جمع‌آوری سانتریفیوژها ادامه دارد

نویسنده
شیرین کریمی

» پس از بارها تکذیب و تایید

در حالی که پیش از این اعلام شده بود کار جمع‌آوری سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای ایران با “تذکر” متوقف شده، سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی و دبیر شورای عالی امنیت ملی این مساله را تکذیب واعلام کردند که کار جمع‌آوری سانتریفیوژها بدون توقف ادامه دارد.

بهروز کمال‌وندی، سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به اخبار روزهای اخیر پیرامون توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها در تاسیسات هسته‌ای ایران (نطنز و فردو)، گفت که این مساله صحت ندارد و کار “جمع‌آوری سانتریفیوژهایی که در حال حرکت نیستند” در حال انجام است.

به گفته کمال‌وندی “ما کار خود را درباره اجرای برجام ادامه می‌دهیم با این تفاوت که قرار است تا جایی جلو برویم که فعلا به ماشین‌هایی که در حال کار هستند دست نزنیم تا بتوانیم زمان را محدود کنیم که در صورتی که در ۲۴ آذر آژانس گزارش خود را اعلام کرد و قرار شد تحریم‌ها رفع بشود خودمان تحریمی برای خود ایجاد نکرده باشیم و به سرعت کار اجرای برجام را آغاز کنیم”.

او پیش از این نیز در پاسخ به اعتراض‌ها پیرامون جمع‌آوری سانتریفیوژها، گفته بود که در حال حاضر “۱۰ هزار سانتریفیوژ وجود دارد که سال‌هاست کار نمی‌کنند ما فعلا این سانتریفیوژها را جمع‌آوری می‌کنیم”.

 در روزهای گذشته اخباری منتشر شده بود که کار جمع‌آوری سانتریفیوژهای تاسیسات هسته‌ای ایران به دنبال یک “تذکر” متوقف شده است. مساله‌ای که مورد تایید علی شمخانی هم قرار گرفته بود.

 با این حال دبیر شورای عالی امنیت ملی روز گذشته خبر از آن داد که “ایران تنها در صورتی اقدامات خود در چارچوب توافق هسته‌ای را متوقف می‌کند که طرف مقابل تعهدات خود را انجام ندهد”.

 سازمان انرژی اتمی نیز با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به این مساله موضع‌گیری کرد. براساس اطلاعیه این سازمان، شمخانی سخنان خود درباره تایید تذکر به سازمان انرژی اتمی برای توقف جمع‌آوری را تکذیب کرده است.

 پیش از این علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفته بود که کار جمع‌آوری سانتریفیوژها آغاز شده است. هم‌زمان بیست نماینده مجلس نیز در تذکری خطاب به روحانی خواستار توقف این روند شده بودند. این نمایندگان مجلس با اشاره به این‌که بند اول از میان شرط‌های نُه‌گانه آیت‌الله خامنه‌ای برای اجرای برجام عملی نشده، نوشته بودند که “چند پیمانکار برای جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو” به این مکان رفته و ضمن جمع‌آوری “زیرساخت‌های” این تاسیسات، گفته‌اند: “دو هفته اینجا می‌مانیم تا کار را تمام کنیم”.

همان زمان حمید رسایی، از نمایندگان منتقد دولت در مجلس گفته بود که برخی گفته‌اند دولت برای این کار از آیت‌الله خامنه‌ای اجازه گرفته است. او در تذکر شفاهی گفته بود که “یک آقایی صبح می‌گفت، خدمت مقام معظم رهبری رفته‌اند و ایشان نیز آغاز اقدامات ایران در جمع‌آوری سانتریفیوژها را پذیرفته‌اند. این بازی باید تمام شود”، چرا که به عقیده رسایی “ایشان یک مسائلی را علنی بیان می‌کنند و بعد عده‌ای می‌گویند رفته‌ایم خصوصی با ایشان صحبت کرده‌ایم و ایشان پذیرفته‌اند”.

آیت‌الله خامنه‌ای پس از پایان تصمیم‌گیری پیرامون برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، با نوشتن نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، ضمن تایید مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای پذیرش برجام، ۹ شرط جدید برای اجرای این توافق‌نامه از سوی جمهوری اسلامی تعیین کرده بود.

وی از جمله خواستار “اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها” شده و اضافه کرده بود که این دو نهاد باید اعلام کنند که “این تحریمها بکلّی برداشته شده” و هر اظهاری درباره این‌که “ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است”.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران باید تعداد سانتریفیوژهای نسل اول خود در تاسیسات غنی‌سازی نطنز را به ۵۰۶۰ و تعداد سانتریفیوژهای همین نسل در فردو را به ۱۰۴۴ دستگاه کاهش دهد.