یخ زده در کاراکاس

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

اصولا پیروزی از چند راه به دست می آید، یکی این که دشمن را شکست دهید، یکی دیگر اینکه خبرهایی را که در آن شکست خوردید منتشر نکنید یا خبرهایی که اتفاق نیفتاده است، به عنوان اخبار پیروزی تان منعکس کنید. در همین راستا نوشته دو روز قبل آقای ابطحی را در مورد محاصره خبری مردم داخل کشور حتما بخوانید.

آقای نوری المالکی، که تا همین چند دقیقه قبل نخست وزیر عراق بود و به نظر می رسد که هنوز هم نخست وزیر باشد، گفت که « از طرح جدید بوش در مورد عراق حمایت می کند.» اما، یکی دو ساعت بعد از اعلام این خبر رسانه های کشور نوشتند که « مالکی با طرح بوش برخورد سردی کرد.» احتمالا فردا کیهان می نویسد: مالکی با طرح جدید بوش مخالفت کرد و گفت بوش باید از آمریکا برود. و تا ساعاتی بعد جمهوری اسلامی می نویسد: بوش حق ندارد به ما دستور دهد، مرتیکه الدنگ.

رسانه های کشور، همچنین در عرض یکی دو ساعت کاریکاتوریست دانمارکی را هم کشتند و جسدش را آتش زدند و بغل دفتر روزنامه توی جوب ول کردند. ظاهرا یک نشریه عرب که در دو نسخه در یکی از روستاهای ابوظبی منتشر می شود، این خبر را نوشته بود، اما شوخی شوخی دوستان ایرانی طرف را کشتند.

ولی از همه جالب تر مخالفت یک گروه بزرگ از آمریکایی های ضدجنگ با سیاستهای آمریکاست. نشریات کشور نوشتند که یک گروه ضدجنگ در آمریکا گفته است که « آمریکا با همه چیز در ایران مخالف است. قطعنامه علیه ایران نقض آشکار ان پی تی است.» نام این گروه چنین است: American Iranian Friendship Comitee و این گروه با عنوان AIFC خوانده می شود. گروه مذکور یکی دو خانواده ایرانی مذهبی هستند که یک همسایه آمریکایی دارند و کارشان ترجمه و انتشار نامه های احمدی نژاد است. این گروه در سال 2004 تشکیل شده است و تقریبا در هیچ جای آمریکا کسی این گروه را نمی شناسد. برای آشنایی بیشتر با این گروه، عکسی را که روی وب سایت گروه منتشر شده است، به عنوان اعضای گروه ضدجنگ آمریکایی ببینید.

aksdava.jpg

زیرنویس عکس: عکس گروه عظیم ضدجنگ دوستی ایرانیان و آمریکایی ها که از وب سایت همین گروه برداشته شده است

و خبر دیگر اینکه احمدی نژاد با استقبال سرد کاراکاس روبرو شد. کیهان نوشت: « استقبال بی سابقه مردم کاراکاس از احمدی نژاد.» با کمال اشتیاق منتظر دیدن عکسهای استقبال پرشکوه هستیم.

نهضت ادامه دارد…

نمی دانم هاشمی رفسنجانی چون سرماخورده بود به جلسه مصلحت نظام نرفت، یا چون مصلحت نظام اقتضا نمی کرد، سرما خورده بود. در هر حال جلسه شورای تشخیص مصلحت بدون حضور این هاشمی و با ریاست آن یکی هاشمی تشکیل داد. من فکر می کنم در همین سه چهار روزی که احمدی نژاد در کاراکاس قرار است در ختنه سوران چاوز و جشن دامادی دانیل اورتگا شرکت کند، احتمالا سر و ته داستان انرژی اتمی به شکلی به هم بیاید. فعلا پیش بینی می شود تا چند روزی از میزان آلودگی هوای تهران کاسته شده و بعید نیست که در آمریکای لاتین زلزله ای، طوفانی، وبایی، طاعونی، چیزی نازل شود. البته نزول مجدد چپ ها در آمریکای لاتین در نهایت به اندازه همان طوفان و وبا زیان آور خواهد بود و خدا دو بلا را با هم نازل نمی کند…

رایس در اسرائیل، هیلاری در بغداد

همزمان با رسیدن محمود خوشگله به بانجول و بعد کاراکاس، هیلاری کلینتون به بغداد و کوندالیزا رایس به اسرائیل وارد شد. و یک روز قبل از ورود رایس به اسرائیل، اولین وزیر فلسطینی وارد کابینه یک دولت در جهان شد. دولت اسرائیل رالب مجادلی مسلمان و عرب فلسطینی تبار را به عنوان وزیر فناوری و علوم اسرائیل تعیین کرد. حماس نیز اعلام کرد بزودی جمله نابودی اسرائیل را از مرامنامه خود حذف می کند. از طرفی مسوولین وزارت فرهنگ سودان غرفه های ناشران ایرانی را در دومین نمایشگاه بین المللی کتاب سودان تعطیل کردند. دولت امارات نیز که هفته قبل وزیر خارجه اش با متکی دیدار کرده و گفته بود که دولتش تا روز قیامت از ایران حمایت می کند، روزنامه همشهری را در امارات توقیف کرد. اما فرانسوی ها چون مخالف توقیف روزنامه هستند، به جای آن از یک قرارداد اقتصادی کنار کشیدند. بانک سوسیته ژنرال فرانسه خود را از سرمایه گذاری 2.5 میلیاردی پروژه گازی پارس جنوبی کنار کشید. آیت الله سیستانی نیز که هوشمندی خودش را در مواضع دو سه روز اخیر نشان داده است، اعلام کرد که « شکست دولت، عراقی ها را نابود می کند.»

نه، تو رو خدا نه!

من فکر می کنم یکی از کابوس هایی که بعضی از آقایان شب ها می بینند این است که ایران از شرایط خطر خارج شده و خدای ناکرده ممکن است که مردم ایران در صحت و سلامت زندگی کنند. در حالی که آسوشیتد پرس « توقف غنی سازی در نطنز را اعلام کرد.» آقای فلاحت پیشه در حالی که از شنیدن این خبر توی سرش می زد و با پیژامه به خیابان دویده بود، گفت: « نه، غنی سازی متوقف نشده است.»

هم شرقی، هم غربی، هم جمهوری اسلامی سوسیالیستی

محمود قدم خیر که دیشب تهران را به مقصد آمریکای لاتین ترک کرده بود، اول وارد فرودگاه بانجول در گامبیا شد و بعد از گرفتن عکس با مسوولان حکومتی گامبیا آنجا را بلافاصله ترک کرده و وارد کاراکاس شد. در فرودگاه کاراکاس، چاوز که برای دادن گزارش به مجلس رفته بود، برای استقبال احمدی نژاد حاضر نشد و معاونش از رئیس جمهور خوش تیپ مملکت مان که تقدیم بودجه مملکت به مجلس را یک هفته عقب انداخت تا برای دیدن چاوز به ونزوئلا برود، استقبال کرد. براساس اطلاعات به دست آمده چاوز و دوستانش برخورد سردی با احمدی نژاد کردند و وی بدون اینکه هیچ کاری انجام دهد از کاراکاس عازم نیکاراگوئه شد. ضمنا به دلیل بی برنامه بودن سفر احمدی نژاد ظاهرا برنامه سفر به اکوادور هم چیزی در حد لغو است.

یک نکته از این معنی: نکته بامزه این که تعدادی از چپ های نخ نما شده سابق که در حال انجماد بسر می برند، همزمان با سفر احمدی نژاد اقدام به تمجید از سیاست های چاوز کردند. یکی از برادران خوش خیال نیز از کلیه چپ ها خواست که هرچه زودتر به سفارتخانه های ونزوئلا و نیکاراگوئه بروند و با نوشتن نامه به اورتگا و چاوز، از آنها بخواهند از احمدی نژاد و پورمحمدی بخواهد که محل دفن کشته های سال 67 را بگوید تا مشکل این برادران چپ حل شود.

معجزه پشت معجزه

بیخودی نبود که خواهر فاطمه اره عزیز( معروف به شمسی پهلوون) عنوان معجزه هزاره سوم را به احمدی نژاد داد. خبرهای اقتصادی هفته گذشته نشان داد که ممکن است دولت احمدی نژاد در حوزه سیاست خارجی و انرژی و فرهنگی و سیاسی و اجرایی نتوانسته است به اهدافش برسد، اما در حوزه اقتصاد نیز نتوانسته است به اهدافش برسد. این خبرها را مرور کنیم.

بودجه عمرانی افزایش می یابد: احمدی نژاد در سال گذشته ابتدا اعلام کرد که 70 درصد بودجه عمرانی است، یک روز بعد توضیح داد که 30 درصد بودجه عمرانی است و چند ساعت بعد معلوم شد که 14 درصد بودجه عمرانی است. وی قول داد که در سال بعد بودجه عمرانی 20 درصد می شود. امروز دولت اعلام کرد که بودجه عمرانی سال 1386 به اندازه سال گذشته خواهد بود.

جایگزینی یورو به جای دلار: دولت دو ماه قبل اعلام کرد که یورو را جایگزین دلار می کند تا بازار دلار را از بین ببرد و آمریکا را نابود کند، از هفته قبل قیمت دلار به نسبت یورو افزایش یافت.

افزایش قیمت نفت: دولت پیش بینی کرد که در صورت تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه ایران، قیمت نفت تا صد دلار افزایش می یابد، یک روز بعد از تصویب قطعنامه قیمت نفت 9 دلار کاهش پیدا کرد.

پیش بینی: ناظران اقتصادی از دولت درخواست کردند که هرکاری می خواهد بکند، فقط پیش بینی نکند.

علت گرانی کالاها کشف شد

به دنبال جستجوی بی امان نیروهای امنیتی انتظامی و اقتصادی برای کشف عامل گرانی کالاها، جوانفکر، مشاور رئیس جمهور اعلام کرد که « اس ام اس ها در افزایش گرانی نقش دارد.» کارشناسان اقتصادی دیگر عوامل گرانی کالاها را بشرح زیر برشمردند:

اول: موبایل، چون مردم با موبایل با هم حرف می زنند و احتمالا می خندند و همین موضوع باعث افزایش قیمت ها می شود.

دوم: آندرانیک اسکندریان، وی در هفته گذشته در بازیهای باشگاههای انگلیس دو بار گل زد و بلافاصله بعد از هر گل زدن قیمت مسکن و در نتیجه سایر کالاها افزایش یافت.

سوم: آنفلوآنزا، هفته قبل در جریان لغو سفر هاشمی رفسنجانی به قم معلوم شد وی دچار آنفلوآنزا شده و به دلیل خرید قرص از داروخانه توسط یکی از فرزندان یکی از کارگزاران قیمت دارو و در نتیجه مسکن و گوجه فرنگی و سیب زمینی افزایش یافته و این یک توطئه علیه دولت بشمار می آید.

چهارم: پی اچ دی، علاوه بر اس ام اس که یکی از عوامل مهم گرانی به شمار می آید، معلوم شد بی ام و و پی اچ دی و سی ان ان و هر موجود سه حرفی در خدمت رانت خواران بوده و در افزایش گرانی نقش دارد.

احمد شاه قاجار: یکی از عوامل اصلی گرانی مسکن، این بود که احمد شاه از سلطنت کنار کشید و باعث روی کار آمدن رضا شاه و در نتیجه ایجاد محمد رضا پهلوی و تشکیل مخابرات ایران و وارد شدن موبایل و ارسال اس ام اس و افزایش قیمت ها شد.

شورای نگهبان و ساعت کار بانکها

شورای نگهبان ساعت نه صبح دیروز اعلام کرد که مصوبه مجلس در مورد ساعت کار بانکها قانونی است و باید اجرا شود. اما ساعت ده صبح همین شورای نگهبان در جریان بررسی ساعت کار بانکها به این نتیجه رسید که مصوبه مجلس در مورد تعیین ساعت بانکها مغایر قانون است و تعیین ساعت بانکها در اختیار قوه مجریه است. اما با فرارسیدن بعد از ظهر دیروز همین شورای نگهبان به این نتیجه رسید که مصوبه مجلس هیچ مغایرتی با قانون ندارد و به بانکها 30 روز فرصت داد تا طبق مصوبه مجلس بازگشایی شوند. آگاهان پیشنهاد کردند که مجلس ابتدا لایحه ای در مورد ساعت کار شورای نگهبان و شیوه تصمیم گیری این شورا تصویب کند تا پس از آن شورای مربوطه در مورد مجلس و دولت تصمیم بگیرد.

حمله کنید مسلمونا، ثوابه!

در طول هفته گذشته دولت و مشاورین و وزرا و معاونین دولت و اعضای خانواده ایشان اقدام به حملات مختلف به افراد مختلف کردند. شمسی پهلوون، همسر مورد الهام سخنگوی سابق دولت، در کمال خشم و خشونت به هاشمی رفسنجانی و هرنوع فائزه و فاطمه و مهدی و محسن و یاسر و غیره حمله کرده و در نامه خود خواستار قطع همه چیز و نابودی چیزهای دیگر شد. همچنین آقای جوانفکر، مشاور رئیس جمهور نیز به اس ام اس شدیدا حمله کرده و هر چیزی را که به موبایل مربوط شود، عامل گرانی دانست. یک مشاور دیگر احمدی نژاد نیز در اثر رویت پاچه باهنر که مدتی قبل در مورد افزایش گرانی انتقاد کرده بود، به وی حمله ور شده و پاچه مذکور را دچار پارگی و شکاف سیاسی کرد. پزشکان مخصوص ریاست جمهوری پیش بینی می کنند اگر حملات متوقف نشود، پارگی نیز تا هفته آینده تشدید خواهد شد.

لوران، ولیعهد بلژیکی

شما فکر می کنید اگر در دنیا مردم رانت خواری کنند چه بلایی سر آنها می آورند؟ در هفته گذشته، لوران، ولیعهد بلژیک متهم به اختلاس 170 هزار یورو شد و این موضوع تمام کشور بلژیک را به هم ریخت. آقای ولیعهد هم به دادگستری احضار شد و در دادگستری به مدت 20 دقیقه توسط پلیس مورد سووال قرار گرفت. دادگاه هم نه یک سال طول داد و نه آبروی او را برد و نه شوخی شوخی پرونده را درز گرفت. سریعا حکم داده شد که وی مقصر است و باید تا دو ماه دیگر 170 هزار یورو پول اختلاس شده را به حساب دولت برگرداند. آیا شما می دانید که چند سال است که شهرام جزایری همین جوری بلاتکلیف ول معطل است و هزار تا پرونده اقتصادی دیگر به شرح ایضا.


می نوازند، دور می زنند، تق و تق و تق

یک هفته ای است که نواهایی از جاهایی به گوش مان رسیده و می خوانیم که می نویسند. اگرچه دوست نوازنده ما در انتخاب اعلام کرده بود که دوست ندارد خوشرقصی کند و از این کنایه ها، ولی به هر حال نوشته هایش را می خوانیم و امیدواریم او هم مثل م.ف. که بازتابش گاهی توی چشم ما می خورد، موفق باشد. هزار نفر هم طنز بنویسند کم است. من که واقعا از شرح عکس های این م.ف. واقعا ریسه می روم و غش می کنم و برایش آرزوی موفقیت می کنم. امیدوارم طنز انتخاب هم که خوب است بهتر بشود و قطعا می شود. فقط از خوانندگان عزیزی که برای نوازنده عزیز نظر داده بودند و بعضی شان فکر کرده بودند این یکی آن یکی است، خواهش می کنم به این نکته توجه کنند که شباهت در کار ادبی کاملا طبیعی است، مصاحبه خیالی که من از آن بارها استفاده کرده ام و نویسنده بازتاب هم استفاده کرده، شیوه ای است که توسط همه طنزنویسان استفاده شده است. من هم از دیگران تقلید کرده ام و تلاش کرده ام یک فرم را که مثلا فلان طنزنویس روس نوشته در زبان فارسی به خدمت خودم بگیرم. طبیعتا کسی مانند مرحوم صابری هم به نوعی از دهخدا استفاده می کرد، دهخدا هم از هوپ هوپ( صابر) تقلید کرده بود. این اشکالی ندارد. بالاخره هر اتفاقی بیفتد، ما طنزنویس ها مرجع تقلید همدیگر هستیم. من اعتراف می کنم که تذکره المقامات را که شاهکار زروئی نصرآباد بود، از او تقلید کردم. برای م. ف. بازتابانده دوربرگردانده و برای نوازنده جدید ارکستر انتخاب آرزوی موفقیت می کنم و امیدوارم در خنداندن و آگاه کردن مردم موفق باشند. ضمنا یک نوشته هم از دارکوب خواندم که به نقل از اعتماد در گویا گذاشته شده بود و احساس کردم که خوب می نویسد، ولی نفهمیدم روزانه است یا در کدام صفحه اعتماد چاپ شده است. اگر اطلاعی از طنزهای دارکوب پیدا کردم در روزهای بعد برایتان می نویسم. اسمش بود نامه شیرین به فرهاد.