تغییر لحن جمهوری اسلامی درباره ترورهای پاریس

نویسنده
مریم کاشانی

» مسلمانان باید با شما مبارزه کنند

پس از آنکه حملات تروریستی به هفته‌نامه شارلی ابدو، محکومیت جهانی به دنبال آورد، برخی از مسئولان ایرانی هم آن را محکوم کردند. هر چند که از همان ابتدا تحلیل متفاوتی از تریبون های ایرانی شنیده می‌شد و این حملات را ساخته و پرداخته خود غربی‌ها یا اسرائیل قلمداد می کردند.

برای نمونه روزنامه جام‌جم وابسته به صدا و سیما، بیستم دی‌ماه گذشته نوشته بود: “روزنامه اینترنتی آمریکایی اینتر نشنال بیزنس تایمز سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد ) را عامل پشت پرده حمله به ساختمان مجله شارلی ابدو و کشتار 12فرانسوی دانست. این روزنامه اینترنتی تاکید کرد که موساد چند مسلمان عربی تبار را برای انجام این حمله اجیر کرد تا این گونه باعث افزایش دشمنی با مسلمان در جهان نیز بشود.” جام جم اضافه کرده بود: “نشریه آمریکایی مذکور بر این باور است که موساد اسرائیلی با این اقدام تلاش کرد انتقام رای فرانسه به طرح فلسطین در سازمان ملل و تایید لزوم تشکیل کشور فلسطینی از سوی پاریس را بگیرد تا با یک تیر دو نشان را بزند: اول انتقام این اقدام فرانسه در سازمان ملل را بگیرد و سپس مسلمانان را مسئول این اقدام معرفی کند. همچنین نمایندگان پارلمان فرانسه ۱۲ آذر به شکل نمادین به فلسطین به عنوان کشور مستقل، رای مثبت دادند. دراین رای گیری ۳۳۹ نماینده رای مثبت و۱۵۱ نماینده رای منفی دادند.”

این تحلیل در روزهای بعد هم در تلویزیون حکومتی ایران و هم در تریبون‌های رسمی و عمومی بارها تکرار شد. محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در همایش “بزرگداشت روز بسیج رسانه” با اشاره به وقایع پاریس و آنچه “جنگ روانی علیه مسلمانان با بهره‌برداری از این واقعه” می‌نامید، گفته بود: “اروپایی که با موج اسلام‌خواهی مواجه است راهی ندارد جز اینکه جنایاتی را به اسم اسلام در پاریس انجام دهند.”

هاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز در نهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد اعلام کرد: “امروز دشمنان به صورت پیدا و پنهان به اسلام حمله کرده‌اند که در این‌باره می‌توان به حوادث اخیر پاریس اشاره کرد، گویی صغری و کبری را خودشان چیده بودند و به دنبال بهانه‌ای بودند، شدید‌ترین توهین‌ها به نبی اکرم(ص) شد؛ این حاکی از توطئه جدی است.”

در نماز جمعه ها نیز همین تصویر تبلیغ شد. از جمله آیت‌الله عبدالنبی نمازی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در کاشان گفته بود: “ یکی از توطئه های مشترک سازمان جاسوسی اسرائیل و آمریکا ماجرای ۱۱ سپتامبر است که تا کنون کشف نشده است اما این اقدام هم کار سازمان های جاسوسی اسرائیل و آمریکا برای مقدمه چینی اشغال افغانستان بود. نمونه دیگر توطئه های سازمان جاسوسی اسرائیل حمله تروریستی هفته گذشته به دفتر یک نشریه فرانسوی در پاریس بود که اهداف این توطئه در آینده کشف خواهد شد که این کار اسرائیل بوده است.”

 او همچنین “توطئه علیه اسلام و توهین به پیامبر اکرم(ص) توسط نشریه فرانسوی شارلی ابدو در شماره بعدی خود در تیراژ بالاتر از تیراژهای ماه های قبل به ۵ زبان زنده دنیا” را یکی از اهداف توطئه سازمان جاسوسی اسرائیل اعلام کرد.

در حالی که تریبون های رسمی جمهوری اسلامی حوادث تروریستی پاریس را توطئه غرب و اسرائیل معرفی کرده بودند، نشریه یالثارات وابسته به انصار حزب الله تهران از این حادثه ابراز خوشحالی کرده و “قتل سب کنندگان نبی اکرم” را “پدیده ای مبارک در فعل این ماجرا دانسته” بود.

در واقع بعد از انتشار دوباره نشریه شارلی ابدو و قرار دادن کاریکاتورهای جدیدی از پیامبر اسلام دراین شماره، لحن مسئولان جمهوری اسلامی نیز به آرامی تغییر کرد.

آیت‌الله شاهرودی، رئیس سابق قوه قضائیه در جلسه درس خود اعلام کرد: “احترام به انبیاء الهی تا حدی اهمیت دارد که اسائه ادب و سب انبیا مستلزم هدر دم صاحب سب است و فتوای ارزنده امام راحل(ره) در رابطه با سلمان رشدی همین امر را به دنیا ثابت کرد و موجب شد تا برخی از کشورها قوانینی تصویب کردند و دستورات اجرایی و قضایی وضع کردند که هرگونه فیلمی یا نمایشی یا بیانی که دال بر اسائه به انبیا باشد ممنوع است.”

او اضافه کرد: “در این قضیه جسارت به ساحت رسول الله(ص) خودشان این جریان را ایجاد کردند، شاهد خوب آن هم حضور نتانیاهوی خبیث در تظاهرات حمایت از فرانسه بود و بعد منجر به این کاریکاتور شد.”

آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، عضو خبرگان و خطیب نماز جمعه تهران هم در خطبه‌های نمازجمعه گفته بود: “ببینید تا کجا به مرحله سقوط اخلاقی رسیده‌اند که باید گفت زهی خجالت. بگذارید این جانیان چهره کریه خود را نشان دهند و دشمنی خود را با اسلام آشکار کنند تا دنیای اسلام بیدار شود و دل به ناکسان نبندند. جای تأسف است که با کمال بی‌شرمی حمایت از این بی‌احترامی را حمایت از آزادی می‌دانند. در حالی که این دریدگی،‌ خباثت و جهالت است.”

 او اضافه کرده بود: “از این عجیب‌تر این‌که این جانیان به راه افتاده‌اند، ‌راهپیمایی کرده و تروریسم را محکوم می‌کنند. کسانی که خود تروریست واقعی و تروریست پرور هستند. نخست‌وزیر رژیم سفاک اسرائیل در راهپیمایی شرکت می‌کند و تروریسم را محکوم می‌کند. رژیمی که خود کودک‌کش و جلاد است. باید پرسید، پس چه کسی در سوریه از تروریست‌ها حمایت می‌کند و برایشان سلاح می‌فرستد؟ الحمدلله آنهایی که از تروریسم‌ها حمایت کردند و آنها را در آستین پروراندند حالا همین تروریست‌ها و داعش به جان خودشان افتاده‌اند.”

اینگونه واکنش‌ها به انتشار کاریکاتور جدید از پیامبر اسلام در حال گسترش است. دیروز اخباری از تجمع اعتراض‌آمیز گروهی از دانشجویان دانشگاه امام صادق در محکومیت توهین به پیامبر اسلام منتشر شد. حجت‌الاسلام میرلوحی طی سخنانی در این تجمع گفته است: “استکبار و همه رسانه‌های او در خدمت هتاکان به دین و ادب هست و هیچ آزاده‌ای در دنیا بی‌احترامی به ساحت مقدس پیامبر اکرم اسلام و خاتم پیامبران را نمی‌پذیرد. امروز وظیفه ما وحدت و همراهی با امت پیامبر زیر چتر کلمه لااله‌الاالله و محمداً رسول‌الله است تا اینها بدانند و بفهمند که وحدت جهان اسلام به آنها درس سختی خواهد داد.”

گفته می‌شود قرار است تجمعی دیگر نیز در برابر سفارت فرانسه در تهران برگزار شود.

همزمان سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم منتشر شد که گفته: “وقتی غرب به پیشوای امتی توهین می‌کند آن امت را به مقابله به مثل با خودش بسیج می‌کند.”

او تاکید کرده: “یکی از دلایل دیگر اینکه جریانات تروریستی در منطقه افزایش یافته، نوع رفتار غربی‌هاست، وقتی شما کشوری را اشغال کردید یا ملت آن کشور را تهدید کردید، عملاً‌ دیگر راهی برای آن ملت باقی نگذاشتید جز مقابله به مثل با شما؛ وقتی شما به پیامبر یک ملت توهین می‌کنید، با سراسر عقاید آنها می‌جنگید و آنها را تحقیر می‌کنید، اگر آنها باغیرت باشند،‌ مجبورند با شما مبارزه و مقابله به مثل کنند.”