مشایی روحانی هم معرفی شد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» نگرانی اصولگرایان از بازگشت اصلاح طلبان

پس از اظهارات اخیر اکبر ترکان درباره سئوالات پی در پی برخی از اعضای مجلس از وزرای حسن روحانی که وی آن را “برنامه ریزی شده” و دارای خط و خطوط جناحی دانسته و از مردم خواستار تجدید نظر در انتخاب نمایندگان مجلس آتی شده بود، برخی اصولگرایان تندرو و رسانه های وابسته به نهادهای نظامی این اظهارات را “اقدام انتخاباتی دولت” قلمداد کرده و با مقایسه مشاور ارشد رییس دولت با اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر احمدی نژاد، سناریوی انتخاباتی خود و جبهه گیری علیه دولت را آغاز کرده اند.

وبسایت بصیرت طی مقاله ای با اشاره به اظهارات اخیر مشاور ارشد حسن روحانی با ادعای اینکه وی”همچنان در فضای رقابتهای تنگ نظرانه جناحی قبل از انتخابات گیر کرده “وی را با برخی نزدیکان محمود احمدی نژاد مقایسه کرده و خواستار برکناری او توسط حسن روحانی شده است.

ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه در این باره نوشته: “از جناب آقای روحانی انتظار آن است که به تذکرات خیراندیشان گوش فرا دهد و هر چه زودتر تندروها را از متن و حاشیه دولت اعتدال کنار بگذارد و اجازه ندهد تا تلاش ارزشمند دولت و دیگر اعضای کابینه با سخنان نسنجیده چنین افرادی کم بها گردد و دولت با داشتن مشکلات فراوان پیش رو که عبور از آنها تمرکز و آرامش می‌خواهد با حواشی مواجه گردد که کوته عقلان برای او ایجاد می‌کنند.”

وبسایت بصیرت همچنین مشاور ارشد حسن روحانی را به اختلاف افکنی بین مجلس و دولت متهم و تاکید کرده است که “البته ترکان قبل تر نیز در اثنای تشکیل دولت و رای اعتماد به کابینه در یادداشتی که در روزنامه «شرق» منتشر گردید اعلام کرده بود که در صورت نزدیک نبودن نظرات نمایندگان به آقای روحانی، دور بعد مردم به آنها رأی نخواهند داد! مشاور محترم رئیس جمهور، نمایندگان مجلس را به صرف اختلاف نظر با برخی مسئولان دولتی، به مخالفت با عقلانیت و تدبیر متهم می کند و از سویی هم آتش تهیه اختلاف بین مجلس و دولت را فراهم می کند.”

همزمان اما تعداد زیادی از اصولگرایان تندرو و برخی نمایندگان متعلق به این اردوگاه در مجلس شورای اسلامی نیز با استناد به اظهارات اخیر اکبر ترکان به موضوع گیری علیه دولت پرداخته و سناریوی انتخاباتی خود را کلید زده اند.

در این راستا محمدنبی حبیبی دبیرکل جمعیت موتلفه اسلامی اظهار کرد: “دولت باید به جای پرداختن به مباحث انتخابات آینده و جبهه‌گیری در مقابل نمایندگان منتقد به دنبال حل مشکلات اقتصادی و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن باشد.”

سرتیپ پاسدار محمداسماعیل کوثری یکی از اعضای کنونی مجلس نیز گفت: “اینکه در چنین شرایطی و با وضعیت فعلی دولت به سراغ بحث انتخابات برود به هیچ‌عنوان پسندیده نیست چراکه انتظار اصلی ورود دولت به مسائل اصلی کشور و حل آن است. بحث کردن از انتخابات مجلس در چنین شرایطی بیشتر به منحرف کردن اذهان مردم از مسائل و مشکلات اصلی تعبیر خواهد شد. دولت باید بر مشکلات اصلی تکیه کند و از وارد شدن به چنین بحث‌هایی پرهیز کند.”

سرهنگ پاسدار نادر قاضی پور، دیگر عضو مجلس شورای اسلامی هم در واپسین روز هفته گذشته مدعی شد که “آقای ترکان به مشایی دیگر در دولت تبدیل شده و رئیس‌جمهور باید جلوی این مشایی نوظهور را در دولت بگیرد.”

این عضو سابق سپاه عاشورا گفت: “تعدادی از افراد که از فتنه‌های ۷۸ و ۸۸ باقی مانده‌اند می‌خواهند در شرایط فعلی اهداف سالهای ۷۸ و ۸۸ خود را بار دیگر به جریان بیندازند که این افراد باید بدانند مردم، دولت و مجلس جواب آنها را خواهند داد.”

او همچنین تاکید کرد: “آقای ترکان در حالی بحث انتخابات مجلس دهم را مطرح می‌کند که در شرایط کنونی همه ما باید با وحدت و اتحاد مذاکرات هسته‌ای را به سرانجام برسانیم. آقای ترکان باید بداند که ملت ایران آقابالاسر نمی‌خواهد و خود می‌داند که به چه کسی رأی بدهد و به چه کسی رأی ندهد. مردم خودشان بهتر از ترکان می‌فهمند که به چه کسی در انتخابات آتی مجلس رای بدهند.”

مشاور ارشد حسن روحانی ۲۲ دی ماه در گفت و گویی با روزنامه آرمان سئوالات پی در پی برخی اعضای مجلس از وزرای دولت حسن روحانی و دادن اخطارهای مکرر به آنها را برنامه ریزی شده و حاصل جناحی عمل کردن اکثریت اصولگرایان در مجلس نهم دانسته بود.

اکبر ترکان در این گفت و گو تاکید کرده بود: “ماهیت سیاسی مجلس با دولت متفاوت است. چون بسیاری از نمایندگان مجلس طرفدار فکر و جناح آقای روحانی نبودند در حال حاضر بر اساس ماهیت اندیشه سیاسی خود، با دولت تقابل می‌کنند. بنابراین در دولت نگران این گونه برداشت‌ها نیستیم و معتقدیم تقابل برخی نمایندگان و دولت که اکنون تحت عنوان سوال از وزرا آن هم به تعداد زیاد به جریان افتاده است؛ طبیعی و بر اساس ماهیت سیاسی مجلسیان است.”

وی همچنین اعلام کرده بود: “بسیاری از نمایندگان مجلس نهم به لحاظ سیاسی طرفداران دکتر روحانی نبودند و نیستند و اکنون هم بر اساس مبانی اعتقادی خود عمل می‌کنند. این خط مشی بر اساس رویکرد دکتر روحانی و دولت تدبیر و امید نیست. بنابراین رفتارشان با دولت طبیعی است. تا آخر دوره هم این نمایندگان محترم در همین مسیر خواهند بود. مردمی که به این نمایندگان رای دادند به رفتار، افکار و عملکرد آنها به دقت نگاه کنند اگر می‌پسندند دور بعد هم این برخورد را با آنها داشته باشند وبه اصطلاح دوباره به این نمایندگان اعتماد کنند، اگر هم نمی‌پسندند برای مجلس آینده فکری کنند.”

مشاور ارشد حسن روحانی در مردادماه سال جاری در آستانه تشکیل دولت و جریان رای اعتماد به کابینه حسن روحانی نیز طی مقاله ای در روزنامه شرق با اشاره به تنش های احتمالی میان مجلس اصولگرای نهم با دولت حسن روحانی تاکید کرده بود: “مردم عزیز، در اقصی‌نقاط کشورمان با دنبال‌کردن نقطه‌نظرات نمایندگانشان، می‌توانند درک بهتری از مواضع آنها داشته باشند. رای‌اعتماد به کابینه رییس‌جمهوری که منتخب اکثریت مردم است، بزنگاه خوبی است برای محاسبه میزان نزدیکی نظرات نمایندگان با مردمی که به آنها رای داده‌اند. فکر خوبی است اگر از مردم عزیز کشورمان خواسته شود که فرمایشات نمایندگانشان را به‌دقت گوش کنند. اگر این حرف‌ها، حرف دلشان بود در دور بعدی هم دوباره به آنها رای می‌دهند. اما اگر نظرات و حرف‌های برخی نمایندگان، حرف دل مردمی نیست که به آنها رای داده‌اند در دور بعد، در رای‌دادنشان تجدیدنظر کنند.”

البته اکبر ترکان تنها چهره دولتی نیست که نسبت به تقابل مجلس با دولت اظهار نظر کرده است. ۱۸ دی ماه محمدباقر نوبخت با اشاره به سئوالات و کارت زردهای پی درپی اعضای مجلس به وزرای دولت حسن روحانی اظهاراتی مشابه اکبرترکان را مطرح کرده بود.

سخنگوی دولت گفته بود: “اینکه این سئوالات با چه انگیزه ای مطرح می شود و اینکه وزرا علاوه بر اینکه به سوالات پاسخ می دهند، باید چه اقدام دیگری انجام دهند، باید بگویم که راه دیگری جز پاسخگویی قانونی را موجه نمی دانیم ضمن اینکه اعتقاد داریم در یک محیط شفاف با مردمی هوشمند روبه رو هستیم که همه چیز را زیر نظر دارند و ارزیابی می کنند و همچنین با توجه به مردم سالاری که نظام ما دارد مردم فرصت دارند دیدگاه های خود را درباره مسئولان اعلام کنند که از این جهت انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز فرصتی بوده که مردم رضایت یا عدم رضایت خود را از نمایندگان اعلام کنند.”

به نظر می رسد نگرانی اصولگرایان تنها از اظهارات اکبر ترکان یا محمدباقر نوبخت نیست بلکه عمده نگرانی آنها از بازگشت اصلاح طلبان که در انتخابات ریاست جمهوری از حسن روحانی حمایت کردند به مجلس است.

در این ارتباط کسانی مانند محمدرضا باهنر عضو هیات رییسه مجلس واز چهره های سرشناس اصولگرایان با شفافیت بیشتری به اظهار نظر پرداخته اند.

محمدرضا باهنر هفته گذشته طی اظهاراتی در میان دبیران استانهای جمعیت موتلفه اسلامی گفته بود:” خطر تغییر جریان در مجلس آینده وجود دارد؛ یخ اصلاح طلبان با آمدن دولت جدید، در حال آب شدن است؛ برخی فتنه گران می‌خواهند فتنه جدیدی را به وجود آورند.”

او همچنین یکی از نگرانی های همفکران خود را بکار گیری اصلاح طلبان در سطوح مختلف دولت اعلام کرده و گفته بود:” آقای روحانی هیچگاه آدم تشکیلاتی نبوده و به همین دلیل برای خود نیرو نداشته است و پس از پیروزی در انتخابات مجبور بود از نیروهای دیگران استفاده کند و توقع ما نیز این بود که از همه جریانها استفاده کند، هر چند در سطح کلان نیروهای ساختار شکن حضور ندارند؛ اما در مراحل پایین‌تر تندرو های اصلاح طلب حضور دارند.”

۱۱ مردادماه سرهنگ پاسدار رسول سنایی راد، که هم اکنون تحت عنوان رییس اداره سیاسی سپاه فعالیت می کند، طی مقاله ای در وبسایت بصیرت، ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه پاسداران مدعی شده بود که”افراطیونی که در دوران حاکمیت اصلاحات با طرح شعارهای ساختارشکنانه و درخواست رفراندوم و تکیه بر جمهوریت محض و همچنین شعار جمهوری ایرانی در فتنه ۸۸ و حمله به ارکان نظام و در راس آن اصل ولایت فقیه ماهیت خود را رو کرده‌اند، امروز هم به دنبال مصادره‌ی پیروزی آقای روحانی به نفع خویش برآمده و هم مطالبه‌گری برای بازگشت به قدرت و کسب پست‌های حساسی چون وزارت کشور، وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دنبال می‌کنند. البته این مطالبات در گام اول با دیوار محکم اجتناب ورزی رییس جمهور منتخب مواجه شده که بر آموزه‌های انقلابی و اسلامی تاکید داشته و عدم وامداری به هیچ حزب و گروهی را چند بار تکرار کرده است.”

او همچنین در ادامه این مقاله، نگرانی سپاه از احتمال فعال شدن دوباره نهادهای مدنی در دولت حسن روحانی را آشکار و تاکید کرده بود که “کسانی که همین الان نیز به موازات مطالبه‌گری برای حضور در قدرت، آشکارا از سازمان‌دهی فعالیت‌های مدنی سخن به میان می‌آورند که با توجه به سوابق افراطی آنان مفهومی جز تکرار همان سناریوی فشار از پایین ـ ‌چانه‌زنی در بالا و «فتح سنگر به سنگر» را که مقدمه ی نظری فتنه های ۷۸ و ۸۸ بود، ندارد. حال آنکه رای اجتماعی به شعار اعتدال، به مثابه عبور از افراطی گری و منازعه به نفع آرامش و ثبات، مقدمه‌ی برای خدمت و کارآمدی است.”

رسول سنایی راد در مقاله خود افزوده بود: “البته افراطیونی که «در خلوت» دولت آقای روحانی را ۴ ساله فرض کرده‌اند، امروز هم به همراهی با قافله و هم شراکت با نامحرمان را نیز راهبردی برای ۴ سال آینده می‌دانند، خوابی که البته در برخورد با تجربه و هوشمندی رییس جمهور منتخب، تعبیر نخواهد شد.”

پس از وی سرتیپ پاسدار یدالله جوانی، مشاور کنونی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه نیز سناریوی “دولت انتقالی” را مطرح کرد و در گفت و گویی با هفته نامه صبح صادق متعلق به اداره سیاسی سپاه مدعی شد: “آقای روحانی با شعار اعتدال پیروز شد و خود را یک فرد فراجناحی معرفی می‌کند. اما اصلاح‌طلبان به‌ویژه بخش افراطی آنان که فتنه ۸۸ را پدید آوردند، پیروزی آقای روحانی و دولت یازدهم را برای خود یک فرصت تلقی کرده و معتقدند دولت آقای روحانی، «یک دولت انتقالی» برای انتقال قدرت از اصولگرایان به اصلاح‌طلبان پس از چهار سال خواهد بود.”

روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران نیز طی ماه های اخیر در مقاله ها و تحلیل های مختلف از شرایط موجود و همچنین آینده مجلس از دولت حسن روحانی به عنوان “دولت محلل” برای بازگشت اصلاح طلبان به قدرت یاد کرده است.

این روزنامه چندی پیش طی مقاله ای با تشبیه اصلاح طلبان به زنی که توسط شوهرش سه طلاقه شده و بر اساس فقه ازدواج مجدد او با شوهر سابق تنها به واسطه ازدواج با فردی دیگر(محلل) آنهم به مدت کوتاهی ممکن است نوشته بود: “این جماعت بعد از فتنه ۱۳۸۸ راه را برای بازگشت مجدد بسته دیده‌اند و مهره‌‌های سفیدی هم برای به میدان فرستادن نداشتند. لذا نه عارف و نه روحانی نمی‌توانند مسیر مدنظر آنان را باز نمایند چرا که روحانی و ایضاً عارف از معتقدین به نظریه ولایت فقیه هستند اما به جهت پیوندهای عاطفی با برخی اعضای این حلقه، می‌توانند نقش محلل را جهت بازگشت به نظام فراهم آورند.”