احتمال حمله مجدد به دراویش نعمت اللهی

نویسنده

daravish_gonabadib.jpg

وحید ثابتیان

درحالی که یک سال از برخورد با دراویش گنابادی درقم می گذرد، انتشار بیانیه ای که درآن دراویش نعمت اللهی به دشمنی با نظام جمهوری اسامی محکوم شده اند، ظن وگمان های مربوط به احتمال برخورد مشابهی با پیروان این تفکر را افزایش داده است. دربرخورد سال گذشته با دروایش علاوه برتخریب حسینیه آنها صدها نفرازهواداران انها مجروح وبیش از پنجاه تن ازآنان نیز دستگیر شدند.

دربیانیه ای که چندی است در استان تهران منتشر شده ، این فرقه به “انتشار مطالب خلاف واقع وتبلیغ عقاید انحرافی” متهم شده است. این بیانیه با هدف قراردادن یوسف مردانی نماینده قطب این فرقه در شهرستان کرج، تلویحا افراد این گروه را ملحد معرفی کرده است.

دراین نامه پانزده صفحه ای، با درهم آمیزی سخنانی ازشخصیت های شناخته شده مذهبی وادبی تلاش شده است که عقاید این گروه به عنوان یک گروه مرتد نمایانده شود. درقسمتی ازاین نوشته با اشاره به تاریخ فرقه نعمت اللهی گنابادی آمده است. درادامه با اشاره به نورعلی تابنده به عنوان قطب این فرقه از او به عنوان مخالف سرسخت نظامی جمهوری اسلامی یاد شده است. نویسنده نامه یاد شده حتی با اشاره به برخی ازاشعار آیت الله خمینی تلاش کرده است که وی را مخالف صوفی وصوفی گری نشان دهد.

درمهر ماه گذشته فرمانداری شهرستان گناباد در شرق ایران از نورعلی تابنده، قطب دراویش نعمت اللهی که مرکزیت آن همواره در گناباد بوده خواست این شهرستان را ترک گوید. نورعلی تابنده، بزرگ سلسله دراویش نعمت اللهی گنابادی در تهران سکونت دارد، اما بنابر عادت سالیانه، ماه رمضان را در شهرک بیدخت در نزدیکی گناباد می گذراند. فرمانداری گناباد به او اعلام کرد که تا ساعت هشت سه شنبه شب هیجدهم مهر (دهم اکتبر) این شهرستان را ترک گوید. اما امتناع وی ازاین کار، باعث محاصره خانه وی شد که پس ازمذاکراتی نیروهای فرمانداری منزل وی را ترک کردند.

نویسنده نامه پس از نقد توهین آمیز عقاید صوفیان، چنین فرقه هایی را با منافع کشورهای خارجی مرتبط دانسته و آنان را به “شکستن صفوف متحد مسلمانان” متهم کرده است. نویسنده با یادآوری حادثه برخورد با دروایش درقم درسال گذشته این افراد به برخورد بانظام جمهوری اسلامی متهم شده اند: “حضور این همه آدم چماق به دست درقم چه معنایی داشت وتوسط چه کسانی ازشهرهای مختلف کشور جهت درگیری با مردم انقلابی به قم اورده شدند؟ چراپس ازدوروز تحصن درخیابان صفاییه قم ومسدود نمودن پیاده روها حاضر به همکاری با نیروی انتظامی ومردم معترض نشدند؟”

اشاره فراز فوق، به حمله ای است که طی آن حسینیه دراویش نعمت اللهی گنابادی در شهر قم تخریب و به آتش کشیده شد و1500 تن از این دراویش بازداشت، 300 تن بازداشت 52 تن از آنان به جرم “اخلال در نظم عمومی و سرکشی از دستور پلیس” به شلاق و حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند شدند و گفته شد یکی از مجروحان به علت شدت جراحات وارده درگذشت. حتی دو تن از وکیلانی که دفاع از دراویش گنابادی را در دادگاه به عهده گرفتند تحت پیگرد قضائی قرار گرفتند و به حبس، جریمه نقدی و پنج سال محرومیت از شغل وکالت محکوم شدند. برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی ایران با دراویش گنابادی و تخریب حسینیه آنان مورد اعتراض آیت الله منتظری از مراجع مذهبی قم و بلندپایه ترین روحانی منتقد حکومت ایران نیز قرار گرفت. دراین میان مهدی کروبی به این برخورد ها اعتراض کرد واز مراجع مذهبی درقم درخواست کرد که نسبت به این برخورد خشونت آمیز واکنش نشان دهند. درنامه ای که علیه دراویش نعمت اللهی منتشر شده است نورعلی تابنده در معرض اتهام های گوناگون قرار گرفته که طی ماه های گذشته برای خروج ازمرکز تاریخی دروایش تحت فشار قرارداشته است. او کتابهایی متعدد درزمینه عرفان دارد و تحصیلات عالی حقوق دارد.

چند ماه پس از برخورد با دروایش، کمیته بررسی کننده ماجرای تخریب حسینیه دراویش گنابادی در قم، حمله به این حسینیه را ناشی از ارائه اطلاعات غلط به مسئولان، علما و مراجع تقلید دانست. کمیته بررسی کننده ماجرای تخریب حسینیه دراویش گنابادی قم در گزارشی به مسئولان اعلام کرد که دراویش گنابادی یکی از فرق همراه با اسلام و تشیع و انقلاب بوده و از جانب آنان هیچ خطری متوجه جامعه شیعی نیست.

بر اساس گزارشهای دریافتی، کمیته بررسی کننده این ماجرا که در آن افرادی از وزارت اطلاعات، وزارت کشور، نیروی انتظامی و نیروی مقاومت بسیج حضور داشتند، اعلام کرد که اختلاف بر سر مالکیت حسینیه دراویش گنابادی قم، یک امر کوچک شهری بود و می توانست به وسیله شهرداری و اوقاف و مالک آن (شریعت) حل و فصل شود ولی با دخالت برخی نهادها و افراد غیرمسئول در این ماجرا، یک پدیده محلی به یک ماجرای امنیتی و ملی تبدیل شد.

در این گزارش، دراویش گنابادی قم از اتهاماتی که در روزهای اول پس از تخریب حسینیه آنان در برخی مطبوعات و سایت های اقتدارگرا در زمینه فاسد الاخلاق بودن این دراویش و وجود مشروبات الکلی در حسینیه و … منتشر شده بود مبری دانسته شدند. گزارش کمیته تحقیق اذعان داشت این افراد از مقلدان یکی از مراجع شناخته شده قم بوده و در میان آنان، وابستگان به خانواده شهدا نیز دیده می شوند و اتهامات وارده به آنان فاقد مبنا و دلیل بوده است.