پس از نروژ، آمریکا هم اعتراض کرد

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» واکنش جهانی به توقیف جایزه نوبل

به دنبال توقیف جایزه صلح نوبل شیرین عبادی و مسدود کردن حساب های بانکی وی توسط جمهوری اسلامی، اعتراضات بین المللی به این اقدام بالا گرفته و پس از نروژ، ایالات متحده هم این تصمیم مقامات ایرانی را محکوم کرده است.

داربی گرت هولادی، سخنگوی وزارت خاجه آمریکا، در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص توقیف جایزه نوبل عبادی و مسدود کردن حساب های بانکی وی با بیان اینکه “این نمونه دیگری از نادیده گرفتن حقوق بشر توسط رهبران ایران است” افزود:” ما این گونه اخبار را بسیار مذموم و قابل سرزنش می‌دانیم”.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، همچنین از مقامات ایرانی خواست “به تهدید‌ها علیه شیرین عبادی پایان داده و به حقوق همه شهروندان خود که تلاش‌ می‌کنند، صدایشان شنیده شود، احترام بگذارند”.

پیش از این، نروژ هم با احضار کاردار ایران در اسلو، به توقیف جایزه نوبل خانم عبادی “به شدت” اعتراض کرده بود. یوناس گاهر استوره، وزیر خارجه نروژ ضمن “ناباورانه” خواندن این خبر گفته بود: “این نخستین باری است که مقامات یک کشور اقدام به مصادره و توقیف جایزه نوبل فرد برنده می کند”.

خانم عبادی هفته پیش با اعلام خبر توقیف جایزه اش، از مسدود شدن حسابهای بانکی خود و نیز تهدیدات مقالات امنیتی جمهوری اسلامی علیه خود خبر داده بود.

برنده ایرانی جایزه صلح نوبل در گفتگو با رسانه ها خبر داده بود که “متاسفانه دادسرای انقلاب بدون اینکه پرونده ای موجود باشد و اتهامی متوجه من باشد دستور داده که کلیه حسابهای شخصی من وحساب مربوط به کانون مدافعان حقوق بشر را مسدود کرده اند و همچنین صندوق امانات بانکی را توقیف کرده اند که در آن جایزه نوبل، مدال لژیون دونور و همینطور چند جایزه دیگری که من گرفته بودم در آن بود که همه را به این ترتیب از دست دادم”.

خانم عبادی همچنین افزوده بود که علاوه بر این موارد، حساب های بانکی و حقوق بازنشستگی همسرش نیز به دستور دادگاه انقلاب توقیف شده است.

این فعال سرشناس حقوق بشر در گفتگو با بی بی سی، در خصوص تهدیدات نیروهای امنیتی علیه خود و خانواده اش همچنین گفته بود:  ”وزارت اطلاعات مزاحم همسر من، خواهر و برادر من شده و آنها را به خاطر فعالیت های من مورد تهدید قرار داده و همچنین پیغام داده من هر جای دنیا که باشم ایمن نیستم و آنها دستشان به من خواهد رسید”.

آنسوتر اما سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به اعتراض نروژ، ضمن انکار توقیف جایزه نوبل خانم عبادی، وی را به “اهمال و خودداری از پرداخت مالیات” متهم کرد.

رامین مهمان پرست مدعی شد: “ما از این که مقامات نروژی در یک رویکرد بدون مطالعه و عجولانه، قوانین و مقررات مورد احترام همگان را نادیده گرفته و موضع جانبدارانه اتخاذ کرده اند، تعجب می نمائیم”.

این در حالی است که شیرین عبادی یادآور شده: “مطابق قوانین مالیاتی ایران، جایزه نوبل مشمول مالیات نمی شود و در عین حال، دستور مسدود کردن اموال به منظور تامین وجه لازم برای پرداخت مالیات باید از سوی مقامات مالیاتی صادر شود و نه دادگاه انقلاب و به همین دلیل نیز علیه صادر کننده این دستور شکایت خواهد کرد”.

به گفته برنده جایزه صلح نوبل، وزارت دارایی بابت جایزه نوبل از او 410 میلیون تومان مالیات مطالبه کرده است.

خانم عبادی، که در حال حاضر در خارج از ایران بسر می برد، تهدیدات و فشارهای جمهوری اسلامی بر خود را واکنشی نسبت به فعالیت های حقوق بشری اش دانسته است.

پیشتر، کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن بر عهده خانم عبادی است، در 28 مرداد امسال با صدور نامه ای سرگشاده، اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی، شماری از اعضای زندانی کانون را تحت فشار گذاشته اند تا دست از همکاری با خانم عبادی بردارند.

فشارهای اخیر دولت ایران در حالی صورت گرفته اند که در فروردین ماه سال 1387، افراد ناشناسی که گمان می رود از وابستگان به دستگاه امنیتی باشند، طی چندین نامه، شیرین عبادی را به مرگ تهدید کرده بودند.

در یکی از این نامه های  تهدیدآمیز آمده بود: “سرکار خانم شیرین عبادی، بارها به شما تذکر داده شده که مراقب سخنان خود باشید. چندی است که در خارج از کشور به‌رغم اغماض‌های صورت گرفته نسبت به خیانت‌های شما، اقدام به سخن پراکنی می‌نمایید برای آخرین‌بار اخطار می‌گردد تا اعمال و رفتار خود را اصلاح نمائید وگرنه انتقام خیانت به کشور و اسلام را خواهید گرفت”.

در آنزمان، محمود احمدی نژاد که خود را برای دوره بعدی ریاست جمهوری اش آماده می کرد، مدعی شد طی نامه ای به فرمانده نیروی انتظامی، دستور داده تا اقدامات لازم برای تامین امنیت خانم عبادی صورت بگیرد.

با این وجود تهدیدات و فشارها براین فعال حقوق بشر و نیز بر سایر اعضای کانون مدافعان حقوق بشر نه تنها کاهش پیدا نکرد، بلکه شماری از آنها در ماههای گذشته بازداشت شدند و توقیف جایزه نوبل خانم عبادی و تهدید مجدد وی به قتل، آخرین تهدیدات از این دست محسوب می شوند.