تلاش برای بهبود زندگی آقازادگان خارج نشین

نویسنده
نازنین کامدار

» رفع تبعیض از نورچشمی های مقامات حکومت "عدل علی"

در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی می کوشندبا بازگشایی مجدد سفارتخانه های بریتانیا و کانادا در تهران، مشکلات کنسولی پیش آمده در مدت قطع روابط را حل و فصل کنند، یک نماینده مجلس با انتشار آمار “آقازاده” های در حال تحصیل در خارج از کشور، از تلاش مجلس برای رفع ممنوعیت تحصیل این افراد خبر داد.

منع تحصیل فرزندان مقامات حجمهوری اسلامی که عموما در بریتانیا و کانادا هستند، پس از آن به شکل قانون در آمد که روابط کنسولی ایران با بریتانیا و کانادا به حالت تعلیق در آمد و مجلس اسلامی با گذراندن مصوبه ای مبنی بر کاهش سطح روابط دیپلماتیک با این دو کشور، تعیین تکلیف وضعیت آقازاده ها و منع تحصیل آنها را نیز در دستور کار قرار داد؛ مصوبه ای که با مخالفت ها و مقاومت های پشت پرده زیادی همراه بود و در نهایت موجب شد تا موضوع از طریق شورای عالی امنیت ملی پیگیری شود.

 اما اینک که احتمال بازگشایی سفارت انگلیس در تهران قوت گرفته، برخی از مقامات خواستار برداشته شدن موانع تحصیلی فرزندان شان شده اند.

در اینباره، آنطور که خبرگزاری مهر گزارش داده، سیدحسین نقوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران از ارسال درخواست تعدادی از نمایندگان مبنی بر رفع تبعیض تحصیل فرزندان مقامات و سایر افراد جامعه در خارج از کشور به شورایعالی امنیت ملی خبر داده است.

او گفته است: “در جلسه با وزیر کشور، موضوع نامه درخواست تعدادی از نمایندگان از کمیسیون مبنی بر نظر کمیسیون در مورد رفع تبعیض تحصیل فرزندان مقامات و سایر افراد جامعه در خارج از کشور مطرح شد. مسئله از این قرار است که تحصیل فرزندان مقامات در خارج از کشور (انگلیس) ممنوع است و برخی بر اساس اصل سوم قانون اساسی، چنین ممنوعیتی را تبعیض و آشکار می‌‌دانند. در این جلسه، در مخالفت و موافقت این موضوع صحبت کردند و در نهایت مقرر شد درخواست مذکور به شورایعالی امنیت ملی ارسال شود”.

او تعداد این آقازاده ها را که مورد “تبعیض” واقع شده اند بیش از ۳۰۰۰ نفر اعلام کرده است. این درحالیست که بنا به نوشته روزنامه جوان نزدیک به ۵۰۰ نفر از این نورچشمی ها در لندن اقامت دارند.

این خبر پس از آن اعلام شد که روزنامه قانون در گزارشی نوشت: “آن دسته از فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی که در خارج از ایران تحصیل می‌کنند، حاضر به بازگشت به کشور نیستند و سه سال تلاش مجلس در این زمینه هم بی فایده بوده است. براساس آمارها، در میان ۳۳۰۰ دانشجوی بازگشته به کشور در سه سال اخیر، هیچ کدام از فرزندان مسئولان و مقام‌های جمهوری اسلامی به چشم نمی خورند و آن‌هایی که بازگشته اند، در حقیقت دانشجویان ایرانی عادی هستند که به دلیل بالا رفتن قیمت ارز، ناچار به برگشتن به کشور شده اند اما آب در دل آقازاده‌های شاغل به تحصیل در خارج از کشور تکان نخورده است. برآورد می شود که دست کم پنج هزار تن از فرزندان و وابستگان به مقام‌ها و مسئولان نظام در خارج از کشور تحصیل می کنند”.

سایت تابناک نیز چندی پیش در گزارشی درباره آقازاده های لندن نشین نوشته بود: “اکنون تحصیل فرزندان مسئولان جمهوری اسلامی ایران خود مسئله‌ای است که باید از چند منظر بررسی شود.اول- این مسئولان چه کسانی هستند؟ به چه منظور فرزندان آن‌ها برای تحصیل به جای دانشگاه‌های داخلی به خارج از کشور می‌روند؟دوم- هزینه‌های این تحصیل که قطعا میزان هنگفتی نیز خواهد بود از کجا تامین می‌شود؟سوم- در صورتی که از بورس استفاده می‌کنند، که عین بی‌عدالتی است، بسیاری از افراد عادی با استعدادهای سرشار به دلیل نداشتن برخی از روابط خاص امکان استفاده از این بورسیه‌ها برای آن‌ها فراهم نیست.چهارم- چرا غالب این آقازاده‌ها به انگلستان برای تحصیل مهاجرت می‌کنند؟”

روزنامه خراسان نیز در مطلبی نوشته است: “بر اساس پیگیری‌های کار‌شناسان یک نهاد نظارتی، فرزندان چند تن از مسئولان استانی و برخی مدیران میانی یکی از وزارتخانه‌های اقتصادی در حال تحصیل رایگان در خارج از کشور هستند و بررسی‌ها نشان می‌دهد یک شرکت پیمانکار هزینه‌های تحصیل این افراد را پرداخت می‌کند. در ادامه این گزارش آمده است که اگرچه شرکت مذکور مدعی شده که این افراد بورسیه تحصیلی شرکت را برنده شده‌اند اما بسیاری از طرح‌هایی که به این پیمانکار واگذار شده در حوزه مسئولیت پدران این دانشجویان است!در این راستا نکات ذیل یادآور می‌شود: اول- فرزندان این مسئولان غیر از مدیران ارشد نظام برخی از مدیران استانی و میانی را نیز شامل می‌شود. دوم- هزینه‌های نسبتا هنگفت این تحصیلات غالبا در کشورهای اروپایی و انگلیس صورت گرفته است. این پرداخت‌ها به صورت رایگان بوده یعنی با استفاده از بورسیه پرداخت شده است. سوم- مسئولانی که نسخه استفاده و تحصیل در دانشگاه‌های داخلی را برای همه می‌پیچند چرا فرزندان خود را با هزینه بیت‌المال به خارج از کشور برای تحصیل اعزام می‌کنند؟ آیا اذعان به سطح پایین علمی مراکز آموزش عالی در کشور دارند؟چهارم- بر اساس یک آمار منتشر شده، هم‌اکنون در حدود ۴۰۰ آقازاده با وجود ارتباط خاص ایران و مشکلات تاریخی که با استعمار پیر دارد به راحتی در انگلیس مشغول به تحصیل هستند”.

این روزنامه افزوده است: “فرزندان مسئولان ایرانی از چه طریقی برای ادامه تحصیل به غرب می‌روند؟ نفوذ و قدرت سیاسی در این مسئله چه نقشی دارد؟ چرا اینان تمایل شدید به تحصیل در خارج از ایران را دارند؟ و سوالاتی که هیچ‌گاه پاسخ به آن‌ها داده نشده است”.

گفتنیست مخالفت ها با جعفرتوفیقی، گزینه پیشنهادی اول حسن روحانی برای وزارت علوم که در دوران سرپرستی خود بر این وزارتخانه، بورس برخی از آقازاده ها را قطع کرده بود، بیش از همه از ناحیه مقاماتی بوده است که فرزندان شان در انگلیس و کانادا اقامت دارند و زندگی می کنند. زندگی ای تجملاتی، آنهم در شرایطی که میزان بیکاری در بین تحصیل کردگان کشور بیش از ۴۵ درصد است و خط فلاکت در ایران به بالاترین میزان در تاریخ کشور رسیده است.