کلیه اقدامات دولت علیه من غیرقانونی است

نویسنده

» شیرین عبادی در مصاحبه با روز:

به دنبال مسدود کردن حساب های رییس کانون مدافعان حقوق بشر و دست اندازی دادسرای انقلاب به جایزه صلح نوبل شیرین عبادی، وی در گفت وگو با روز، فشارهای رو افزون مقامات امنیتی بر خود وهمسرش را تشریح کرد. پیش از این عبادی در  مصاحبه با روز از فشارهایی که مقامات اطلاعاتی به خواهر وبرادرش وارد آورده بودند تا وی را وادار به ترک فعالیت های خود کنند سخن گفته بود. گفت وگو با این فعال سرشناس حقوق بشر در پی می آید.

 

شما جایزه صلح نوبل را مدت ها پیش دریافت کردید. چرا بعد از این همه مدت مقامات به این فکر افتاده اند که جایزه هم مالیات دارد؟

دولت ایران بر خلاف قانون، تیرماه امسال و پنج سال بعد از دریافت جایزه صلح نوبل به من اخطار کرد که بایستی برای این جایزه مالیات بدهم. حال آنکه طبق قانون مالیات های ایران جوایز از مالیات معاف هستند. وکلای من دراین زمینه از جمله خانم نسرین ستوده اعتراضات خودشان را اعلام کرده اند و پرونده الان در مرحله تجدید نظر است و هنوز حکم مالیات قطعی نشده است. مطالبه اخیر دولت برای من بسیار تعجب آور است، چون هم طبق قانون از مالیات جایزه نوبل معاف هستم و هم اینکه بعد از پنج سال وزارت دارایی به فکر مطالبه مالیات افتاده است.

از سوی دیگر از بیست روز قبل طبق تصمیم دادسرای انقلاب کلیه حساب های شخصی من و همچنین حقوق بازنشستگی من مسدود شد. علاوه بر آن حساب های بانکی همسرم وحقوق بازنشستگی او هم مسدود شد. صندوق امانات بانکی همسرم در بانک تجارت که جایزه نوبل و مدال لژیو دونور و سایر جوایز من در آن به ودیعه بود نیز ضبط شد. زیرا طبق دستور دادگاه انقلاب صندوق مذکور مسدود گردید.

 

ظاهرا همسر شما کاملا غیر سیاسی هستند؟

بله کاملا.  برخورد با وی بسیارباعث تعجب است. چرا که همسرم خوشبختانه یا متاسفانه در فعالیت های حقوق بشری من به هیچ وجه دخالتی نداشته و اساسا او یک تکنوکرات است وبه هیچ وجه حتی فعالیت های اجتماعی نیز نمی کند. دولت ایران به خیال خود به این وسیله قصد داشته با فشاربر خانواده مانع از فعالیت های حقوق بشری من بشود. ازسوی دیگر همسر من طبق تصمیم همان شعبه ای که حکم مسدود شدن حساب ها را صادر کرده ممنوع الخروج اعلام شده.

 

آیا پرونده ای علیه ایشان تشکیل شده بود؟

 خیر. بدون اینکه اتهامی متوجه او باشد واز او بازجویی کرده باشند یا اینکه پرونده ای علیه او تشکیل شده باشد دستور ممنوع الخروجی او را داده اند. با اعتراض دولت نروژ، سخنگوی وزارت امورخارجه ضبط مدال نوبل را تکذیب کرده و عنوان نموده که بسته شدن حساب ها به دلیل بدهی مالیاتی من می باشد. متاسفانه سخنگوی مذکور از قضیه بی اطلاع بوده و اظهارات وی صحیح نمی باشد. زیرا اولا حکم پرداخت مالیات قطعی نشده وهنوز اجراییه ای صادر نشده بود که حساب ها مسدود شود؛ درثانی حکم بسته شدن حساب ها از طرف وزارت دارایی نبود بلکه از طرف دادسرای انقلاب بود. با توجه به اینکه صندوق امانات همسرم طبق تصمیم دادسرا ضبط شده و مدال نوبل نیز در آن صندوق قرار دارد، بنابراین تکذیب دولت ایران کاملا بی مورد است.  دسترسی من و همسرم به آن صندوق میسر نیست و دراختیار حکومت جمهوری اسلامی است.

 

ارزیابی شما از این رفتارها علیه خود و خانواده تان چیست؟

در مجموع این عملیات تماما برخلاف قوانین داخلی ایران است و من تعجب می کنم قانونی که خود جمهوری اسلامی تصویب کرده است به چه راحتی توسط مامورینی که خود را بالاتر از قانون می دانند شکسته می شود. کلیه کارهای من در گذشته و درحال طبق قوانین جمهوری اسلامی و در راستای حقوق بشر بوده و کارهایی که مامورین درمورد این پرونده می کنند برخلاف قانون است.  من مبادرت به طرح شکایت کرده ام که امیدوارم روزی به این شکایت رسیدگی شود.

 

برای پیگیری این وضعیت و کاهش فشارها چه برنامه ای دارید؟

نظر به اینکه چندین بار همسر من مراجعه کرده و درخواست کرده که حساب او را باز کنند و قاضی مربوطه توجهی نداشته، بنابراین من وهمسرم از قاضی که برخلاف قانون چنین دستوری را صادر کرده شکایت کیفری کرده ایم، چرا که این عمل از مصادیق سوء استفاده از قدرت است.