ناکامی عملیات تروریستی جمهوری اسلامی در آمریکا

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» ادعای بی سابقه واشنگتن علیه تهران

دولت ایالات متحده آمریکا، جمهوری اسلامی را به تلاش برای برنامه ریزی و اجرای یک رشته بمبگذاری و عملیات گسترده تروریستی در درون خاک این کشور متهم کرده است.

رسانه های آمریکایی با انتشار فوری و گسترده خبری در شب گذشته، از کشف و انهدام یک تیم تروریستی وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر دادند.

به گفته وزیر دادگستری آمریکا، یک مرد ایرانی ـ– آمریکایی به اتهام تلاش برای حمله به سفارت خانه های عربستان سعودی و اسرائیل در واشنگتن و همچنین ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا بازداشت و یک ایرانی عضو سپاه قدس نیز متواری شده اما تحت تعقیب است.

دادستانی کل و پلیس فدرال آمریکا روز گذشته جمهوری اسلامی را متهم کردند که قصد داشته در خاک آمریکا عملیات تروریستی انجام دهد.

اریک هولدر، وزیر دادگستری ایالات متحده، اعلام کرده که یک ایرانی آمریکایی به اتهام تلاش برای ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن، دستگیر شده است.

نام متهم منصور ارباب سیار، ۵۶ ساله، اعلام شده که به گفته هولدر، با نیروی قدس سپاه پاسداران در ارتباط بوده است. رسانه های آمریکایی می گویند او اعتراف کرده که از “مقامات عالی ایران برای انجام این ترور دستور” داشته است.

به گزارش بی بی سی، این خبر در یک کنفرانس خبری که رابرت مولر، رئیس پلیس فدرال (اف بی آی) در آن حضور داشت اعلام شد.

مقامات آمریکایی علیه یک نفر دیگر به نام غلام شکوری نیز کیفرخواست صادر کرده اند که در ایران زندگی می کند و به باور آنها از مقام های نیروی قدس سپاه پاسداران است.

اریک هولدر گفتخ آمریکا در این رابطه دولت ایران را مسوول می داند و تا ساعاتی دیگر تدابیری از سوی مقامات آمریکایی اعلام خواهد شد.

 

واکنش همیشگی جمهوری اسلامی: تکذیب

به فاصله اندکی پس از انتشار این خبر، ایرنا، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی در خبری کوتاه به نقل از یک “منبع خبری آمریکا” گزارش داد که ایالات متحده “سرگرم طراحی سناریوی جدید خبری تبلیغاتی” علیه جمهوری اسلامی است.

این خبرگزاری هیچ توضیح اضافه ای درباره این گزارش نداد.

خبرگزاری فارس نزدیک به نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی نیز بدون هیچ توضیحی، با انعکاس بخشی از این گزارش ها، آنها را تنها “ادعا” دانست.

اما با گذشت ساعتی، واکنش رسمی جمهوری اسلامی نیز اعلام شد.

در خبری که خبرگزاری های رسمی  به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه اعلام کردند، رامین مهمانپرست سخنگوی این وزارتخانه، انتشار این خبر را “عاری از هرگونه صحت دانست و قویا تکذیب کرد و آن را سناریوسازی بیش ندانست.”

سخنگوی وزارت امور خارجه  در واکنش به “ادعای واهی و بی اساس” مقامات آمریکایی ضمن “محکوم کردن هرگونه عملیات تروریستی” اعلام کرد: “این گونه رفتارهای نخ نما که مبتنی بر سیاست های خصمانه و دیرینه محور آمریکایی - صهیونیستی می باشد نمایش مضحکی به شمار می رود که در راستای سناریوسازی های خاص و با اهداف تفرقه افکنانه از سوی دشمنان اسلام و منطقه تعقیب می شود.”

او گفت: “طراحان این قبیل سناریوهای ساختگی هدفی جز ایجاد اختلاف و کمک به خروج رژیم صهیونیستی از انزوای موجود ندارند.”

مهمان پرست تأکید کرد: “جمهوری اسلامی ایران نظامی مبتنی بر اخلاق و ارزش های اسلامی بوده و همواره نسبت به خطر توطئه دشمنان منطقه هشدار داده است و این قبیل سناریوسازی های تکراری در شرایطی از سوی محور آمریکایی - صهیونیستی مطرح می شود که منطق و سیاست های آمریکا در داخل و در سطح منطقه با یک ناکارآمدی جدی و اعتراض های گسترده داخلی و جهانی مواجه شده است.”

سخنگوی وزارت خارجه که در روسیه به سر می برد، گفت که روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی مبتنی بر احترام متقابل بوده و طرح چنین ادعای کذبی راه به جایی نبرده و تأثیری در اذهان عمومی بر جای نخواهد گذاشت.

 

جزئیات طرح

این واکنش رسمی جمهوری اسلامی در حالی است که شبکه خبری سی ان ان در خبری فوری گزارش داد دولت آمریکا قصد دارد موضوع این پرونده را از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد دنبال کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا خبر داد که واشنگتن در نظر دارد تحریم ها علیه ایران را افزایش دهد.

آمریکا می گوید منصور ارباب سیار، ساکن ایالت تکزاس، در مکزیک با فردی که گمان می کرد یکی از اعضای کارتل زتاس است تماس گرفته و وعده پرداخت یک و نیم میلیون دلار برای اجرای این طرح ترور را داده بود.

به گفته وزیر دادگستری آمریکا، متهم، برنامه ترور سفیر عربستان سعودی در یک بمبگذاری و سپس بمبگذاری در سفارت های اسرائیل و عربستان سعودی را دنبال می کرد.

بنا بر کیفرخواست صادر شده، غلام شکوری حدود ۱۰۰ هزار دلار به عنوان “پیش پرداخت” ارسال کرده بود.

آمریکا می گوید که عملیات پلیس فدرال (اف بی آی) در ماه مه آغاز شد و ماموران مخفی اف بی آی دو بار در شهر مرزی رینوسا در مکزیک با متهم اصلی دیدار کرده بودند.

به گفته مقام های آمریکایی، منصور ارباب سیار در روز ۲۸ سپتامبر از راه آلمان ایران را به قصد مکزیک ترک کرد اما از ورود وی به مکزیک جلوگیری و به آمریکا فرستاده و در فرودگاه جان اف کندی نیویورک دستگیر شد.

جمهوری اسلامی از سال ۱۹۸۴ میلادی در فهرست دولت های حامی تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا قرار داشته است.

جمهوری اسلامی اتهام حمایت از گروه های تروریستی را بی اساس می داند.

به گزارش بی بی سی، اریک هولدر گفته است که آمریکا درباره این ماجرا به تمام کشورهای دوست و متحد خود اطلاع رسانی خواهد کرد.

نیروی قدس که شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است پیش‌تر نیز به اتهام فعالیت های تروریستی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته بود.

دولت آمریکا نیروی قدس را متهم کرده که به نیروهای امنیتی سوریه برای سرکوب تظاهرکنندگان کمک مادی می کند. حکومت اسلامی این اتهامات را بی اساس می‌داند.