با تانک بر سر آنتن های ماهواره ای

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» بگیر و ببند جایش را به تحویل داوطلبانه می‌دهد؟

پس از انواع و اقسام روش‌های مقابله با ماهواره، از پارازیت‌اندازی گرفته تا عملیات با “راپل”، برای اولین بار از تانک استفاده شد. البته این بار بنا به گزارش یک سایت محلی، مردم استان فارس داوطلبانه “دیش” و “رسیور”هایشان را به سپاه فجر فارس داده بودند و سپاه با استفاده از تانک و بولدوزر آنها را از بین برده است.

 

تحویل ماهواره با چشمانی اشکبار

وبسایت محلی “شیرازه” گزارش داده که ۸۰۰ دستگاه ماهواره‌ای که مردم داوطلبانه تحویل داده بودند، “امحا” شده است. به گزارش این وبسایت، طرح جمع‌آوری داوطلبانه ماهواره و تحویل دستگاه‌های گیرنده دیجیتال برای اولین بار در شیراز از حدود چهار ماه قبل شروع شد و سپاه فجر استان فارس که مبتکر این “حرکت فرهنگی” بود: “در اجرای این طرح پدران و مادرانی که در حین تحویل ماهواره با چشمانی اشکبار از لطمات و آسیب هایی که گریبان خود و فرزندانشان را گرفته بود سخن می‌گویند. بسیاری از زنان و مردان از شکسته شدن قبح منکرات در بین همسرانشان به دلیل استفاده از ماهواره سخن به میان می آورند.”

حتی از قول مجریان طرح عنوان شده که “بسیاری از خانواده‌ها از سایر شهرهای کشور و استان‌هایی مثل مشهد و تهران برای تحویل ماهواره تماس می گیرند. اما کمبود اعتبارات برای جایگزینی این بلای خانمان سوز ما را با محدودیت مواجه کرده است.”

این وبسایت به بروز حادثه‌ای در یکی از روستاهای شمال استان فارس اشاره می‌کند که در جریان آن، یک دختربچه با تقلید از صحنه اعدام یک زن در سریال “حریم سلطان” و درست هنگامی که همه اعضای خانواده “محو تماشای دیدن این سریال” بودند، خود را حلق‌آویز کرد و درگذشت. در نتیجه “خانواده و حتی بستگان و همسایگان آنان با تحویل ماهواره‌هایشان به بسیج، خانه‌شان را از لوث نفوذ شیطان‌های بزک کرده پاک کردند.”

بنا بر این گزارش ۸۰۰ رسیور معدوم شده، تنها در یکی از پایگاه‌های بسیج متولی طرح جمع‌آوری شده بود. (عکس‌هایی از مراسم امحا: 1، 2، 3، 4، 5، 6، 7 )

در روی برخی از دیش‌ها شعارهایی مانند “سریال‌های ماهواره‌ای ترویج بی‌حیایی”، “مقابله با ماهواره، مبارزه با جنگ نرم” و “آتش را از خانه خود دور کنید” نوشته شده بود(عکس: 1، 2، 3 ) و تاریخ‌های نوشته شده نشان می‌داد که دیش‌ها در طول تابستان جمع‌آوری شده‌اند. روی چندتایی هم پرچم آمریکا و انگلیس و شعار مرگ بر آنها کشیده بودند. (عکس: 1، 2)

در تاریخ دوم مهر ماه هم از سوی فرمانده سپاه ناحیه ثارالله شیراز اعلام شده بود که ۱۱۰ دستگاه ماهواره که داوطلبانه تحویل داده شده، امحا شده است.

 

ماهواره همچنان ممنوع است

طرح تحویل داوطلبانه ماهواره پیش از این هم سابقه داشته و از جمله توسط برخی پایگاه‌های بسیج تهران اجرا شده است. اما استفاده از تانک بی‌سابقه بود؛ به ویژه آن که چند روز پیش، حسن روحانی در اندیشکده شورای روابط خارجی نیویورک در مورد ممنوعیت ماهواره مورد سوال قرار گرفت و پاسخ داد: “در ایران همه به راحتی به شبکه های ماهواره دسترسی دارند حتی روی پشت بام های هر روستایی آنتن ماهواره می بینید.”

معاون اجتماعی نیروی انتظامی هم روز یکشنبه در واکنش به این سخنان گفت: “استفاده از ماهواره، همچنان در کشور ممنوع است.”

سردار سعید منتظرالمهدی توضیح داد: “قانون استفاده از ماهواره تاکنون تغییری نکرده البته ممکن است برخوردها متفاوت یا تعدیل شده باشد. اما به طور کلی ناجا موظف به اجرای برنامه‌ای است که به آن ابلاغ شده است.”

رییس‌جمهور پیش از این و در جریان تبلیغات انتخاباتی خود عنوان کرده بود: “حریم خصوصی بسیار مهم است. من تعجب می‌کنم، نیروی انتظامی شنیدم در یک رسانه‌ای گفته بود که با راپل می‌توانیم روی پشت بام برویم، چون خصوصی نیست و مجموعه ۱۰ آپارتمان است. من واقعا دچار حیرت شدم، زیرا اگر پشت بام فضای مشاع است، برای صاحبان آپارتمان است نه بین آنها. کسانی که تحقیق کرده‌اند، گفته‌اند که جمع‌آوری دیش‌های ماهواره هیچ نتیجه‌ای نداشته است. آمارها نشان می‌دهد که ۵۰ درصد مردم از رسانه‌های خارجی استفاده می‌کنند، بنابراین ورود به حریم خصوصی ممنوع است.”

با این حال در مرداد ماه گذشته، خبر “انهدام بزرگترین باند قاچاق و توزیع تجهیزات گیرنده ماهواره” از سوی نیروی انتظامی اعلام شد و در جریان آن ۱۰۷ نفر در تهران و ۱۸ شهرستان دستگیر شدند.

 

ماهواره مثل ویدیو؟

برخورد با تجهیزات دریافت ماهواره سال‌هاست که به طور پیوسته اما با شدت و ضعف پیگیری می‌شود و دلیلی بر رواج تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای در میان ایرانیان است. با این حال سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ادعا کرده است: “بر اساس نظرسنجی‌ها مشخص شد افرادی که کمتر ماهواره تماشا می‌کنند، بیشتر به روحانی رای داده‌اند و دیدن ماهواره ربطی به رای دادن ندارد.”

پیش از آن هم فتوایی از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد که عنوان کرده بود: “اگر از آنتن ماهواره‌ای برای امور حرام استفاده شود که غالباً همین‌طور است و یا تعمیر کننده و یا نصب کننده علم داشته باشد به اینکه کسی که قصد تهیه آنتن ماهواره‏ای را دارد، برای امور حرام از آن استفاده می‌‏کند، خرید و فروش و نصب قطعات و راه‏‌اندازی و تعمیر و فروش قطعات آن جایز نیست.”

با این حال، به نظر می‌رسد برخی گرایش‌ها در میان چهره‌های سیاسی و مسئول برای به رسمیت شناختن تکنولوژی ماهواره وجود دارد و پررنگ‎تر از قبل شده است. در کتاب “ﺻﺮاﺣﺖﻧﺎﻣﻪ” که مصاحبه‌ای مفصل با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تیر ماه سال ۸۹ است، از او پرسیده شده که اگر قرار باشد برای آزادسازی ماهواره رای‌گیری شود شما با آزادسازی ماهواره موافق هستید؟ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داده است: “موارد مبتذلی وجود دارد که جوان‌های مردم را به انحراف می‌کشاند و فکر نمی‌کنم برای جامعه درست باشد. اما باید به کانال‌هایی که مطلب می‌گویند، گوش داد. بالاخره این‏ها هستند و دیگران گوش می‌دهند. اگر بخواهیم جلوگیری کنیم هم نمی‌توانیم. شما که می‌دانید الان دشمنان ما آمریکایی‌ها و دیگران هزینه زیادی انجام می‌دهند تا فیلترشکن‌هایی درست کنند که اصلاً نشود سانسور کنیم و به آنجا می‌رسند که جلوی سانسور را بگیرند. اشکال بعدی که از نظر روانی پیدا می‌شود، این است که وقتی چیزی ممنوع شود، آدم‌های کنجکاو بیشتر دنبال آن‏ها می‌روند تا ببینند آن چه بود؟ از همان اول می‌گویند این کار سیاسی است. آخر هم می‌بینند ما حق داشتیم.”

آیت الله وحید خراسانی، یکی از مراجع تقلید هم در مورد استفاده از ماهواره چنین فتوا داده است: “در صورتی که خوف انحراف عقیده یا سستی در مسائل شرعی نباشد و یا ارتکاب حرام برای دیگران نیز پیش نباید، اشکالی ندارد.”

“سانسور” هم کتاب مشابهی است که به بیان نظرات مهدی کلهر، از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد اختصاص دارد. روی جلد کتاب، جمله “با تلویزیون دولتی، سانسور و ممنوعیت ماهواره مخالفم” آمده و کلهر در بخشی از مصاحبه‌اش گفته است: “چرا می‌گویند در اصول دین تقلید نکنید؟ بچه باید حودش اصول را قبول کند اما آیا در تربیت گلخانه ای این امر امکان دارد؟ آیا افکار بد و شیطانی فقط از طریق ماهواره می‌آید؟ یعنی قبل از اختراع ماهواره همه افراد کره زمین و مسلمین از نظر ذهنی عاری از شیطان بودند؟ اصلاً این‌گونه نیست. ممکن است کسی در غار زندگی و در عمرش هم کسی را ندیده باشد اما از نظر ذهنی و تخیلات شیطانی، شیطان را هم درس بدهد.”

شاید نیروی انتظامی هم ترجیح داده است دیگر کمتر به در خانه‌ها بیاید و یا بر روی پشت‌بام‌ها و پنجره‌ها عملیات اجرا کند و نهادهایی چون بسیج و سپاه هم بنا را بر “تحویل داوطلبانه” گذاشته‌اند. مواردی مانند دستگاه پخش ویدئو هم در سالیان پیش چنین روندی را طی کرد و با وجود سخت‌گیری‌های اولیه سرانجام مجاز شد.