سفر چند ساعته احمدی نژاد برای حذف مخالف

نویسنده
نازنین کامدار

» میرحسین از ریاست فرهنگستان هنر برکنار شد

محمود احمدی نژاد دیشب از شیراز به تهران آمد تا در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی شرکت و میرحسین موسوی را، پس از دستکاری دراساسنامه فرهنگستان هنر که ماه گذشته انجام داده بود، برکنار کند. خبرگزاری فارس، ارگان حامی دولت هم به سرعت این خبر را به نقل از یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر روی خروجی خود قرار دادتا نشان دهد احمدی نژاد اقدامات عملی برای حذف مخالفان خود را آغاز کرده است. احمدی نژاد بعد ازاین کار بلافاصله به شیراز برگشت.

 محمد محمدیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مورد به فارس گفته است: “اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه امشب(دیشب)  میرحسین موسوی را از ریاست فرهنگستان هنر برکنار و علی معلم دامغانی را جایگزین وی کردند”.
فارس در خبر خود به رفت و آمد احمدی نژاد میان تهران و شیراز نیز اشاره کرده و نوشته است: “رئیس جمهور که صبح سه شنبه در دور سوم سفرهای استانی به شیراز رفته بود امشب (سه شنبه شب )برای شرکت در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تهران آمد و بار دیگر به شراز بر گشت”.

همچنین سایت خبرآنلاین گزارش داده است که بر اساس مصوبه دیشب شورای عالی انقلاب فرهنگی سه چهره نزدیک به دولت نیز به اعضای فرهنگستان علوم اضافه شدند. به گزارش خبرآنلاین، مهدی کلهر، مجتبی رحماندوست و جهانگیر الماسی به عضویت فرهنگستان هنر درآمدند.

 گفتنی است محمود احمدی نژاد مقدمات برکناری میرحسین از تنها سمت رسمی خود را بر اساس مصوبه مورخ  ۱۶ آبان شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم کرده بود. در جلسه  ۱۶ آبان شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده ۸ اساسنامه فرهنگستان هنر به گونه ای دستکاری شد که بر اساس آن رئیس فرهنگستان از میان اعضای فرهنگستان، به پیشنهاد رئیس جمهور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم وی برای یک دوره چهارساله انتخاب شود.

 پایگاه اطلاع رسانی دولت درباره دستکاری دیگر مواد اساسنامه فرهنگستان هنر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشته بود: “ماده ۱۵اساسنامه فرهنگستان هنر، در جلسه ۱۶ آبان شورای عالی انقلاب فرهنگی دستکاری شد که بر اساس آن افراد پیشنهادی برای عضویت در فرهنگستان به معرفی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی یا خود فرهنگستان مربوطه و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی براساس ضوابط و معیارهای علمی مصوب انتخاب می شوند”.

پایگاه اطلاع رسانی دولت دیگر دستکاری های صورت گرفته را نیز چنین توضیح داده بود: “بر اساس این مصوبه، تغییر روسای مزبور به علل مختلف فوت، کناره گیری، عزل و استعفا قبل از پایان دوره نیز مطابق همین شیوه خواهد بود. بر این اساس، انتخاب مجدد رئیس فرهنگستان بلامانع می باشد.این مصوبه از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است”.

گفتنی است قبل از دستکاری اساسنامه فرهنگستان ها توسط محمود احمدی نژاد و هواداران وی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس فرهنگستان همواره براساس پیشنهاد مجمع عمومی و با تایید رئیس جمهور انتخاب می شد که این سنت پس از دستکاری، تبدیل به “توسط رئیس جمهور و بدون نظرخواهی از مجمع عمومی” شد.

 پیش از این مجمع عمومی فرهنگستان هنر طبق روال معمول با حضور ۳۰ تن از صاحب نظران و هنرمندان رشته های مختلف تشکیل می شد. طبق ماده ۱۶(قبل از دستکاری) اساسنامه فرهنگستان هنر، ۲۰ نفر از این افراد به پیشنهاد شورای هنر و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی و ۱۰ نفر از آنان توسط ۲۰ نفر تعیین شده مشخص می شدند.

گفتنی است این مصوبه در حالی در زمان تصویب اش در آبان ماه گذشته بر روی سایت دولت قرار گرفت که در وبگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن اشاره ای نشده بود، اما انتشار آن در سایت رسمی دولت به معنی لازم الاجرا بودن مصوبه تلقی می شود  که اینک با برکناری میرحسین موسوی از ریاست فرهنگستان هنر به اجرا  درآمده است.

فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی طبق مصوبه جلسه ۴۳۹ مورخ ۲۵/۱۲/۱۳۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی، به استناد بند ۲۴ قانون اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی و در سال ۷۸ تشکیل شد و به امضای سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور وقت و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

گفتنی است ماه گذشته و پس از رسانه ای شدن دستکاری اساسنامه فرهنگستان ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصرار محمود احمدی نژاد،  وی برای جلوگیری از متهم شدن به حذف رقیب و کینه توزی با میرحسین، یک حکم کلی برای فرهنگستان ها صادر کرد و تمامی فرهنگستان ها را مشمول این دستکاری در اساسنامه قرار داد؛هر چند معلوم بود که هدف نهایی وی از ایجاد این تغییرات در اساسنامه چیست.

یک منبع آگاه در این باره به خبرنگار روز گفت: “هدف این مصوبه حذف رقیب سیاسی محمود احمدی نژاد از عرصه اجتماعی بود زیرا این مصوبه تنها راهکار احمدی نژاد برای دستیابی به مقصودش یعنی حذف میرحسین تلقی می شد”.

 گفتنی است پیش از این برخی از اعضای فرهنگستان هنر نسبت به دستکاری اساسنامه توسط احمدی نژاد اعتراض کرده و آن را نقض استقلال فرهنگستان دانسته بودند؛ به طوری که مجید مجیدی، کارگردان و یکی از اعضای فرهنگستان هنر در این باره به سایت ایسنا گفته بود: “ما از اینکه فرهنگ سیاسی می شود دل خوشی نداریم زیرا باید استقلال فرهنگستان حفظ شود و دولت در امور داخلی اداره فرهنگستان دخالت نکند”. علی منتظری از دیگر اعضای مجمع فرهنگستان هنر نیز درباره دستکاری در اساسنامه گفته بود: “حداقل انتظار ما از دولت این بود که قبل از هرگونه تصمیم گیری در شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعضای فرهنگستان رایزنی کند”.