باید اندیشه و رفتار خامنه‌ای الگو شود

نویسنده
مریم کاشانی

» تلاش برای تغییر سبک زندگی زنان

غلامعلی حداد عادل طی سخنانی که در مراسم “رونمایی از تقریظ” علی خامنه ای بر یک کتاب، بیان کرد، مساله زنان را یکی از چالش‌های جمهوری اسلامی خواند.

این مراسم که نوعی دیگر از “ابراز ارادت” به “مقام معظم” محسوب می‌شود، به بهانه چند خط نوشته خامنه‌ای و برای معرفی یکی از کتابهای تبلیغاتی در جمهوری اسلامی برگزار شده است. این کتاب که با عنوان “دختران آفتاب” توسط انتشارات سروش منتشر شده، یکی از محصولات تبلیغی سبک زندگی مورد علاقه رهبر جمهوری اسلامی است. در سایت انتشارات سروش، وابسته به صدا و سیما، در توصیف این کتاب آمده است: “دختران آفتاب خواسته است که زن و منزلت و شخصیت و هویت او را بشناساند؛ به خودش، به مَردَش، به جامعه‌اش، و به تاریخ گذشته و سرنوشت آینده‌اش؛ همان گونه که هست و همان گونه که باید باشد. و همین گونه است که او را از طفیلی مرد بودن می رهاند و نشان می دهد که در عین زن بودن هیچ از مراتب و کمالات انسانی کم ندارد. هم‌سفران دختران آفتاب به سرمنزل تفکری می‌رسند که انسان را می‌بیند و اعتبار می‌بخشد؛ خواه زن باشد خواه مرد. سرمنزل مقصود دختران آفتاب دامان پرمهرومحبت مادری است که سرچشمة همة نیکی‌هاست. مادری که فاطمة خوبی‌هاست و زهرة روشنایی‌ها.”

به این ترتیب چنانچه سیدعلی خامنه‌ای نیز بارها در سخنرانی‌های عمومی خود بیان کرده، “سرمنزل مقصود دختران” در جمهوری اسلامی باید مادر شدن باشد و این “سرمنزل”، همان سبک زندگی مورد علاقه رهبر جمهوری اسلامی نیز هست.

غلامعلی حدادعادل طی سخنانی در این مراسم گفت: “مسئله زن در جامعه روز و انقلاب اسلامی یکی از چالش‌هایی است که نظام ما با آن مواجه است، وقتی سخن از چالش‌ها و مشکلات کشور می‌شود همه به سمت مسائل اقتصادی و سیاسی توجه می‌کنند اما من معتقدم که مسئله زنان و خانواده اهمیت کمتری از مسائل اقتصادی و سیاسی ندارد.” او اضافه کرد: “رهبری نیز حساب ویژه‌ای روی مسئله زن باز کرده و به نظرم باید اجزای منظومه فکری ایشان به زن کشف شود تا تصور ایشان نسبت به زن و خانواده درست درک شود.”

حدادعادل همچنین با انتقاد از “غرب‌گراها” تاکید کرد: “غرب‌گراها حتی در کشور خودمان که جاده صاف کن غرب هستند با شعارهایی از این جنس برای رأی آوردن و … زنان را جذب و برای دستیابی به منافع خود از آنها سوءاستفاده می‌کنند. ما باید بگوییم که زنان و مردان دارای حقوق متساوی هستند ولی حقوق متساوی داشتن برابر با حقوق مشترک داشتن نیست.”

در همین جلسه امیر خوراکیان معاون هماهنگی موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی اعلام کرد: “اعتقاد ما این است که اندیشه و نگاه، رفتار و سلیقه مقام معظم رهبری در عرصه فرهنگ می‌بایست تبدیل به رویه‌های نظام‌مند در حرکت کلان فرهنگی کشور شود. شاید در فهرست کوتاهی‌هایی که در فرهنگ داریم این مسئله نیز قرار گیرد.”

آیت‌الله خامنه‌ای در سال‌های گذشته بارها خواستار تغییر در سبک زندگی مردم شده است. او چند ماه پیش در جمع گروهی از هوادارانش گفته بود: “مسئله‌ عدالت‌خواهی خیلی مهم است، شُعب گوناگونی دارد؛ به اسم هم اکتفا نباید کرد، باید واقعاً دنبال بود. از جمله، مسئله‌ سبک زندگی اسلامی است. از جمله، آزادی‌خواهی است؛ آزادی نه به‌معنای غلط و منحرف‌کننده‌ غربی که معنای آزادی این است که دختر این‌جوری زندگی کند، پسر این‌جوری زندگی کند. لعنت بر آن کسانی که برخلاف سنّتهای اسلامی و سنّت ازدواج، با سنّت ازدواج صریحاً مخالفت می‌کنند و بعضی از منشورات ما و دستگاه‌های فرهنگی ما متأسّفانه این را ترویج می‌کنند؛ باید با اینها مقابله کرد.”

او پیش از آن هم بارها درباره این موضوع سخن گفته است. برای نمونه طی سخنانی در مهرماه سال ۱۳۹۱ علاوه بر توضیح آنچه که سبک زندگی ایرانی-اسلامی نامیده بود، گفت: “باطن فرهنگ غربی عبارت است از همان سبک زندگی مادیِ شهوت‌آلود گناه‌آلود هویت‌زدا و ضد معنویت و دشمن معنویت. شرط رسیدن به تمدن اسلامیِ نوین در درجه‌ی اول این است که از تقلید غربی پرهیز شود. ما متأسفانه در طول سالهای متمادی، یک چیزهائی را عادت کرده‌ایم تقلید کنیم.”

خامنه ای معنی سبک زندگی را نیز در این موارد خلاصه کرده بود: “مسئله خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله‌ خط، مسئلهی زبان، مسئله‌ کسب و کار، رفتار ما در محل کار، رفتار ما در دانشگاه، رفتار ما در مدرسه، رفتار ما در فعالیت سیاسی، رفتار ما در ورزش، رفتار ما در رسانه‌ای که در اختیار ماست، رفتار ما با پدر و مادر، رفتار ما با همسر، رفتار ما با فرزند، رفتار ما با رئیس، رفتار ما با مرئوس، رفتار ما با پلیس، رفتار ما با مأمور دولت، سفرهای ما، نظافت و طهارت ما، رفتار ما با دوست، رفتار ما با دشمن، رفتار ما با بیگانه؛ اینها آن بخشهای اصلی تمدن است، که متن زندگی انسان است.”

رهبر جمهوری اسلامی در اواخر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ و در ابلاغیه موسوم به “سیاست‌های کلی جمعیت“، صریحا خطاب به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستار “ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی” شد. در واقع آنچه که او سبک زندگی اسلامی می‌نامد، بیش از هر چیزی، به مساله زنان مربوط است. به همین دلیل است که آشکارا تلاش می‌کند تا با تغییر سیاست‌های حکومتی، در زمینه‌های مختلفی همچون ازدواج، تعداد فرزندان، سبک پوشش و حتی تحصیلات و شغل دختران دخالت کند.

از دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی مهمترین نقشی که زنان باید به عهده بگیرند مادر بودن است. او در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ در دیدار با گروهی از مداحان مذهبی گفته بود: “فرزندآوری یکی از مهمترین مجاهدتهای زنان و وظائف زنان است؛ چون فرزندآوری در حقیقت هنر زن است؛ اوست که زحماتش را تحمل می‌کند، اوست که رنجهایش را می‌برد، اوست که خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است. خدای متعال ابزار پرورش فرزند را به مردها نداده، در اختیار بانوان قرار داده؛ صبرش را به آنها داده، عاطفه‌اش را به آنها داده، احساساتش را به آنها داده، اندامهای جسمانی‌اش را به آنها داده؛ در واقع این هنر زنها است. اگر چنانچه ما اینها را در جامعه به دست فراموشی نسپریم، آن وقت پیشرفت خواهیم کرد.”