استقبال و انتقاد از روحانی

نویسنده

» گزارش گاردین از مکالمه بین اوباما و روحانی

حسن روحانی روز شنبه پس از مکالمه تلفنی تاریخی با باراک اوباما از نیویورک به تهران بازگشت و هوادارانش با شادی و مخالفان تندرو با تخم‌مرغ و کفش از اواستقبال کردند.

استقبال از او در فرودگاه تهران نشان دهنده راه پیچیده‌ای است که او باید در مسیر ارتباط با غرب بپیماید. مخالفان او شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دادند و به طرف اتومبیل او چیزهایی پرتاب می‌کردند اما تعداد طرفداران او بسیار بیشتر بود و مهمتر از آن رهبر ایران، نزدیک‌ترین مشاور سیاست خارجی خود، علی‌اکبر ولایتی را به استقبال او فرستاده بود. حضور ولایتی حرف‌های او را در مورد این‌که اختیار تام برای ارتباط با غرب دارد تایید کرد؛ اختیاری که منجر به مکالمه تلفنی پانزده‌ دقیقه‌ای با اوباما در مسیر رسیدن به فرودگاه جان اف کندی شد.

تلویزیون جمهوری اسلامی تظاهرات تندروها در فرودگاه را پخش نکرد و ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران در عوض این را مورد توجه قرار داد که آمریکا به روحانی یک جام ایرانی ۲۷۰۰ ساله نقره هدیه داده است. این شی‌ از یک دلال که در سال ۲۰۰۳ آن را به آمریکا قاچاق کرده بود ضبط شده بود و وزارت خارجه آمریکا منتظر فرصتی بوده تا آن‌را به نشانه حسن‌نیت به ایران باز گرداند.

اکثریت خبرگزاری‌های رسمی و نیمه رسمی ایران از سفر روحانی حمایت کردند یا نسبت به آن بی‌تفاوت بودند. حتی قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران هم حرف‌های خوبی در مورد این سفر زده است. سلیمانی احترامی را که جهان به روحانی نشان داد ستود و آنرا به مقاومت و پایداری ملت نسبت داد.

طبیعت دلپذیر و با ملاحظه موضع روحانی، از شیوه مدیریت محتاطانه پوشش سفر نیویورک نیز آشکار بود. روحانی برخلاف ادعای کاخ سفید می‌گوید پیشنهاد مکالمه تلفنی از جانب اوباما بوده است. روحانی در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: “دیروز وقتی برای حرکت به سمت فرودگاه آماده می‌شدیم کاخ سفید با ما تماس گرفت و تمایل رئیس‌جمهور آمریکا برای مکالمه تلفنی چند دقیقه‌ای را ابراز کرد.”

پس از این مکالمه تعدادی توییت در توییتر رسمی روحانی به زبان انگلیسی منتشر شد و از لحن دوستانه مکالمه گفت، اما چند ساعت بعد حذف شد و در عوض توییت رسمی‌تر با جزئیات کمتر جایش را گرفت.

رسانه‌های ایرانی همچنین سعی کردند اینکه روحانی هولوکاست را در مصاحبه با سی‌ان‌ان شرم‌آور توصیف کرد کتمان کنند، با اینکه ترجمه توسط مترجم رسمی ایرانی انجام شده بود. یک عضو ارشد مجلس حتی خواستار شکایت از این شبکه تلویزیونی شده است.

روحانی پیش از بازگشت از نیویورک در کنفرانس خبری گفت، دستاوردهای سفر بیش از انتظار او بوده است. اما گروه او به خوبی نسبت به مقاومت تهران آگاه است که برای به انجام رسیدن مصالحه بر سر برنامه هسته‌ای با غرب باید بر آن‌ها فائق آید.

یک مقام ارشد هیات ایرانی عنوان کرد که امیدها برای رابطه بهتر با غرب در زمان ریاست‌جمهوری خاتمی به خاطر مقاومت ایدئولوژیک تهران و شکست دولت بوش در پاسخ مناسب به ایران از بین رفت.

این مقام به گاردین گفت: “ما این مسیر را قبلا طی کردیم و می‌دانیم الزاما خوب پایان نمی‌یابد.” وقتی عنوان شد حالا که هر دو رئیس‌جمهور در تهران و واشنگتن خواستار روابط بهتر هستند شانس بیشتری وجود دارد او پاسخ داد: “به چیزی بیشتر از هم‌راستا شدن ستاره‌ها نیاز دارید. به شانس هم احتیاج دارید.”

منبع: گاردین - ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۳