نگاه دیگر

نویسنده
پرستو سپهری

نگاه کوتاهی به کتا بهای تازه فرشته مولوی

جهان ، فصل ها و اندوه…

فرشته مولوی را در دور دستها می توان یافت که هنوز دارد درس می دهد در تورنتو، رمان و داستان هایش را می توان در تهران پیدا کرد و جستارهایش را د رپاریس خواند ؛ و همه پر از دلتنگی……

 

 

فرشته مولوی، متولد ۱۳۳۲ تهران، از سال ۵۵ تا ۷۷ در تهران و از سال ۷۸ در تورنتو به تدریس در رشته‌ی تخصصی‌اش، کتابداری، پرداخته است. او علاوه بر ترجمه، داستان و رمان هم نوشته است. برخی از آثار فرشته مولوی عبارتند از: “بلبل سرگشته”، “دشت مشوش”، “باد می‌وزد”،‌ “باغ ایرانی”، “پری آفتابی”، “خانه ابر و باد”، “نارنج و ترنج” و “کتابشناسی داستان کوتاه”و….

آخرین کارهای فرشته مولوی اینهاست:

دو پرده ی فصل – رمانی که در سال 1388 در تهران منتشر شده است و توسط نشر افراز.

پرده اول رمان: پرده ی تابستان در پائیز- شروعی تکان دهنده دارد؛ رجعت به تاریخ خون: “همین عصر بود که کتاب در دست در ایوان نشسته بود و خوانده بود:“…آمدند و کندند و سوختند وکستند و بردند و رفتند…”

پایان پرده دوم رمان- پرده زمستان د رتاریخ- انگار این تاریخ مکرر را می بندد :“به د راتاقش که می رسد پاسست می کند. فکر صبح دمش ا زیادش نرفته ولی قبل ا زاینکه کار را تمام کند، باید به یکی بگوید که هیچ دلش نمی خواسته این طور تمام بشود…”

رمان 152 صفحه دارد و قیمتش  3500 تومان است.

 

سگ ها و آدم ها - مجموعه 10 داستان که  در سال 1388 توسط نشر ققنوس در تهران  روانه بازار کتا ب شده در 120 صفحه و به بهای 2100 تومان.

نویسنده در یادداشت سخت مختصری توضیح می دهد:“…این داستان ها در گذر پانزده ساله حدود 1360 تا 1375 نوشته شده اند… این داستان ها ، خوب یا بد، و د رهمین هیئت کنونی هم، داستانهائی هستند که بایدنوشته ومنتشر می شدند…”

جهان انگار د راین داستان ها ی کوتاه جاری است. کلاغ هندی درصبح گرمسیری دهلی. تام تام طبل ها در صبح رمضان تهران. ایستگاه زرددر ساری. خروش خوان در زابل. کوچه باغ های نیاوران…

 

 

آن سال و این جستارها – مجموعه 11 جستار، با ین توضیح:” جستارهای آمده د راین کتاب در گذرده سالی نوشته شده اند که دغدغه های فرهنگی سهم بزرگی از انرژی ذهنی وجسمی مراصرف خود کرده اند. گرچه این نوشته هاسیمایی شخصی دارند وگوشه هایی ویژه و دربند زمان و مکانی ویژه را می نمایانند، پیگیر کند وکاو در ریشه گرفتو گیرهای فرهنگی ما ایرانیانند.”

جستار:“مهوش و تختی و طالقانی ” را در صفحه نگاه بخش چهل کلید همین شماره هنر روز بخوانید.