قطع تلفن خانواده ها و فشار بر آزادشدگان

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

درحالیکه زندانیان سیاسی در زندان های مختلف کشور تحت فشار قرار دارند، آن دسته از زندانیانی هم که با قرار وثیقه از زندان آزاد شده اند، همچنان شرایط دشواری دارند و با محرومیت های تازه ای مواجه شده اند.این افراد که با وثیقه های سنگین از زندان آزاد شده اند، بارها از سوی دستگاه امنیتی احضار و از هرگونه مصاحبه و اطلاع رسانی درباره دوران بازداشت خود ممنوع شده اند.

عماد بهاور، عضو نهضت آزادی ایران، از جمله  زندانیانی است که با قرار وثیقه از زندان آزاد شده و سپس از محل کار خود اخراج شده است. این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بابل از ادامه تحصیل او نیز محروم شده است.

عماد بهاور همچون برخی دیگر از کسانی که با وثیقه آزاد شده اند، ناچار شده است تهران را ترک کند.

همزمان خانواده های زندانیان نیز برای عدم اطلاع رسانی از وضعیت عزیزان دربند خود به شدت تحت فشار قرار دارند و بر اساس آخرین خبر، تلفن منزل خانواده های دو زندانی سیاسی به دلیل مصاحبه با رسانه های خارج از کشور قطع شده است.

براساس گزارش ها تلفن منزل احمد کریمی و حامد روحی نژاد قطع شده و در پیگیری خانواده ها برای فهمیدن علت این مسئله، شرکت مخابرات پاسخ داده است که “نهادهای امنیتی”دستور قطع تلفن شما را به خاطر مصاحبه با رسانه ها صادر کرده اند و وصل مجدد بدون اجازه همان نهادهای امنیتی ممکن نیست.

 

آزادی ها

روز گذشته تعدادی از زندانیان سیاسی و مطبوعاتی با قرار وثیقه آزاد شدند.  علیرضا خلیج اسکویی، داماد محمدرضا بهشتی، فرزند ارشد آیت الله بهشتی، از جمله آزادشدگان دیروز است.

براساس نوشته وب سایت کلمه، علت بازداشت علیرضا خلیجی با توجه به اینکه  وی به هیچ وجه فعالیت سیاسی خاص نداشته مشخص نشده اما به نظر می رسد این اقدام برای تحت فشار قرار دادن فرزند ارشد آیت الله بهشتی “برای عدول از مواضع اصولی و اصلاحی اش” باشد.

محمد رضا بهشتی عضو گروه فلسفه دانشگاه تهران پیش از این نیز بارها از سوی برخی نهاد ها تحت فشار قرار گرفته بود.برادر و داماد او نیز از دیگر اعضای خانواده آیت الله بهشتی بودند که بازداشت شدند.

محسن محققی و سید امیر خرم از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی ایران نیز بعد از تحمل 50 روز زندان، دیروز آزاد شدند. آنها 13 دی ماه و در پی احضار به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات بازداشت شده بودند.

در تبریز نیز، فرزدی، سردارنیا و پوراظهری که 21 بهمن ماه بازداشت شده بودند آزاد شدند. غفار فرزدی، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی و عضو شورای مرکزی و مسوول شاخه آذربایجان نهضت آزادی و عباس پور اظهری، نماینده نیروهای ملی مذهبی شهر تبریز است.

امیرصادقی، خبرنگار روزنامه فرهنگ آشتی نیز با سپردن فیش حقوقی 30 میلیون تومانی آزاد شده است. اتهام این خبرنگار، انتشار عکس هایی از اعتراضات روز عاشورا ذکر شده است.

حسن ظهوری، خبرنگار حوزه میراث فرهنگی نیز که در موج بازداشت های آستانه ۲۲بهمن دستگیر شده بود، در ساعات پایانی شنبه با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شد.

 

تاجیک باید در زندان بماند!

پروین تاجیک، خواهر عبدالرضا تاجیک که روز پنج شنبه با این روزنامه نگار به صورت کابینی ملاقات داشت، وضع روحی و جسمی برادرش را خوب توصیف کرد و گفت این روزنامه نگار در سلولی 12 نفره در بند 209 به سر می برد.

او که پیشتر با دادستان تهران نیز ملاقات کرده بود به وبلاگ “تا آزادی روزنامه نگاران زندانی” گفت: “در دیداری که با دادستان داشتم آقای جعفری دولت آبادی گفت برادر شما (عبدالرضا تاجیک) حاضر نیست از مواضع اش کوتاه بیاید. معلوم است هنوز زندان رویش اثر نگذاشته، بنابراین فعلا در زندان می ماند.”

خانم تاجیک افزود: “از دادستان پرسیدم منظورش از مواضع برادرم چیست که او گفت تاجیک از نهضت آزادی و کانون مدافعان حقوق بشر حمایت می کند و با منتظری و کروبی نیز ملاقات داشته است. وقتی دادستان اینها را به عنوان موارد اتهامی می گفت، مانده بودم چه بگویم. آیا این دلایل باعث شده برادرم دو ماه ممنوع الملاقات باشد؟ آیا اصلا این موارد را می توان اتهام محسوب کرد؟ هرچند در مقام خواهر از برادرم در این جلسه دفاع کردم و به دادستان نیز گفتم که رضا فردی صادق و درستکار است و همیشه با نگاهی انتقادی سعی می کرد اوضاع را بهتر کند.”

وی با بیان اینکه وکیل عبدالرضا تاجیک تاکنون موفق به ملاقات با این روزنامه نگار نشده توضیح داد: “وقتی به آقای شریف، وکیل برادرم موارد اتهامی را از قول دادستانی گفتم او نیز تعجب کرده بود و گفت که اینها نمی تواند موارد اتهام باشد. در حال حاضر اعضای کانون مدافعان حقوق بشر از جمله خود آقای شریف هیچ کدام در زندان نیستند و چطور ممکن است برادرم به خاطر ارتباط با این نهاد زندان را تحمل کند؟”

 

وضعیت سردبیر سایت آینده

فواد صادقی، سردبیر سایت خبری آینده‌نیوز که از ۲۱ بهمن در بازداشت موقت به‌سر می‌برد اخیرا با خانواده‌اش تماس تلفنی داشته است.

به گزارش تهران امروز، صادقی در این تماس تلفنی خبر داده که نسبت به استمرار بازداشت موقت خود اعتراض کتبی کرده است.گفته می‌شود برخی مقامات عالی قضایی خواستار رعایت حقوق قضایی و قانونی فواد صادقی و تسریع در رسیدگی به پرونده او شده‌اند.

 

تماس تلفنی نعیمه دوستدار

نعیمه دوستدارشاعر، نویسنده و روزنامه نگار که روز 17 بهمن بازداشت شده بود، برای بار سوم با خانواده اش تماس گرفت.

به گزارش وبلاگ “تا آزادی روزنامه نگاران زندانی”  دوستدار در سومین تماس تلفنی با خانواده اش گفته است در زندان اوین نگه داری می شود. این روزنامه نگار دربند طی دو تماس تلفنی قبلی در روزهای ۱۸ و ۱۹ بهمن، از محل نگه داری خود خبری نداده بود.به گفته خانواده دوستدار هنوز اتهام نعیمه مشخص نیست.

لازم به ذکر است که نعمیه دوستدار نویسنده کتاب های ایوان خدا (حکایت هایی از زندگی امام رضا(ع))، در انتهای کوچه پرنده(مجموعه شعر)، خیلی دلم می خواست(مجموعه داستان) است. دوستدار فعالیت فرهنگی خود را با سروش نوجوان شروع کرد. او پیش از این به عنوان سردبیر و نویسنده با رادیو فرهنگ، ماهنامه باران، سرویس فرهنگی و ادبی گروه مجلات همشهری، سرویس فرهنگی روزنامه جام جم و روزنامه تهران امروز همکاری داشته  است.

نعیمه دوستدار که پیش از دستگیری با سرویس اجتماعی روزنامه جام جم و بخش ویراستاری این روزنامه همکاری می کرد، سابقه هیچ گونه فعالیت سیاسی یا عضویت در احزاب سیاسی را ندارد.

 

ادامه فشارها بر حسین نورانی نژاد

فشارها بر حسین نورانی نژاد همچنان ادامه دارد. رییس کمیته اطلاع رسانی جبهه مشارکت که از شهریورماه گذشته در زندان به سر می برد، هفته گذشته از بند 209زندان اوین به بند 350 انتقال یافت.

این در حالی است که لوازم شخصی وی از جمله لباس گرم او را گرفته اند و از یک ماه پیش نتوانسته با همسرش به دلیل تهدیدات نیروهای امنیتی ملاقات داشته باشد. پرستو سرمدی همسیر حسین نورانی نژاد مجبور شده است تهران را ترک کند.