بازگشت یک کلید واژه میلیاردی؛ جنگ نرم

نویسنده
فیروزه متین

» "جمهوری اسلامی با یک معمم در راس آن"

همزمان با تصویب طرح توافق اتمی ایران با ۵+۱، رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر به کلید واژه مورد علاقه خود یعنی “جنگ نرم” بازگشته و در دیدار با مدیران صدا و سیمااز آنها خواسته به همراه دیگر نیروهای وفادار به نظام، جلو استحاله جمهوری اسلامی را بگیرند و نگذارند از این حکومت، فقط نام “جمهوری اسلامی با یک معمم در راس اش” باقی بماند.

اظهارات جدید آیت الله خامنه ای دستمایه اظهارنظرها و همراهی ها سایت ها و رسانه های جناح تندروی جمهوری اسلامی شده است.

روزنامه “جوان” ، از روزنامه های نزدیک به سپاه پاسداران،در همین راستا شماره دیروز خود را به “لبیک به ندای رهبر” اختصاص داد و در گزارشی به بررسی آنچه که “راه های نفوذ دشمن به داخل” نامید، پرداخت.

این روزنامه نوشت: “آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد فضایی برای نفوذ در عرصه‌ سیاسی کشور یا تغییر در روندهای سیاسی و تصمیم‌گیری کشور هستند. برای دستیابی به این هدف نیز از سیاست‌هایی چون ایجاد دودستگی یا دوگانه‌سازی استفاده می‌کنند. خطاب قرار دادن عده‌ای به عنوان «مستعد»، «تجدیدنظرطلب»، «نسل جوان» در اظهارات اوباما یا «جوانانی که آینده می‌خواهند» و همچنین قلمداد کردن مخالفان رابطه با امریکا با عنوان «تندروها» در اظهارات جان کری، از همین دست دوگانه‌سازی‌ها و ایجاد شکاف در جامعه‌ ایران است”.

 جوان سرمقاله خود را نیز به “واقعیت انکار ناپذیر جنگ نرم” اختصاص داد و طی آن نوشت: “آنچه در فتنه ۱۳۸۸ اتفاق افتاد به نظر می‌رسد دشمن در جنگ نرم خویش تا گام سوم پیش رفت و می‌رفت با ابزار جنگ خیابانی و فشار به دستگاه تصمیم‌گیر نظام، گام چهارم را برای خویش رقم بزند که توطئه‌های او نقش بر آب شد. آنچه دیروز رهبر فرزانه انقلاب در بحث جنگ نرم دشمن بیان فرمودند ناشی از اتفاقاتی است که در گذشته افتاده و این نگرانی وجود دارد با برخی روندهایی که در مرحله شکل‌گیری است از قبیل آینده «برجام» و «نفوذ» دشمن پس از توافق هسته‌ای و برخی چراغ‌سبزهای داده شده، فرآیند جنگ نرم دشمن علیه انقلاب اسلامی از شتاب بیشتری برخوردار شود. بنابراین معظم‌له این بحث را در جمع مدیران رسانه ‌‌ملی مطرح کردند چون این رسانه در خط مقدم جنگ نرم دشمن قرار دارد و همانگونه که دشمن با راه‌اندازی و فعالیت شبکه‌های تلویزیونی، ماهواره‌ای، رادیو، خبرگزاری، مطبوعات و سایت‌ها تلاش می‌کند با فشار سنگین پروژه جنگ نرم خود علیه جمهوری اسلامی را دنبال کند، رسانه ملی نیز رسالت سنگینی در خنثی‌سازی اهداف دشمن در این حوزه دارد که چه بسا در کنار رسانه ملی، مطبوعات و دیگر رسانه‌های جبهه انقلاب همگام با رسانه ملی باید به این هشدار رهبر معظم انقلاب لبیک گویند و دشمنان بیرونی و درون‌ انقلاب را ناامید سازند”.

روزنامه حمایت، ارگان قوه قضاییه جمهوری اسلامی نیز درباره “جنگ نرم” چنین نوشت: “اساساً جریانی در کشور وجود دارد که مقوله تهاجم فرهنگی و جنگ نرم را افسانه و خیال‌پردازی می‌داند. وقتی چنین باوری وجود داشته باشد، طبیعی است که اعلام خطری هم به جامعه ابلاغ نمی‌شود اکنون شاهدیم که عملاً‌ بخش‌های مرتبط با موضوع حساس فرهنگ، اعتقادات انقلابی - دینی و نیز برخی چهر‌ه‌های تاثیرگذار سیاسی – فرهنگی نیز در این حوزه دچار نوعی رکود و بی‌عملی شده‌، احساس خطر نمی‌کنند و تنها پرچمدار این گفتمان، شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی است. در نتیجه، جامعه و بعضی رسانه‌ها خطر حمله ناتوی فرهنگی دشمن را جدّی تلقی نکرده و فریادهایی که بعضاً زده می‌شود کاملاً فردی و موردی است. روشن است که در چنین شرایطی، اقدامات صورت گرفته جدّی و هدفمند نباشد و به صورت جبهه‌ای واحد و حرکتی دارای قوام تبدیل نشوند.کشور ما در عرصه‌های اقتصادی، سیاست خارجی و دفاعی مورد طمع و تهاجم قرار دارد اما از آنجا که دشمن به خوبی واقف است ورود و نفوذ از این منافذ بسیار سخت و در برخی موارد ناممکن است، انرژی اصلی را بر وارد نمودن ضربات سهمگین و مهلک بر پیکره نظام اسلامی متمرکز نموده است. در مواردی نیز آسیب‌های جدّی وارد شده که از آن جمله به برخی تغییرات در سبک زندگی و استحاله‌ باورها و نگرش‌ در برخی از جوانان می‌توان اشاره کرد. این خاصیت حوزه تفکر و فرهنگ است که از جنگ نرم، تاثیر پذیرد و دچار تغییرات نامحسوسی شود که حتی جامعه هدف نیز احساس تهاجم و ضربه‌پذیری نکند”.

خبرگزاری “موج” هم به “جنگ نرم” را پرداخته و نوشته است: “مهم‌ترین واقعیتی که وجود دارد این است که هنوز که هنوز است در مقابل ساماندهی پیچیده، دقیق، هوشمند، قدرتمند و پرهزینه دشمن برای حمله به جمهوری اسلامی و انتقال ویروس‌های خطرناکی که تاکنون منتشر کرده و تا عمق افکارمردم پیش رفته است، سازماندهی لازم، دقیق و قدرتمندی درجهت مقابله صورت نگرفته است.هنوز باور ضرورت سازماندهی و مقابله با دشمن در موضوع جنگ نرم و نفوذ به وجود نیامده است؛ و این یعنی تأثیر و نفوذ ویروس‌های فلج کننده دشمن در جنگ نرم به صحنه ایران اسلامی.این در حالی است که افسران جنگ نرم یعنی اهالی رسانه اعم از مدیران و خبرنگاران همچنین سربازان لشکریان جنگ نرم، همچون دانشجویان هوشیار و متعهد و فرماندهان جنگ نرم همچون فرماندهان بازمانده آب دیده و دلسوز دوران دفاع مقدس، اساتید و صاحب نظران دانشگاه، فرهیختگان و قلم به دستان مستقل، متعهد و متدین، خود نمایی می‌کنند که باید سازماندهی شوند”.

استقبال از بازگشت کلیدواژه “جنگ نرم” در حالیست که پیش از این رقمی معادل ۵ تریلیون ریال بابت “مقابله با جنگ نرم” هزینه شده است.به همین علت پیش از این اختلافاتی بر سر سهم از بودجه جنگ نرم رسانه ای شده بود.

برای نمونه، سایت “بی باک نیوز” در مطلبی نوشته بود: “فرماندهی محترم سپاه پاسداران باید شخصا در مقابل باندهایی که شعار کار فرهنگی و جنگ نرم را بهانه‌ای برای حیف و میل بیت‌المال کرده‌اند بایستد و اجازه ندهد عده‌ای به‌عنوان ضرورت جنگ رسانه‌ای، بودجه‌های کلانی را در جای جای کشور به نفع برخی افراد و گروه‌ها و حلقه‌ها هزینه کنند.چه این افراد و گروهک‌ها از زیرمجموعه‌های سپاه محسوب شوند چه خارج از این نهاد مقدس باشند….بی‌شک عده‌ای قصد ندارند تا توانمندی و موفقیت‌های سربازان و لشکریان جنگ نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی را ببینند و تمام تلاش و کوشش‌شان بر این است تا به هر شکل ممکن نیروهای انقلاب را سرخورده یا از میدان به در کنند، زیرا در غیر اینصورت بی‌کفایتی و بریزوبپاش‌هایشان بسیار به چشم می‌‌آید.آنها خوب می‌دانند اگر یک صدم بودجه‌ای که با دوستانشان حیف و میل می‌کنند را به دست نخبگان واقعی کشور بدهند، قطعا صدها برابر اقداماتی که آنها ادعا دارند و گزارش صوری می‌دهند، کار واقعی صورت می‌گیرد، پس این گروهک‌های زالو صفت باید به هر شکل ممکن نخبگان واقعی کشور را در حصر اقتصادی و روانی قرار دهند که به مرور زمان خودبخود از میدان خارج شوند و عرصه برای آنها تنگ نشود”.