رژیم ایران و بازی های خشن و بی فایده

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز درباره مواضع خشونت آمیزدولت

به نظر می رسد دولت تحت هدایت ملاها در ایران، عزم خود را برای برقرار نگهداشتن تنش با ایالات متحده و بقیه دنیا جزم کرده است. آنها با وجود دریافت پیشنهاد مذاکرۀ باراک اوباما،  همچنان راه را بر گفتگوهای جدی بر سر برنامه هسته ای و سایر مسائل بسته اند. این دولت زیر توافق خود برای انتقال اورانیوم غنی شده به یک کشور ثالث زده  و به تهدید و ارعاب شهروندانی مشغول شده  که جرأت سخن گفتن در داخل کشور را به خود داده اند.

جدیدترین اقدام وقیحانه حکومت  وارد کردن اتهام جاسوسی به سه کوهنورد آمریکائی است که از بیش از سه ماه پیش در بازداشت به سر می برند. این سه نفر که شین بوئر، جاشوا فیتل و سارا شورد نام دارند، به گفته اعضای خانواده شان، مشغول کوهنوردی در منطقه کردستان عراق بودند و به طور تصادفی از مرز ایران گذر کرده اند.این افراد پس از بازداشت درماه ژوئیه گذشته، هم اکنون در زندان مخوف اوین به سر می برند. این زندان، محلی است که معمولاً زندانیان سیاسی را در آن نگهداری می کنند و رفتار بسیار زننده ای با آنها دارند.

هنوز ابهاماتی در این زمینه وجود دارد که آیا دولت ایران رسماً اتهامی علیه این سه نفر وارده کرده است یا فعلاً فقط به تهدید کردن مشغول است. ما امیدواریم اتهامی وارد نشده باشد و درآینده هم وارد نشود. در این صورت امکان برون رفت از این شرایط، برای مقامات ایرانی بسیار ساده تر خواهد بود.

قضیه کوهنوردان آمریکائی، تنها نمونه کوچکی از سوء استفاده و بازیچه قرار گرفتن دستگاه قضائیه ایران برای دستیابی به اهداف سیاسی است. 

تعداد زیادی از معترضان و روزنامه نگاران ایرانی پس از تظاهرات بزرگ متعاقب انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری در آن کشور دستگیر شدند. یک دادگاه ایرانی در ماه گذشته، کیان تاجبخش محقق ایرانی- آمریکائی را در تحریک به اغتشاشات ضد دولتی مجرم شناخت و وی را به  15 سال حبس محکوم کرد. رابرت لوینسون مأمور سابق اف- بی- آی آمریکا نیز که برای یک سفر تجاری وارد ایران شده بود، از سال 2007 تا کنون مفقود شده است.

ایران این حق مشروع را دارد که افراد مجرم را پس از محاکمه عادلانه، زندانی کند. اما بعید به نظر می رسد دنیا با وجود نمایشی که در ایران برای به دادگاه فرستادن سه کوهنورد آمریکائی به راه افتاده، احترام مورد انتظار ایران را برای دولت آن کشور قائل شود.

دولت ایران موظف است سه کوهنورد آمریکائی، آقای تاجبخش و آقای لوینسون را همین حالا آزاد کند.

 

منبع: نیویورک تایمز- 11 نوامبر