خامنه ای باشند”. این سایت حامی دولت، از این طیف به عنوان گروه‌هایی نام برد که درگیری‌های آینده کشور با امثال آنان خواهد بود و آنان را “جریان انحرافی اصلی” خواند.

حمله ها و ضد حمله ها از سوی اصول‌گرایان و حامیان احمدی‌نژاد ادامه دارد. در میانه این دعواها اسناد متعددی از سوءاستفاده‌های مالی و سیاسی نیز منتشر می‌شود؛ روندی که ادامه آن وحدت اصول‌گرایان در انتخابات آینده را با مشکل جدی مواجه کرده است. آیا رهبر جمهوری اسلامی که پیش از این خواستار ارائه لیست واحد از سوی اصول‌گرایان شده بود، اجازه ادامه این روند را خواهد داد؟