مطهری: هتّاکان، اراذل سیاسی‌اند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» واکنش شخصیت های سیاسی و مذهبی به "هتّاکی" علیه فائزه هاشمی

در میان واکنش های مقام های سیاسی و مذهبی به “هتّاکی” علیه فائزه هاشمی و پدرش، یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه اهانت کنندگان به فائزه هاشمی را “اراذل سیاسی بی بصیرت” خواند؛ علی مطهری در این نامه خواهان برخورد با آنها از سوی مراجع قضایی شد.

این درحالیست که جعفری دولت آبادی در پاسخ به سئوال خبرنگاران  پیرامون اهانت های صورت گرفته نسبت به اکبر هاشمی رفسنجانی و دختر او، اگرچه از دادستان تهران خواست که به این موضوع رسیدگی کند، اما رسیدگی به این موضوع را مستلزم “شکایت” دانست.

 

مسئولیتی بر عهده ما نیست

به گزارش ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، صادق لاریجانی آملی، رئیس قوه قضائیه روز 11 اسفند چهارشنبه در حاشیه همایش دادستان‌های سراسر کشور گفت:‌ “در همین چند روز اخیر نسبت به برخی مسئولان و خانواده‌های آنان هتاکی شد. این ظلم است، ظلم که شاخ و دم ندارد.”

آقای لاریجانی مشخص نکرده است که منظورش کدام یک از مسئولان است، اما به نظر می رسد منظور وی حملات اخیر به علی اکبر هاشمی رفسنجانی و به ویژه فائزه دختر این مسئول بلندپایه جمهوری اسلامی باشد که طی چند روز گذشته با همراهانش در زیارتگاه عبدالعظیم شهرری مورد اهانت  جمعی از افراد “لباس شخصی” قرار گرفت.

در فیلمی از این حمله کم سابقه  که طی روزهای گذشته  در شبکه های اجتماعی منتشر شد، چند فرد ناشناس که خود را “حزب اللهی های شاه عبدالعظیم” معرفی کرده اند، فائزه هاشمی و همراهان وی را با رکیک ترین الفاظ مورد اهانت قرار داده و شعارهایی نیز علیه پدر وی سر داده اند.

رئیس قوه قضائیه روز چهارشنبه گفت: “در مورد حوادث اخیر از دادستان کل و به ویژه دادستان تهران می خواهم که موضوع را پیگیری کنند”.

این در حالیست که عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، در حاشیه همان  همایش در پاسخ به سئوالی در رابطه با “اهانت به فرزند یکی از مسئولان نظام” گفته است: “رسیدگی در خصوص افراد خانواده یک مسئول مستلزم شکایت شخص است و بین فرزندان و خود مسئولان تفاوت وجود دارد، در مورد فرزندان به واسطه قانون مسئولیتی بر عهده ما نیست، اما در خصوص مسئولان بارها تأکید کرده ایم که اهانت جرم است”.

 

ریشه “هتاکی ها” در مناظرات انتخاباتی

در تازه ترین واکنش ها به موضوع اهانت به فائزه هاشمی علی مطهری منتقد اصولگرای مجلس در نامه ای به رئیس قوه قضائیه خواستار برخورد مقامات قاضی با عاملان این “حادثه” شده است.

 مطهری در نامه خود که روز چهار شنبه در خبرآنلاین منتشر شد، نوشته است: “حادثه هتاکی و دشنامهای ناموسی به خانم فائزه هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی چیزی نیست که بتوان از کنار آن گذشت. به تعبیر امیرالمومنین علی علیه السلام اگر مسلمان از غم این حادثه دق کند و بمیرد مورد ملامت نیست بلکه سزاوار است”

این نماینده اصولگرا در ادامه نامه سرگشاده خود “اراذل سیاسی بی بصیرت” را به عنوان حمله کنندگان به فائزه هاشمی معرفی کرده  و دشنام ها علیه وی و پدرش را “مصداق حد قذف، یعنی هشتاد ضربه شلاق” دانسته است.

علی مطهری در ادامه همچنین از رئیس قوه قضائیه  خواسته است که بررسی شود چرا انقلاب اسلامی ما به این “انحطاط” کشیده شده است. او ریشه “این پرده دری​ها” را مناظرات انتخاباتی معرفی کرده است.

نماینده تهران در مجلس در پایان نامه خود نوشته است: “اگر امروز کوتاهی شود، این پدیده شوم دامن همه را خواهد گرفت و این لکه ننگ بر دامان انقلاب اسلامی باقی خواهد ماند.”

جالب اینکه دیروز سایت جهان، وابسته به علی زاکانی از نمایندگان منتقد و تحول خواه مجلس، در حالی متن نامه علی مطهری را با تیتر “مقصر اصلی هتاکی به فائزه هاشمی رئیس جمهور است” منتشر کرد که او در نامه خود هیچ اشاره ای به محمود احمدی نژاد رئیس دولت جمهوری اسلامی نکرده است.

 

تشت رسوایی مکتب ایران

پیشتر در واکنش به انتشار این فیلم، دفتر هاشمی رفسنجانی با انتشار بیانیه ای واکنش محمود احمدی‌نژاد نسبت به اهانت روزنامه کیهان به همسر رئیس جمهور فرانسه را یادآوری و از سکوت رئیس جمهوری اسلامی در مقابل “اهانت کلامی به فرزند محجبه یک مسلمان ایرانی آن هم در جوار یک مکان مقدس مذهبی”  به تندی انتقاد کرده بود.

در بخش دیگری از بیانیه دفتر رئیس مجلس خبرگان رهبری آمده بود: “اگر در اسلام ایرانی توهین و حرمت شکنی کارلا برونی حرام و بر اهل بیت هاشمی عین صواب و در راستای ظهور موعود است، آیا بر شعور این ملت فرهیخته و مسلمان نیز چنین فرضی رواست؟ تشت رسوایی مکتب ایران مدتهاست از بام افتاده، صدایش را نشنیده اید؟”

حمله به دختر هاشمی رفسنجانی واکنش های زیادی در میان برخی از هواداران وی و نیز یکی از مراجع تقلید قم به دنبال داشت.

 روز یکشنبه آیت الله بیات زنجانی گفته بود: “شاهد تصاویری بودم که حقیقتاً مصداق استرجاع و توسل به آیۀ شریفۀ “انّا لله و انا الیه راجعون” بود چرا که یقیناً پس از دیدن این تصاویر، تنها مأمنی که احساس کردم در این شرایط به جز او هیچ پناهگاهی وجود نداشته و ندارد، ذات مقدس حضرت حق است.”

حملات به هاشمی رفسنجانی در آستانه انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در شرایطی تشدید شده است که این روزها بحث ها پیرامون انتخاب یا عدم انتخاب دوباره وی بر مسند ریاست این مجلس در رسانه های حکومتی داغتر از هر زمان دیگری مطرح شده است.