خامنه‌ای: غرب از اختلاط جز جنایات جنسی بهره‌ای نبرده

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» انتقاد مجدد از وضعیت دانشگاه‌ها

آیت‌الله علی خامنه‌ای برای چندمین بار در دو سال گذشته به انتقاد از کاهش رشد سرعت علمی در دولت روحانی پرداخت و کار فرهنگی در دانشگاه‌ها را نه برگزاری کنسرت و اردوهای فرهنگی بلکه تربیت جوانان “مومن” دانست.

رهبر جمهوری‌اسلامی در دیدار با “روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری” با اشاره به این‌که برخی آمارها حکایت از آن دارد که “سرعت پیشرفت علمی” ایران در دنیا دو رتبه کم شده، آن را “بد” دانست و افزود:“با این سرعت پیشرفت خیلی عقبیم”.

بخش دیگری از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای به وضع دانشگاه ها اختصاص داشت. او با اشاره به “مسایل فرهنگی”دردانشگاه، گفت که “برخی کار فرهنگی را با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند و برای توجیه کار غلط خود می‌گویند، دانشجویان باید شاد باشند”. به گفته او شاد بودن برای هر محیطی خوب است، اما “به چه قیمتی؟ به قیمت برگزاری مراسم و اردوهای مختلط؟ مگر غربی‌ها از اختلاط چه بهره‌ای جز جنایات کنونی جنسی برده‌اند که ما به‌دنبال پیروی از همان شیوه‌ها هستیم”.

رهبر جمهوری اسلامی چند ماه پیش نیز از مسایلی نظیر “اردوهای مختلف و کنسرت‌های موسیقی” در دانشگاه‌ها با عنوان “راه‌های غلطی” نام برده بود که در دانشگاه رواج دارد: “کسانی که دختران و پسران دانشجوی مردم را تحت عنوان ایجاد جاذبه، به‌صورت مختلط در پوشش اردوهای دانشجویی به اروپا می‌برند قطعا به محیط‌های دانشجویی و حتی نسل آینده خیانت می‌کنند”.

او پیش از این نیز چندین بار از وجود چنین مسایلی در دانشگاه‌ها انتقاد کرده. از جمله در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، بخشی از فیلم دیدار او با هیات دولت منتشر شد که در آن به انتقاد از مصطفی معین، وزیر پیشین علوم پرداخته و از وضعیت دانشگاه‌ها ابراز نگرانی کرده بود.

رهبر جمهوری‌اسلامی اکنون خطاب به “مسئولین فرهنگی” دانشگاه‌ها گفته است که “کار فرهنگی صحیح” در دانشگاه آن است که “انسان مومن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمان‌ها، دوستدار کشور و نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود”، چرا که “علت لغزش بسیاری از افراد در فتنه‌ی ۸۸، که انسان‌های بدی هم نبودند، نداشتن بصیرت بود”.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین به وضعیت تشکل‌ها در دانشگاه ها اشاره کرده و گفته است: “خبرهایی که به من از برخی دانشگاه‌ها می‌رسد و امیدوارم که درست نباشند، برخلاف این موارد است به‌گونه‌ای که تشکل‌های مومن و انقلابی و خوش‌فکر را تحت فشار قرار می‌دهند”.

او به مسئولان دانشگاه‌ها توصیه کرده که به”جوان‌های انقلابی و مومن، خوش‌روحیه، متدین و دارای عزت نفس میدان بدهید به‌گونه‌ای که فضا دست آنها باشد”.

رهبر جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار درباره مسایلی که مربوط به وزارت علوم است،‌ موضع‌گیری کرده. در هنگام انتخاب کابینه روحانی هم اخباری دربار مخالفت او با حضور جعفر توفیقی به عنوان وزیر علوم منتشر شد که تکذیب هم نشد.

بعدها و در جریان پرونده “بورسیه‌های غیرقانونی” نیز او به مخالفت با نظر دولت و وزارت علوم پرداخت. رهبر جمهوری‌اسلامی طرح بورس‌های غیرقانونی را “یکی از غلط‌‌ترین کارهای یکی دو سال اخیر” توصیف کرده بود: “به آن شکل، راست هم نیست”. وی همچنین این مساله را “خلاف قانون”٬ “خلاف تدبیر” و “خلاف اخلاق” دانسته و اضافه کرده بود که در جریان این مساله “ظلم هم شد، به خیلی‌ها ظلم شد”. به گفته او مسوولان این کار “مدام دم از اخلاق هم میزنند. توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند! این کار اخلاقی بود”؟

بسیاری از مسئولان دولت روحانی بارها درباره این مساله اظهارنظر کرده بودند. علاوه بر رضا فرجی‌دانا - وزیر علوم، که به دلیل پیگیری همین مساله استیضاح شد - جعفر توفیقی و محمدعلی نجفی - دو سرپرست موقت این وزارت‌خانه - و خود حسن روحانی بارها بر عزم دولت درباره پیگیری مساله “بورسیه‌های غیرقانونی” تاکید کرده بودند.