حمله جدید الاسلام ها به هاشمی

نویسنده
نازنین کامدار

» چه کسانی از ماهواره می ترسند

انتشار فیلمی از سخنرانی هاشمی رفسنجانی در جمع عده ای از اعضای تشکل های دانشجویی هوادار دولت و اشاره طعنه آمیز او به جبهه پایداری و مصباح یزدی، با به کار بردن عبارت “جدیدالاسلام ها”، واکنش این جبهه و رسانه های افراطی را برانگیخته و به موج تازه ای از انتقاد بر علیه او دامن زده است.

هاشمی رفسنجانی در یک سخنرانی که به نوشته پایگاه اطلاع رسانی وی “در جمع دانشجویان و به مناسبت اولین سالگرد انتخابات ۹۲” ایراد شده،گفته است: “جدید الاسلام ها به جان انقلاب و مردم افتاده اند. این گروه فرصت طلب که در دوران مبارزه حضور نداشتند، امروز قدرت را برای خودشان ابدی و مادرزادی و ارث حساب می کنند، تلاش می کنند که نگذارند در کشور اینترنت باشد. چقدر ماهواره را از بالای پشت بام ها جمع کردند، و من نمی دانم چه تاثیری کرد؟ کار اینها نه تنها از آگاهی مردم چیزی کم نکرد بلکه بر آگاهی مردم افزود، یعنی مردم فکر کردند چرا اینجوری می شود؟ چی در می آید از این؟ چه نتیجه ای دارد؟ یعنی یک جایی را ما ببندیم، چندین جای دیگر را بشر باز می کند. یک راه دیگری پیدا می شود. واقعا باید موکول کنیم به عقل و تصور مردم”.

او که پیش از این بارها عدم حضور افرادی همچون مصباح یزدی، احمد جنتی و… در جریان “دوران مبارزه” راگوشزد کرده ، اینبار با اشاره ای مستقیم به حملات اخیر مصباح یزدی به حسن روحانی و علی پرداخته؛سخنانی که با واکنش تند سایت ها و چهره های وابسته به جریان پایداری مواجه شده است.

رجانیوز که ارگان اصلی جبهه پایداری و مصباح یزدی به شمار می رود، در واکنش به این سخنان، درمطلبی، نظرات مکارم شیرازی، آیت الله خامنه ای، آیت الله بهجت، فاضل لنکرانی و تبریزی را نقل کرده و از هاشمی پرسیده است: “آیا «جدید الاسلام‌ها» با ماهواره مخالفند یا شما اسلام تان جدید شده است؟”

روزنامه وطن امروز هم که به مهرداد بذرپاش تعلق دارد به عنوان “جدید الاسلام” واکنش نشان داده و در یادداشتی با “انقلابی پشیمان” نامیدن هاشمی، به وی چنین تاخته است: “تازه مسلمان یا به قول آقای رفسنجانی «جدید‌الاسلام» عبارتی توهین‌آمیز و تحقیرکننده به شمار می‌آید که علیه مخالفان برخی گزاره‌های تساهل و تسامح دینی از این پیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گرفته است.اما سئوالی که وجود دارد عبارت است از اینکه آیا هشداردادن درباره مضرات شبکه‌های ماهواره‌ای که به بحران‌های شدید اخلاقی، فرهنگی و خانوادگی در کشور دامن می‌زند یا اینکه اسباب ناامنی روانی، تشویش و آشفتگی سیاسی را فراهم می‌آورد، مصداق تندروی است که طرح‌کنندگانش مورد حمله و تهمت قرار بگیرند؟ جدیدالاسلام قلمدادکردن افرادی که دلسوز دیانت و اجتماع هستند لبه دیگری از همان تبلیغ علیه منتقدان است که ناظر بر «نگرانی بیکارها» برای دین مردم پیش از این علامتگذاری شده است. اما اینکه چرا هاشمی و برخی مجموعه‌های نزدیک به دولت تلاش می‌کنند نسبت به رفع‌فیلتر از برخی سایت‌ها اقدام کرده و دسترسی به شبکه‌های ماهواره‌ای را آسان‌تر کنند، دلایل متعددی دارد که در ادامه به برخی از آنان اشاره خواهد شد”. 
وطن امروز افزوده است: “از دیگر اهداف مانور بر اینچنین مواضعی تغییر حساسیت‌های افکار عمومی، ارائه چهره جدید و در واقع نمایش چهره‌ای منفعل و منقلب شده است که این سال‌ها یک تیم رسانه‌ای برای هاشمی آنرا تعقیب و طراحی کرده و توسعه داده‌اند. بسیاری از نزدیکان هاشمی دوست دارند او نقش یک «انقلابی پشیمان» را ایفا کند. در پایان نباید فراموش کرد روزگار رسانه‌ای در دوره هاشمی‌رفسنجانی و برخوردها با اصحاب‌قلم و رسانه چندان طلایی و امیدبخش نبود که بشود به این سادگی‌ها باور کرد آقای هاشمی واقعا هوادار آزادی بیان و تبادل آزاد افکار و اطلاعات و اخبار است و سوق‌دادن جریان رسانه‌ای از رسانه‌های دارای هویت و شناسنامه به منابع خبرپراکنی بی‌شناسنامه و هرز خود گویاست که پشت این توصیه‌ها، دلسوزی برای اطلاع‌رسانی حقیقی است یا خیر”.

احمد سالک، یک روحانی نزدیک به پایداری نیز به خبرگزاری “تسنیم” گفته است: “هاشمی بیش از هر کس دیگر به مجموعه مسائل نظام واقف و آگاه است ولی مواضعی که اخیرا از ایشان مشاهده می‌کنیم با نوع حضورشان در مسئولیت‌های گذشته تفاوت‌هایی پیدا کرده و نوع بیانشان در مسائل فرهنگی و سیاسی که تناقضاتی در آن هست، جای تامل و بحث دارد. اظهارات هاشمی با عنایت به شرایط فعلی که مورد تهاجم سنگین فرهنگی از سوی بیگانگان هستیم بسیار تعجب‌برانگیز است. بعضی از آقایان و جریانات سیاسی داخلی که در مسئله فتنه سکوت و از آن حمایت نیز کردند، امروز برای جریانات بیرونی و اپوزیسیون ها میدان‌داری می کنند. ضرورت پیشرفت حرکت کشور با توجه به دشمنی هایی که در اطراف کشور ما مثل جریان داعش در عراق، مسائل سوریه و… وجود دارد، فقط و فقط تبعیت از مقام معظم رهبری خواهد بود و این آقایان اگر دلسوز نظام هستند این تبعیت را باید واقعا به نقطه اوج برسانند که توقع از آنها هم همین است. نظام سوابق، ظاهر و عملکرد هر شخصیتی را با معیار امام و مقام معظم رهبری می سنجد و هر چیزی که با افکار و نظرات رهبری زاویه داشته باشد بی‌تردید تایید نمی‌کند، بنابراین معیار برای حرکت در مسائل فرهنگی سیاسی اقتصادی و… بر ضوابط ارزشی انقلاب اسلامی و قانون اساسی با محک و معیار رهبری عملی است”.

 وی افزوده: “هاشمی حتما خودش را قدیم‌الاسلام و جوان‌های جدید را جدیدالاسلام می‌داند. مگر نمی بینند که ۵۱ سایت و شبکه ماهواره‌ای آموزش استفاده از مواد مخدر می‌دهند! آیا تنها جدیدالاسلام‌ها با این سایت‌ها مخالف هستند؟ آیا آقایان نمی‌بینند که بنیاد خانواده ها در گسترش فرهنگ مواد مخدر از هم می پاشد و فساد در جامعه گسترش پیدا می کند؟”

گفتنی ست طبق روال ۵ سال گذشته هربار با اوج گیری انتقادها از هاشمی، قوه قضاییه نیز پرونده فرزند او مهدی هاشمی را به وی یادآوری می کند.

در همین راستا دیروز محسنی اژه ای دیروز گفت: “دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی دهم یا یازدهم مرداد ماه برگزار می‌شود. آقای سراج از این پرونده نقص گرفت و پرونده به دادسرا بازگشت اما بعد از رفع نقص، پرونده به شعبه دیگری ارجاع شد و قاضی دیگری به این پرونده رسیدگی خواهد کرد. شعبه رسیدگی‌کننده به این پرونده دهم یا یازدهم مرداد ماه را به عنوان زمان رسیدگی به این پرونده تعیین کرده است”.