دسته کشی حامیان خامنه ای نگران کننده است

نویسنده
شیرین کریمی

» حمایت توکلی و مطهری از سردار علایی

با گذشت ده روز از انتشار مقاله بحث برانگیز سردار حسین علایی در روزنامه اطلاعات، دو نماینده شاخص اصولگرایان در مجلس از “دسته کشی” و سلب “حق اظهار نظر” توسط حامیان ولی فقیه به شدت انتقاد کرده اند. پیشتر همسران دو تن از فرماندهان ارشد کشته شده در جنگ نیز گفته بودند به این فرمانده سابق سپاه “افتخار” می کنند. همزمان با این حمایت ها سایت رجانیوز متن پیامکی کنایه آلود خطاب به سردار علایی را منتشر کرد؛پیامکی که به نوشته این سایت میان مردم “دست به دست” می‌شود.

“سردار علایی کسی نیست که از سر سوء نیت حرفی بزند.” این نظر رئیس مرکز پژوهش های مجلس جمهوری اسلامی است. احمد توکلی دیروز در گفتگو با خبرگزاری مهر در انتقادی تند از افرادی که به بهانه دفاع از نظام ولایت فقیه به “هجمه” دست می زنند، حملات اخیر علیه این سردار سابق سپاه را “نگران کننده” توصیف کرد. جدی ترین اعتراض توکلی متوجه آن چیزی است که وی نامش را “دسته کشی” حامیان رهبر جمهوری اسلامی می گذارد؛ امری که به گفته توکلی باعث “ سلب آسایش و امنیت خانوادگی” فرمانده سابق سپاه پاسداران شده است. وی این دسته کشی را نه “لازم” می داند و نه “مجاز”.

مواضع روز چهارشنبه توکلی، 9 روز پس از انتشار مقاله ای از سردار علایی در روزنامه اطلاعات مطرح می شود؛ یادداشت بحث برانگیزی که حامیان آیت الله خامنه ای می گویند نویسنده اش رهبر کنونی نظام را با محمدرضا شاه پهلوی مقایسه کرده است، آن هم در سرکوب و اعمال بی رحمی علیه معترضان به حکومت.

سردار علایی به طور صریح و به بهانه خیزش 19 دیماه سال 1356 و سرکوب های پس از آن توسط حکومت پهلوی دوم، سئوالاتی را مطرح کرده که ناظران مخاطب تلویحی آن را رهبر جمهوری اسلامی می دانند. برای نمونه وی نوشته است: “اگر به مردم معترض اجازه راهپیمایی مسالمت‌آمیز را می‌دادم و آنها را متهم به اردو کشی و زورآزمایی خیابانی نمی‌کردم، مسئله خاتمه نمی‌یافت؟”

گفته می شود سردار علایی خود در سال 56 از جمله دانشجویانی بوده که در اعتراض به انتشار مقاله “رشیدی مطلق” علیه ایت الله خمینی در تظاهرات شهر قم شرکت کرده است.

 

انتقاد سرداران از سردار

اما حامیان آیت الله خامنه ای از آنجا این دست پرسش ها را بر نمی تابند که وی در سی و یک ماه گذشته از سرکوب خونین جنبش سبز در خیابان ها کشور دفاع کرده است. نقطه آغاز سرکوب خون بار شهروندان 30 خرداد سال 88 بود. یک روز پس از آنکه آیت الله خامنه ای پشت تریبون نماز جمعه رفت تا جنبش مخالفان دولت و رهبران آن را از پیگیری مطالبات خود در انتخابات باز دارد. از قضا او در دو جمله خود دقیقا از گزاره های “اردو کشی ” و “زور آزمایی” خیابانی را به کار برد و از آن انتقاد کرد. وی گفته بود: “زورآزمایی خیابانی بعد از انتخابات در واقع به چالش کشیده شدن اصل انتخابات و مردم سالاری است.”

شباهت در واژه های به کار رفته در سخنان رهبر جمهوری اسلامی و یادداشت سردار علایی، بهانه را به دست حامیان ولی فقیه داد تا هفته گذشته به خانه وی هجوم ببرند و ضمن سر دادن شعار های تندی علیه وی، دیوار و در منزل وی را با نوشته هایی علیه وی سیاه کنند.

همزمان 12 تن از فرماندهان عالیرتبه سپاه نیز پنج روز پیش با انتشار نامه ای، وی را به “نمک خوردن و شکستن نمکدان” متهم کردند و چنین نوشتند: “ما این‌بار فردی با سیاط و نیش قلم به خلف صالح خمینی کبیر اهانت روا می‌دارد که عمری سر سفره انقلاب اسلامی و لطف و احسان رهبری نشسته بوده و اکنون چنین ناروا و بی‌پروا حق نمک خوردن را پاس نمی‌دارد و نمکدان می‌شکند.”

 

مطهری: تکلیف آزادی بیان چه می شود؟

حملاتی از این دست تنها ملامت احمد توکلی را در پی نداشت. فرزند آیت الله مرتضی مطهری ـ از تئوریسین های اصلی جمهوری اسلامی ـ نیز روز سه شنبه دست به قلم برد تا در یادداشتی با عنوان آیا هر کاری در نظامی اسلامی درست است؟ با تمجید از سردار علایی، مسئولان نظام را که فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه را به دلیل انتقاد تلویحی از سرکوب جنبش سبز مورد حمله قرار داده اند مخاطب قرار دهد و این پرسش را مطرح کند: “آیا در کشور ما اگر کسی مثلا معتقد باشد که مدیریت بحران سال 88 و نوع برخورد با معترضان، کارآمد و مناسب نبوده است، حق دارد اظهار نظر کند؟”

علی مطهری ادامه می دهد: “چون نظام ما پسوند «اسلامی» دارد، همه کارهایی که در آن انجام می‌شود درست بوده و خواهد بود و در نتیجه هیچ گاه اصلاح امور صورت نمی‌گیرد و اساسا اصلاح امور درباره این نظام معنی ندارد؟ ”

نماینده اصولگرای تهران در پارلمان جمهوری اسلامی به “حق اظهار نظر” شهروندان اشاره می کند و می گوید اگر این حق سلب شود “پس تکلیف آزادی بیان چه می‌شود؟”

وی با زیر سئوال بردن استدلال فرماندهان سپاه که نوع برخورد آیت الله خمینی با سازمان مجاهدین و جبهه ملی و عدم اجازه تجمع به را دلیل بر صحت نحوه برخورد با معترضان انتخابات گذشته دانسته اند، متذکر می شود: “اولا امام (ره) زمانی به منافقین اجازه تجمع نمی‌دادند که آنها اعلام قیام مسلحانه کرده بودند، والا قبل از آن مسعود رجوی در دانشگاه تهران برای آنها سخنرانی می‌کرد و روزنامه «مجاهد» نیز با آزادی کامل در سطح شهرها توزیع می‌شد و ثانیا به جبهه ملی از آن جهت اجازه تجمع داده نشد که آنها به دلیل مخالفت با لایحه قصاص، از نظر فقهی محکوم به ارتداد بودند.”

علی مطهری این مقاله را در تابناک منتشر کرده؛ سایتی که به محسن رضائی وابسته است. محسن رضائی فرمانده اسبق سپاه است و سردار علایی در زمان فرماندهی وی بود که به سمت فرمانده نیروی دریایی و رئیس ستاد مشترک سپاه منصوب شد.

حسین علایی در سال 1378 همزمان با خیزش دانشجویان کوی دانشگاه تهران، از امضای نامه تهدید آمیز 24 فرمانده نظامی سپاه به محمد خاتمی ـ رئیس جمهور وقت ـ سرباز زد.

 

افتخار به سردار علایی

گفتنی است روز شنبه همچنین همسران شهیدان همت و باکری با انتشار نامه ای در حمایت از این سردار سپاه خطاب به وی نوشتند: “ما به شما افتخار می کنیم.”

همسران فرماندهان کشته شده در جنگ ایران و عراق در نامه خود با انتقاد از “هتاکی” های صورت گرفته علیه سردار علایی، مهاجمان را “بی خرد” نامیده و نوشته اند: “از جماعتی که با بی خردی با شما برخورد کرده اند، انتظاری نداریم چون فکر می کنیم شما را نمی شناسند.”

آن ها به طور تلویحی از دیگر اعضای سپاه خواسته اند تا از سردار علایی حمایت کنند: “از دوستان هم رزم شما متعجبیم که در مقابل این هجمه های حساب شده ساکت هستند.”

 

انتشار پیامک، انتقاد از “روز”

همزمان با چنین حمایت هایی، اما رسانه های دست راستی کماکان به انتقاد از فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه ادامه می دهند. رجانیوز، سایتی که به دولت مستقر نزدیک است، متن “پیامکی” را منتشر کرده است که به نوشته این سایت در روزهای اخیر با محوریت یادداشت توهین‌آمیز حسین علایی در روزنامه اطلاعات میان مردم “دست به دست” می‌شود.

متنی که سایت رجانیوز منتشر کرده شامل مکالمه ای استهزاآمیز میان سردار محمد ابراهیم همت ( از کشته شدگان جنگ) و حسین علایی است.

 این وب سایت همچنین در مطلبی دیگر به روزآنلاین حمله کرده و نوشته است: “وقتی «روزآنلاین» نامه یک «پاسدار خون شهدا و نظام انقلاب اسلامی» را منتشر می‌کند، قطعا یک جای کار می‌لنگد. یعنی یا روز آنلاین تصمیم گرفته است از انقلاب اسلامی، رزمندگان دفاع مقدس و آرمان‌های امام راحل حمایت کند یا روزآنلاین تصمیم گرفته پروژه قرآن بر سر نیزه را اجرا کند.”