راه اندازی سایت وزارت اطلاعات

نویسنده
نازنین کامدار

» بعد از تشکیل ستاد خبری

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به زودی صاحب سایت اینترنتی می شود. راه اندازی این سایت در آستانه انتخابات، پس از آن صورت می گیرد که این نهاد امنیتی بر شدت برخوردهای امنیتی خود طی هفته های گذشته

افزوده  و حیدر مصلحی نیز در همین فاصله بارها از احتمال  بروز ناآرامی در کشور به بهانه برگزاری انتخابات سخن گفته است.

خبر راه اندازی سایت رسمی وزارت اطلاعات را خبرگزاری فارس به صورت “اختصاصی” منتشر کرده و نوشته است: “سایت روابط عمومی و ارتباط مردمی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به زودی راه‌اندازی می‌شود. هدف از راه‌اندازی این سایت تعامل هر چه بهتر وزارت اطلاعات با رسانه‌ها و مردم است”.

در خبر خبرگزاری فارس، جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده است.

 حیدر مصلحی در اواخر مهر ماه  درباره راه اندازی سایت وزارت اطلاعات به خبرنگاران رسانه های حکومتی مانند فارس گفته بود: “در خصوص تعامل بهتر و بیشتر وزارتخانه با رسانه‌ها و مردم به زودی سایت روابط عمومی و ارتباط مردمی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی می‌شود”.

خبر راه اندازی سایت رسمی وزارت اطلاعات،  با استقبال رسانه های حکومتی مواجه شده و آنها از راه اندازی این سایت ابراز خشنودی کرده اند. کاربران این رسانه ها نیز در بخش “پیام” ها از “جای خالی” این سایت سخن گفته  و از اینکه اقتدار امنیتی” حکومت ایران قرار است در سایت بازتاب پیدا کند ابراز رضایت کرده اند.

هنوز هیچ یک از رسانه های داخلی  توضیحات بیشتری درباره دلیل راه اندازی سایت وزارت اطلاعات منتشر نکرده اند، اما برخی گمانه زنی ها حکایت از ارتباط آن با انتخابات نهم مجلس دارد؛ انتخاباتی که مصلحی، وزیر اطلاعات آن را “حساس ترین” انتخابات تاریخ ایران معرفی کرده است. برخی دیگر نیز راه اندازی این سایت را با هدف انتشار بیانیه ها و گزارش های این وزارتخانه، آنهم در شرایط وجود شکاف در بین نیروهای آن و پس از ماجرای خروج اسناد وزارت اطلاعات در سال 88 مرتبط می دانند.

گفتنی است، وزارت اطلاعات در دو سال گذشته بعضا با ارسال پیامک هایی به شهروندان درباره شرکت در اعتراضات خیابانی هشدار می داد و این پیامک ها از سوی “ستاد خبری وزارت اطلاعات” منتشر می شد.

این وزارت خانه همچنین  تلفن اضطراری به شماره “113” را برای “دریافت گزارش های مردمی از شیطنت عوامل بیگانه و دنباله های داخلی آنها” راه اندازی  و همه این تشکیلات را  در ذیل عنوان “ستادخبری” سازماندهی کرده بود.

چندی پیش، وزارت اطلاعات با انتشار یک اطلاعیه درباره لزوم راه اندازی “ستادخبری”، چنین اقدامی را “ماموریت ذاتی” خود عنوان کرده بود. به نوشته “جام جم آنلاین” در این اطلاعیه آمده بود: “وزارت اطلاعات به

عنوان یک نهاد برخاسته از انقلاب اسلامی، از مردم و برای مردم است و نیروهای شاغل و فعال در این وزارتخانه، فرزندان مخلص و گمنام امت شهیدپرور ایران اسلامی هستند که همواره در سنگر صیانت، حراست و دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب آماده جانفشانی می‌باشند. این حقیقت بر دوست و دشمن پوشیده نیست که ماموریت‌های ذاتی وزارت اطلاعات در مسیر عزت، اقتدار و مصلحت مردم ایران تبیین و اجرا می‌شود و در طول عمر با برکت این وزارتخانه از هیچ کوششی در جهت اعتلای نظام اسلامی و افتخار و سربلندی امت ایران فروگذاری نشده است. با این باور، انتظار و توقعی که از مردم بویژه فرهیختگان، مدیران و جوانان عزیز وجود دارد این که با آگاهی و شناخت از موقعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور و درک صحیح از شرایط بین‌المللی، تعامل خودشان را با وزارت اطلاعات بیشتر و تنگ‌تر نمایند و به توصیه‌ها و راهنمایی‌هایی که در قالب گوناگون از سوی کارشناسان و مدیران وزارت صورت می‌گیرد، اهتمام لازم داشته باشند. همچنین هر گونه موارد مشکوک و اخباری که رنگ و بوی توطئه و دسیسه دشمنان خارجی و وابستگان به بیگانگان را می‌دهد در اسرع وقت به وزارت اطلاعات منعکس نمایند”.

این اطلاعیه افزوده بود: “در این ارتباط، روابط عمومی و ستاد خبری وزارت اطلاعات (تلفن 113) ‌در طول شبانه‌روز آماده دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات هموطنان گرامی ‌می‌باشد.”

در پایان آن نیز این چنین گفته شده بود: “به استناد قانون تاسیس وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران وظایف این وزارتخانه در 4 محور اصلی تدوین وتبیین شده است و مهم‌ترین ماموریت‌های محوله بر پایه جمع‌آوری اخبار و تولید، تجزیه و تحلیل و طبقه‌بندی اطلاعات مورد نیاز در ابعاد داخلی و خارجی، کشف توطئه‌ها و فعالیت‌های براندازی، جاسوسی، خرابکاری و اغتشاش علیه استقلال و امنیت و تمامیت ارضی کشور استوار می‌باشد. همچنین براساس قانون تمرکز اطلاعات، به منظور ایجاد سیاستگذاری واحد، شوراها و جلسات مشترکی با اعضای محترم جامعه اطلاعاتی برگزار می‌گردد و خوشبختانه با توجه به این‌که در سطح اعضای جامعه اطلاعاتی کشور هماهنگی و همدلی قابل قبولی حاکم است و ماموریت‌های مشترکی در راستای اهداف مقدس نظام اسلامی صورت می‌گیرد، تاکنون نتایج مطلوب حاصل گردیده که بازتاب این اقدامات از طریق رسانه‌های جمعی به سمع و نظر امت شهیدپرور رسانده شده است”.

 هنوز آدرس اینترنتی و زمان دقیق راه اندازی  سایت وزارت اطلاعات منتشر نشده است، اما بنا به سابقه چند سال اخیر این وزارت خانه  اقدامات جدید خود را در دهه فجر و با عنوان “خبر خوش”، رسانه ای می کند و این احتمال وجود دارد که آدرس و زمان راه اندازی این سایت نیز در همین قالب اطلاع رسانی شود.