آیا میمون فضانورد، فتوشاپ بود؟

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» تردیدهائی در مورد ماموریت کاوشگر پیشگام

اولین میمونی که ایران به فضا فرستاد، با خال رفت و بی خال برگشت. رسانه ها و مقام های جمهوری اسلامی هفته گذشته اعلام کردند کاوشگری که روز دوشنبه نهم بهمن به فضا فرستاده شد، یک میمون را سالم به آسمان برد و پس از ۲۵۰ کیلومتر رفت و برگشت، همان میمون را سالم به زمین تحویل داد.

اما پس از آنکه تصاویر منتشر شده به وضوح نشان دادند میمونی که به روی زمین بازگشته با میمونی که گفته می شد به فضا فرستاده شده، دست کم در دو مورد تفاوت های اساسی دارد، مقام های ایرانی حرف های دیگری بر زبان آوردند.

یکی از مقامات در مواجهه با گزارش های متعدد منتشر شده در رسانه های بین المللی و نکته بینی ها و طنزهای کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی درباره تفاوت های موجود در عکس هائی که از میمون فضائی به چشم ها رسیده، گفت “پیشگام” نه نام موشک کاوشگر بلکه نام میمونی بود که به فضا فرستاده شده بود.

محمد ابراهیمی، رییس پژوهشکده سامانه‌های فضانوردی سازمان فضایی ایران، روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد نام غیررسمی میمون فضانورد که به گفته او سالم به زمین برگشت “آفتاب” و نام رسمی آن “پیشگام” است.

اما عکس هایی که خبرگزاری های رسمی کشور و صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش کردند، نشان می دهد که بر روی بدنه موشکی که هفته گذشته توسط ایران به فضا پرتاب شد، نام “کاوشگر پیشگام” درج شده است.

در همین تصاویر است که مشخص بود میمونی که قرار بود به فضا فرستاده شود، با ترکیب رنگ های قهوه ای روشن و سفید در موها و یک خال گوشتی قرمز رنگ در بالای ابروی سمت راست خود مشخص می شده اما میمونی که پس از بازگشت کاوشگر در سیمای جمهوری اسلامی و سایت خبرگزاری های رسمی ایران به نمایش درآمد، رنگ قهوه ای تیره داشت و هیچ خالی هم در چهره اش به چشم نمی خورد.

خیلی ها پس از آن پرسیدند که آیا ایران اصلا میمونی را درون کاوشگر به فضا فرستاده بود؟

 

“میمون آرشیوی”

محمد ابراهیمی با رد این نکات به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که “برای هر سفر بین ۳ تا ۵ میمون آماده می‌شوند اما در روز اعزام به فضا، میمونی که در شرایط بهتر است به فضا فرستاده شود.”

به گفته رئیس پژوهشکده سامانه های فضانوردی، تفاوت تصاویر منتشر شده به این دلیل است که یکی از خبرگزاری‌ها، تصاویر قدیمی میمونی را منتشر کرده که در تمرین‌های آمادگی بوده اما روز سفر به فضا فرستاده نشده است.

اما کاربران شبکه های اجتماعی در مقابل گفته های محمد ابراهیمی نشان دادند تنها یک خبرگزاری در کار نبود؛ تمام خبرگزاری های رسمی عکس یک میمون با خال گوشتی قرمز روی ابروی سمت راستش را منتشر کرده بودند.

به جز این در همان عکس هایی هم که این مقام ارشد جمهوری اسلامی مدعی آرشیوی بودن آنهاست، نام “پیشگام” بر روی جعبه ای که میمون درون آن قرار دارد به چشم می خورد. دولت ایران در سال های گذشته نیز اعلام نکرده بود کاوشگری به نام پیشگام به فضا فرستاده است.

وبسایت رجانیوز بعد از افشای تفاوت عکس های میمونی که گفته شده به فضا اعزام شد ادعای دیگری را مطرح کرد و نوشت “اساسا هیچ خال گوشتی بر روی صورت میمون فضانورد حتی پیش از اعزام به فضا وجود ندارد”.

 

سابقه فتوشاپ

در جریان مانور “پیامبر اعظم ۳” که تیرماه ۱۳۸۷ در ایران برگزار شد، رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی و وب‌سایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سپاه نیوز) عکسی را از پرتاب همزمان چهار فروند موشک بالستیک منتشر کردند. همین رسانه ها چند روز بعد عکس دیگری را از همان صحنه منتشر کردند که نشان می داد به جای چهار موشک، سه موشک به طور همزمان شلیک شده اند و یکی دیگر یا با کمی تأخیر شلیک شده یا سر جای خود مانده و اصلا تکان نخورده است.

پس از افشای آن تقلب، روزنامه کیهان نوشت غربی ها چشم ندارند موفقیت ها و توان نظامی ایران را ببینند.

در آبان ماه امسال نیز جمهوری اسلامی ادعا کرد که نخستین کشور جهان است که یک هواپیمای بدون سرنشین هدایت شونده با قابلیت پرواز عمودی به نام “کوکر 1” ساخته است.

در همان زمان مجله آمریکایی آتلانتیک با انتشار تصاویری گزارش داد که پهپاد ایرانی واقعی نیست، با فتوشاپ و از روی عکس پهپادی که دانشگاه چیبا در ژاپن ساخته تهیه شده است. حتی ساختمانی که در عکس ژاپنی وجود دارد هم در عکس پهپاد ایرانی دیده می‌شود.