آیا وزیر بی اختیار برکنار می شود؟

نویسنده
نازنین کامدار

» تلاش برای توقف استیضاح وزیر کار ناکام ماند

وزیرکار دولت محمود احمدی نژاد امروز در حالی قرار است در مجلس اسلام ایران به دلیل قول دروغ به مجلس درباره برکناری سعید مرتضوی و سپس واگذار کردن اختیارات خود به معاون اول دولت در حوزه امور اجتماعی مورد استیضاح قرار گیرد که دیروز رسانه های حامی دولت و نمایندگان نزدیک به محمود احمدی نژاد در مجلس تلاش گسترده ای را برای از حد نصاب انداختن تعداد امضاهای استیضاح به کار بستند، اما سرانجام هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که تعداد امضاهای ۲۰ نماینده کماکان پای طرح استیضاح شیخ الاسلامی است و او استیضاح خواهد شد.

در همین حال علی مطهری، نماینده طراح طرح استیضاح نیز هر گونه از دستور خارج شدن طرح استیضاح را تکذیب کرد و اعلام کرد که با وجود فشارهای خارج از مجلس، استیضاح انجام میشود.

در همین حال، سازمان تامین اجتماعی نیز با هزینه هایی هنگفت، رپرتاژ آگهی هایی را در دفاع از وزیر کار در روزنامه ها منتشر کرد که در بین آنها روزنامه آفتاب یزد که متعلق به اصلاح طلبان است نیز به چشم می خورد.

این تلاش ها در حالی بود که به نوشته خبرگزاری مهر، علی مطهری درباره استیضاح گفت: “جلسات هماهنگی و تنظیم نطق استیضاح کنندگان برگزار شد و ما آماده برگزاری جلسه استیضاح وزیر کار هستیم. امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنان مصر به انجام این استیضاح هستند و جلسات هماهنگی استیضاح کنندگان برگزار شده و نطق افرادی که قرار است در جلسه امروز مجلس صحبت کنند نیز تنظیم شده است”. 
وی افزود: “من خبری درباره پس گرفتن امضاها نشنیده ام و بعید می دانم. جلساتی هم که برای هماهنگی بین امضا کنندگان طرح برگزار شد با اکثریت امضا کنندگان بوده است و ما مشکلی برای نصاب این طرح نداریم. به هر حال این طرح در دستور کار مجلس قرار دارد و آقای شیخ الاسلامی باید در صحن مجلس پاسخگوی نمایندگان باشد. طبق آئین نامه داخلی مجلس استیضاح کنندگان دو ساعت فرصت دارند و وزیر و مخالفان استیضاح هم سه ساعت فرصت دفاع دارند. البته رئیس جمهور هم برای دفاع از وزیر خود می تواند در مجلس حضور یابد که ما در این باره خبر نداریم آقای احمدی نژاد بنایی برای حضور در مجلس دارد یا خیر”. 
بنا بر این گزارش، ساعاتی پس از اظهارات مطهری، خبرگزاری فارس که دیروز برای از حدنصاب انداختن طرح استیضاح نا کام ماند، در گزارشی اعلام کرد: “محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی کشورمان برای حضور در جلسه استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلام و دفاع از پنجمین وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی کابینه خود در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا خواهد کرد.رییس جمهور برای حضور در این جلسه سفر خود به استان آذربایجان شرقی را به منظور افتتاح چند پروژه عمرانی لغو کرد. رییس جمهور را در این جلسه لطف الله فروزنده معاون پارلمانی رییس جمهور، حجت الاسلام میرتاج الدینی معاون رییس جمهور در اجرای قانون اساسی، سید حسن موسوی رییس دفتر رییس جمهور، سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی همراهی خواهند کرد”.

همین خبرگزاری به نقل از اسماعیل کوثری، نایب ریییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و البته یکی از مدافعان دولت در مجلس نوشت:” شاید با توجه به موقعیت زمانی صلاح نباشد که این موضوع در دستور کار مجلس قرار بگیرد، اما دولت و وزرا تا روز آخر مدت زمانی قانونی خود باید پاسخگو باشند. دولت نباید اقداماتی را انجام دهد که نمایندگان را وادار به سوال و استیضاح کنند. اگر ما در چارچوب قانون حرکت کنیم فکر نکنم سوال و استیضاح ضرورت پیدا کند. انجام این استیضاح از نظر موقیعت زمانی خوب نیست ولی از طرف دیگر حق نمایندگان است که اگر سوالی دارند، از دولت بپرسند. اگر دولت و مجلس در قالب یک جلسه این موضوع را حل و فصل نمایند این بهترین راه ممکن است”.

عبد الرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی هم به فارس گفت: “با توجه به عمر کم دولت استیضاح وزیر کار و سرپرستی فردی دیگر بر این وزارتخانه مشکلی را حل نمی‌کند و از کجا معلوم که سعید مرتضوی به عنوان سرپرست وزارتخانه معرفی نشود و استیضاح وزیر کار ضرر و زیان را برای مردم به همراه خواهد داشت. توصیه من به مجلس و دولت این است که از لج‌و‌لجبازی دست بردارند و به جای اینکه آقایان به مسائلی بپردازند که نتیجه‌ای را به همراه ندارد به مشکلات معیشتی مردم که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز است رسیدگی کنند”.

 

این اظهارات نمایندگان پس از آن صورت گرفته است که غلامعلی حداد عادل در حاشیه تشییع جنازه حسن حبیبی گفته است: “ما معتقدیم در این فاصله کوتاهی که به پایان عمر دولت مانده، استیضاح دردی را درمان نمی‌کند و قبلا هم همین نظر را داشتیم”.
گفتنی است خبرگزاری فارس روز گذشته تمام تلاش خود را برای اخذ نظر مخالف نمایندگان نسبت به استیضاح به کار گرفت و مدام نیز در سوال خود از نمایندگان “طرح استیضاح” را “مخالف نظر مقام معظم رهبری” عنوان کرد.

علاوه بر این تلاش ها که فارس و ایرنا مشترکا انجام دادند، سایت بولتن نیوز از اقدامات مرتضوی برای ابقای شیخ الاسلامی و درج رپورتاژآگهی در روزنامه ها انتقاد کرد و نوشت: “با نزدیک شدن به روز استیضاح، سازمان تامین اجتماعی به تکاپو افتاده و در این مسیر از بیت المال برای جلوگیری از استیضاح و ابقای مرتضوی هزینه هنگفتی کرده است. مسئولین این سازمان ۱۱ مصاحبه با نمایندگان نه چندان مطرح مجلس در روزهای گذشته که با دو خبرگزاری دولتی علیه استیضاح صورت گرفته را در کنار هم قرار داده و بصورت یک گزارش ویژه در آورده و با تیتر درشت «نمایندگان مجلس: استیضاح وزیر کار به مصلحت کشور نیست» از برخی روزنامه ها خواستند تا این رپرتاژ آگهی را منتشر کنند. سازمان تامین اجتماعی از روزنامه های مذکور خواست تا مطلب این نماینده ها را به همراه عکس همه آنها منتشر کند. بر اساس اطلاعات خبرنگار ما، مسئولین این سازمان برای درج این آگهی هزینه زیادی را به روزنامه ها پرداخت کردند. جالب اینجاست برخی از روزنامه ها که به رغم میل باطنی خود این آگهی را منتشر کرده اند، این گزارش را در اقدامی عجیب در صفحه آگهی خود منتشر کردند و همین موضوع نشان می دهد که روزنامه ها تاکید دارند که این مطلب آگهی است و بابت آن پول گرفته اند و جزو مطالب تولیدی خود روزنامه نیست و ممکن است که حتی براساس مواضع سیاسی خود روزنامه تهیه نشده باشد اما چون آگهی است مثل هر رسانه دیگری اقدام به انتشار آگهی کرده اند و جالب این است که هم روزنامه های مستقل و اصلاح طلب و هم روزنامه های اصول گرا و دولتی اقدام به انتشار این آگهی تمام صفحه کرده اند”.
بولتن نیوز افزوده است: “البته شرایط اقتصادی فعلی روزنامه ها و گرانی کاغذ و مشکلات مالی روزنامه ها در درج این آگهی روزنامه ها نیز به رغم میل باطنی آنها بی تاثیر نبوده است.در این گزارش مصاحبه با این نمایندگان علیه استیضاح به چشم می خورد: احمد بخشایش نماینده اردستان، حسین علی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، مهدی کوچک زاده نماینده تهران، مهدی عیسی نماینده تکاب، سید بهلول حینی نماینده میانه، سید شریف حسینی نماینده اهواز، عبدالرضا عزیزی نماینده شازند، بهرام بیراوند نماینده بروجرد، سید مهدی موسوی نژاد نماینده دشتستان، محمدصالح جوکار نماینده یزد و حبیب برومند نماینده پارس آباد و بیله سوار.البته مسئولین سازمان تامین اجتماعی برای درج این آگهی جانب انصاف را رعایت کرده و این آگهی را هم به روزنامه های اصولگرا و هم اصلاح طلب دادند”.

گفتنی است علاوه بر این تبلیغات، محمود احمدی نژاد تهدید کرده است که در صورت برکنار شدن شیخ الاسلامی، او سعید مرزتضوی را به عنوان سرپرست وزار کار معرفی خواهد کرد. سرپرستی ای که تا پایان دولت دهم می تواند ادامه یابد و نیازی به معرفی وزیر جدید به مجلس نیست.