جمهوری اسلامی در فکر تقویت ارتش لبنان

نویسنده
مهشید برومند

» دیداری برای رفع کدورت

مدتی پس از عذرخواهی سفیر جمهوری اسلامی از دولت لبنان به دلیل اظهارات مداخله جویانه فرمانده سپاه قدس در امور سیاسی آن کشور، وزیر دفاع در دیداری با همتای لبنانی خود”تقویت ارتش لبنان” را نیز از “سیاست های راهبردی” خواند و اعلام کرد که “مقاومت در لبنان اختصاص به یک گروه و مذهب خاص ندارد.”

سرتیپ پاسدار احمد وحیدی در دیدار با فائزغصن همتای خود در دولت لبنان گفت: “تقویت ارتش لبنان از سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و لبنان بایستی دارای یک ارتش قوی برای دفاع از منافع خود در منطقه باشد.”

او همچنین درباره بحران برخی حکومت ها در منطقه، به ویژه سوریه، تاکید کرد که “آمریکا پس از حذف چند مهره خود در منطقه تلاش می کند، با حذف سوریه جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را تضعیف کند.”

وزیر دفاع جمهوری اسلامی با بیان اینکه “لبنان از نظر ما مظهر مقاومت است” در ادامه افزود: “ثبات و پاسداری از امنیت لبنان را بخش مهمی از ثبات در منطقه می‌دانیم. امروز مقاومت در لبنان اختصاص به یک گروه و مذهب خاص ندارد و «ارتش و مقاومت» دو بال پرواز بلند لبنان به سوی توسعه، پیشرفت و ثبات است.”

 اظهارات احمد وحیدی در شرایطی منتشر شده است که ماه گذشته پس از انتشار اظهارات مداخله جویانه فرمانده سپاه قدس(شاخه برون مرزی سپاه پاسداران) در همایشی تحت عنوان جوانان و بیداری اسلامی، سفیر جمهوری اسلامی از سوی دولت لبنان احضار و مجبور به تکذیب این اظهارات و توضیح در این رابطه شده بود.

قاسم سلیمانی 28 دی ماه در همایش جوانان و بیداری اسلامی گفته بود: “ایران اولین و تنها کشوری است که توانسته‌است، از هجوم غرب و رژیم صهیونیستی در امان بماند. هم‌چنین ایران در دنیای امروز گسترده‌تر شده و مرزهای فرهنگی‌اش توسعه پیدا کرده‌است.”

این فرمانده عالی رتبه سپاه سپس تاکید کرده بود که “ایران در جنوب لبنان و عراق نیز حضور دارد. درواقع این مناطق به نوعی تحت تاثیر عملکرد و تفکر جمهوری اسلامی ایران هستند.”

پس از این اظهارات که در رسانه های لبنان و کشورهای منطقه بازتاب وسیعی داشت، دولت لبنان سفیر جمهوری اسلامی را احضار کرده و خواستار توضیح در این باره شده بود.اما به گزارش خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا،غضنفر رکن‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی در بیروت اظهارات سرلشکر قاسم سلیمانی را تکذیب کرد.

سفیر جمهوری اسلامی همچنین در دیداری با میشل سلیمان رییس جمهور، لبنان ضمن ارایه توضیحاتی در مورد عدم دخالت جمهوری اسلامی در مسائل داخلی آن کشور اعلام کرده بود که “جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی کردن توافقات منعقده میان دو کشور” و همچنین “حضور در پروژه‌های عمرانی و خدماتی در مناطق مختلف لبنان” آمادگی دارد.

 دیدار وزیر دفاع جمهوری اسلامی با فائزغصن و تاکید بر همکاری و حمایت از ارتش لبنان اولین گام جمهوری اسلامی پس از اعتراض به اظهارات قاسم سلیمانی به شمار می رود.این در حالیست که

رهبر جمهوری اسلامی در آخرین حضورش در نماز جمعه تهران به نوعی اظهارات سردار قاسمی، فرمانده تحت امرش را تایید کرده بود.

آیت الله علی خامنه ای در سخنرانی خود در نمازجمعه 14 بهمن ماه درباره دخالت جمهوری اسلامی در امور دیگر کشورهای منطقه گفته بود: “حکام بحرین ادعا کردند که ایران در قضایای بحرین دخالت میکند. این دروغ است. نه، ما دخالت نمیکنیم. ما آنجائی که دخالت کنیم، صریح میگوئیم. ما در قضایای ضدیت با اسرائیل دخالت کردیم؛ نتیجه‌اش هم پیروزی جنگ سی و سه روزه و پیروزی جنگ بیست و دو روزه بود.”

وی همچنین تاکید کرده بود که “بعد از این هم هر جا هر ملتی، هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه کند، مقابله کند، ما پشت سرش هستیم و کمکش میکنیم و هیچ ابائی هم از گفتن این حرف نداریم. این حقیقت و واقعیت است.”

پس از این اظهارات رهبرجمهوری اسلامی، سیدحسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان نیز با صراحت تجهیز نیروهای تحت امرش توسط جمهوری اسلامی را تایید و اعلام کرد: “حمایتی که ایران از آغاز به مقاومت ارایه می دهد، افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است؛ زیرا این مقاومت لبنان است که بزرگترین و مهمترین پیروزی عربی را بر اسرائیل در 25 مه 2000 محقق ساخت.”

وی با بیان اینکه “جمهوری اسلامی درقبال کمک هایش هیچ چیزی از حزب الله نخواسته است” در ادامه افزوده بود که “اگر این حمایت معنوی، سیاسی، و مادی ایران از جنبش مقاومت لبنان نبود، این پیروزی صورت نمی گرفت؛ این پیروزی بدون قید و شرط با حمایت ایران صورت گرفت و البته سوریه نیز در این زمینه نقش بزرگی داشت ولی اکنون من درباره ایران صحبت می کنم.”

مقامات ارشد جمهوری اسلامی بارها از لبنان به عنوان “عمق استراتژیک” خود یاد کرده اند.آنان در تحولات اخیرمنطقه و همچنین افزایش تهدیدات خارجی لبنان و سوریه را “خط مقدم مقاومت” برعلیه اسراییل و کشورهای غربی خوانده اند.