سرکوب پس از مرگ آیت الله

سامان رسول پور
سامان رسول پور

پس از فوت آیت الله منتظری و حضور صدها هزار تن در مراسم تشییع جنازه وی، لباس شخصی ها در چندین نقطه به عزاداران حمله کردند و نیروهای انتظامی هم برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک آور استفاده کردند. این در حالی است که به خانواده آیت الله منتظری اجازه برگزاری مراسم سوم و هفتم فوت وی داده نشد.

همزمان، شماری از فعالینی که قصد داشتند از شهرهای مختلف به قم بروند و در تشییع جنازه این مرجع منتقد حکومت شرکت کنند، بازداشت شدند.

نیروهای امنیتی در تهران، شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی سعید حائری و محبوبه عباسقلی زاده را که برای شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری عازم قم بودند، بازداشت کردند. هر چند محبوبه عباسقلی نژاد از زندان آزاد شد اما سه عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر آزاد نشدند وبا در نظرگرفتن سعید کلانکی و سعید جلالی فر، اعضای زندانی کمیته به پنج تن رسید.

علاوه بر این افراد، در این هفته شمار دیگری نیز بازداشت شدند. احمد قابل پژوهشگر دینی هم در حالی که از مشهد عازم قم بود بازداشت شد. بعلاوه، مسعود ادیب از اندیشمندان دینی  و محمد ناظری از فعالین دانشجویی اصفهان هم دستگیر شدند. آنسوتر، محمد نوری زاد، وبلاگ نویس و فیلم ساز، به اتهام “توهین به مسئولان” بازداشت شد.

و در چنین شرایطی، چندمین جلسه  دادگاه کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوی که در جریان حوادث پس از انتخابات به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود، برگزار شد.

غیر از این موارد، شماری از زندانیان هم آزاد شدند. عبدالله رمضان زاده پس از ماهها بازداشت با وثیقه 800 میلیونی به مرخصی آمد. نفیسه زارع کهن وحجت شریفی با وثیقه 100 میلیونی آزاد شدند. عباس حکیم زاده و فریبا پژوه هم با وثیقه آزاد شدند.

آنطرف تر نیروهای امنیتی در این هفته به محل سکونت خانواده سهراب اعرابی، جوانی که توسط نیروهای حکومتی به قتل رسیده بود، حمله و عکس های او را پاره کردند. در همین حال بود که قرار بازداشت کامران آسا، برادر دانشجوی کرد جانباخته نیز که در روز دانشجو بازداشت شده بود، تمدید شد.

اما در سیرجان هم اتفاقاتی افتاد. دو محکوم به اعدام در این شهر، پس از اینکه توسط خانواده هایشان فراری داده شدند، مجددا بازداشت شدند و در جریان ناآرامی و تیراندازی نیروهای انتظامی، شماری زخمی شدند و برخی خبرگزاری های از کشته شدن چند تن هم خبر دادند.

و باز هم توقیف. روزنامه اندیشه نو توسط هیات نظارت بر مطبوعات توقیف و پرونده آن جهت رسیدگی به مراجه قضایی ارسال گردید.

و بالاخره، نیروهای مرزی، یک شهروند بانه ای به نام عثمان معروف راه هدف تیراندازی قرار دادند و وی پس از انتقال به بیمارستان، جان سپرد.