ایران در چشم مردم آمریکا دشمن اصلی است

نویسنده

» نظر سنجی گالوپ در باره دشمنان آمریکا

فرانک نیوپورت

زمانی که از آمریکایی ها سئوال شود چه کشوری را دشمن آمریکا می پندارند، اکثریت آنها به ایران اشاره می کنند؛ این گروه از 25 درصد در سال 2011 اکنون به 32 درصد رسیده است. در فهرست دشمنان آمریکا، چین در مقام دوم است که تعداد به مراتب کمتری به آن به عنوان دشمن نظر داده اند؛ کشورهای کره شمالی، افغانستان و عراق در مقام های بعدی در پنج کشور بالای فهرست قرار دارند.

آمار موسسه نظرسنجی گالوپ نشان می دهد 32 درصد مردم آمریکا، ایران را بزرگ ترین دشمن خود می دانند در حالی که 23 در صد چین و ده در صد کره شمالی را در این مقام قرار می دهند. بقیه کشورهای این جدول درصدشان دو رقمی است. افقانستان هفت در صد، عراق پنج در صد، روسیه دو در صد و پاکستان هم به همین اندازه . خود آمریکا، سعودی [موطن بن لادن] و دیگر کشورها همه زیر یک صد دشمن داشته می شوند.

این نتایج حاصل نظر سنجی است که موسسه گالوپ در 2 تا 4 فوریه سال 2012 انجام داده است. پاسخ به سئوال مربوط به “بزرگترین دشمن” آمریکا نسبت به نظر سنجی هفت سال پیش این موسسه تفاوت چشمگیری دارد. در سال 2001 اکثر پاسخ دهندگان به این سئوال، عراق را دشمن بزرگ آمریکا می دانستند، یعنی چند سال قبل از اشغال عراق توسط آمریکا و سرنگونی صدام حسین. در سال 2005 پاسخ مردم بیشتر متوجه کره شمالی بود. از آن زمان به بعد ایران در نظر سنجی های انجام شده، همواره در صدر جدول دشمنان آمریکا قرار داشته است.

در نظر سنجی اخیر 32 درصد آمریکائیان، ایران را دشمن اصلی آمریکا می دانند در حالیکه این رقم سال گذشته 25 درصد بود.

در این نظر سنجی تعداد بیشتری از مردم، کشور چین را دشمن آمریکا می پندارند (23 درصد)، که در 11 سال اخیر یک رکورد به حساب می آید. این امر به احتمال زیاد منعکس کننده نگرانی فزاینده آمریکائیان از نفوذ روزافزون چین بر اقتصاد جهان است. سال گذشته چین و کره شمالی در مقام مشابهی قرار داشتند ولی در سال جاری کره شمالی کمتر به عنوان دشمن آمریکا ذکر شده است و چین در مقام دوم قرار گرفته است.

همچنین ظرف دو سال آینده آمریکایی ها، بیشتر افغانستان را دشمن آمریکا به حساب می آوردند، که شاید به دلیل کاهش توجه آمریکا به عراق رخ داده است. دشمن فرض کردن عراق در نظر سنجی را کاهش شدیدی را نشان می دهد.

 

جمهوری خواهان بیش از دموکرات ها

ایران در پاسخ افراد وابسته به تمام احزاب در مقام دشمن اول قرار داشت. اما در مورد چین، جمهوری خواهان  بیش از دموکرات ها  این کشور را دشمن اصلی آمریکا می دانند.

اعلام های مکرر ایران درباره پیشرفته های هسته ای، تهدید علیه اسرائیل، که متحد آمریکاست و احتمال اخلال ایران در جریان نفت خاورمیانه از تنگه هرمز، از عواملی است که باعث ایجاد نظر منفی مردم آمریکا نسبت به ایران شده است.

 

توزیع پاسخ ها در باره دشمن بزرگ آمریکا بر حسب حزب سیاسی

کشور     جمهوری خواه      مستقل    دموکرات

%                    %        %       

ایران      37                    31        30

چین       28                    24        18

کره شمالی 8                    12        10

افغانستان 4                      7          11

عراق     7                      5          2

 

اظهار نظر در مورد چین، که اکنون در مقام دوم در فهرست دشمنان اصلی آمریکا قرار دارد، به دلایلی کاملا متفاوت با ایران انجام می شود. آمریکایی ها اکنون چین را بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا می بینند و تاثیر قاطع چین بر اقتصاد آمریکا را عامل اصلی دشمن فرض کردن این کشور تلقی می کنند.

نظر منفی آمریکایی ها نسبت به ایران به عنوان بزرگترین دشمن آمریکا با رتبه بندی منفی این کشور همخوان است. در نظر سنجی موسسه گالوپ در ماه فوریه رتبه ایران 87 درصد منفی بوده است.

لیکن، چین، با وجود مقام دوم در فهرست دشمنان آمریکا، نسبت به کره شمالی، افغانستان یا عراق، از رتبه بندی به مراتب بهتری برخوردار است. آمریکایی ها مطلوبیت چین را 41 درصد ذکر کردند درحالیکه مطلوبیت کره شمالی و افغانستان و عراق 24 درصد و کمتر بوده است.

نظر سنجی گالوپ از 1029 فرد بزرگسال بیش از 18 سال در 50 ایالت آمریکا انجام شده است. ضریب اعتماد آماری نتایج به دست آمده 95 درصد با خطای 4 ± درصد است. نظر سنجی با تلفن و به انگلیسی و اسپانیایی انجام شده است.

منبع: گالوپ -  25 فوریه