ساخت فیلم مستند از زندانیان در زندان اوین

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» ترفند تازه امنیتی ها

در حالیکه اخبار از فشارهای شدید بر زندانیان سیاسی به منظور واداشتن آنان به تغییر مواضع حکایت دارد، از هفته پیش یک اکیپ، تحت عنوان “مستند سازان مستقل” در زندان اوین مستقر شده و اقدام به تهیه فیلم از زندانیان کرده است.

بر اساس گزارش های رسیده این اکیپ که در حال ساخت “فیلم مستند” از زندانیان سیاسی است با هماهنگی مسولان قضایی و معاونت سیاسی صدا و سیما در زندان اوین مستقر شده است.

یکی از کارکنان بخش معاونت سیاسی صدا و سیما در این زمینه به “روز” گفته است که در این سری از فیلم هایی که از زندانیان تهیه می شود از زندانیان خواسته می شود به صورت آزادانه به نقد مسائل سیاسی و بخصوص وقایع بعد از انتخابات بپردازند و به آنها گفته شده که “این گفتگوها صرفا برای انتقال انتقادات و تفکرات دگراندیشان و منتقدان و اطلاع مقامات ارشد نظام از این انتقادات و اندیشه ها و اسیب شناسی رویدادهای اخیر تهیه می گردد و از این گفتگوها به هیچ عنوان برای پخش تلویزیونی استفاده نخواهد گردید”.

به گفته این منبع آگاه همچنین به زندانیان سیاسی گفته شده که “پس از راهپیمایی 22 بهمن تصمیم نظام بر این قرار گرفته است که تا عید امسال زندانیان حوادث اخیر آزاد شوند”.

این منبع افزود: “این مستندها تنها افراد خاص یا چهره های شاخص زندانی را شامل نمی شود بلکه با توجه به رد چنین گفتگوهایی از سوی چهره های شاخص سیاسی و مطبوعاتی که در زندان اوین به سر می برند، تلاش می شود از طیف های متنوعی از فعالان دانشجویی، خبرنگاران، فعالین حزبی و حتی کسانی که به خاطر فرستادن اس ام اس یا شعار نویسی بر دیوارها بازداشت شده اند در این مستندها استفاده شود. تاکنون هیچ چهره شاخصی حضور در این مستندها را نپذیرفته اما برخی از زندانیان که تجربه و آگاهی کمتری نسبت به این دست از فیلم ها دارند این امر را پذیرفته اند.”

به گفته وی، با توجه به اینکه به این زندانیان قول داده شده این فیلم ها از صدا و سیما پخش نخواهد شد و شرکت کنندگان در این فیلم ها تا قبل از عید نوروز آزاد خواهند شد، برخی از بازداشت شدگان با پذیرفتن این تعهد از سوی تیم مصاحبه کننده، به گفتگوهای انتقادی و صریح با این مصاحبه کنندگان پرداخته اند.

این منبع آگاه می افزاید: از ساخت این برنامه ها دو هدف دنبال می شود اول اینکه پخش احتمالی این برنامه ها از صدا و سیما، قضایای مربوط به کهریزک و شکنجه های زندانیان را تحت الشعاع قرار دهد و از سوی دیگر با نشان دادن این فیلم ها به سران نظام، بخصوص مقام رهبری، اینطور وانمود کنند  کسانی که متنبه شده و یا تغییر مواضع داده اند بر اثر گفتگوهای صریح و آزاد در داخل زندان به این نتیجه رسیده اند نه زیر شکنجه و فشار.

 

ترفند حکومت

این امر در حالی صورت می گیرد که طی سی و یک سال حیات جمهوری اسلامی، مردم ایران شاهد پخش برنامه های مختلفی اززندانیان بوده اند که برنامه “هویت” شاخص ترین آن ها بوده است.

در دوران اخیر و پس از حوادث انتخابات 22 خرداد، محمد علی ابطحی و محمد عطریان فر به برنامه 20:30 صدا و سیما آورده شدند و چندی پیش نیز محمدرضا تاجیک از زندان اوین به تلویزیون برده شد تا در برنامه گفتگوی شبکه دو سیما شرکت کند.

این ترفندها در ارتباط با زندانیانی اعمال می شود که ماههاست در بندهای امنیتی زندان اوین زندانی هستند و در بی خبری به سر می برند.