رقابت افراطیون در ایران و آمریکا برای افزایش تنش ها

نویسنده
شیرین کریمی

» در سالگرد سقوط ایرباس

در حالی که انتخاب حسن روحانی به عنوان یک رئیس جمهور میانه رو، امیدها برای حل بحران میان تهران و واشنگتن را افزایش داده است، نظامیان تندرو در ایران، ایالات متحده را آماج حملات لفظی خود قرار داده اند، همزمان دو سناتور پر نفوذ جمهوری خواه نیز در سفر به اسرائیل خواستار “نمایش قاطعیت” کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی شده اند، از سوی دیگر ده ها تن از نمایندگان کنگره آمریکا نیز با انتشار نامه ای از اوباما خواسته اند علی رغم روی کار آمدن روحانی، فشارها علیه تهران را افزایش دهد.

ربع قرن پس از سقوط یک هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی مستقر در خلیج فارس، سردار نقدی فرصت را مغتنم شمرد تا به این بهانه بار دیگر برای کاخ سفید رجزخوانی کند. فرمانده بسیج که معتقد است بر خلاف “ادعای آمریکایی” هاحمله به هواپیمای ایرباس “( از روی) خطا و اشتباه” نبوده، پس از ۲۵ سال سخن از کین خواهی به میان آورده وتهدید کرده است: “رژیم آمریکا باید منتظر انتقام سخت و بزرگ امت اسلام باشد.”

 نقدی که از معاودین عراقی و از نظامیان تندرو جمهوری اسلامی محسوب می شود دیروز در اراک، ضمن سخنانی ایالات متحده را کشوری معرفی کرد که به محمدرضا شاه دستور دادتا “ده‌ها هزار نفر از مردم را به شهادت رساند.”

 تهران و واشنگتن ۳۴ سال است که روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده اند، پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان معروف به خط امام، دولت جیمی کارتر تصمیم گرفت کلیه روابط خود را با تهران به حالت تعلیق در آورد؛ سیاستی که 5 رئیس جمهور پس از وی نیز آن را دنبال کرده اند. با این وجود باراک اوباما رئیس جمهور دموکرات و میانه رو ایالات متحده در 5 سال گذشته بارها گفته حاضر است با رهبران تهران بدون پیش شرط مذاکره کند.

حسن روحانی رئیس جمهور منتخب و میانه رو نیز گفته قرارست سیاست تعامل با جهان را در پیش بگیرد و سیاست تنش زایی دولت محمود احمدی نژاد را کنار بگذارد.

با این حال سردار نقدی که در یک ماه اخیر بارها و بارها خواستار “عدم مصالحه” با واشنگتن شده است، در اظهارات دیروز خود نیز با “سفاک و خونریز” خواندن ایالات متحده کوشش کرد تا هزینه تعامل با واشنگتن را برای دولت بعدی بالا ببرد.

 

آخرین سوسوهای ستاره بخت آمریکا

او البته همراهانی همچون سردار مسعود جزایری را نیز کنار خود می بیند. معاون امور بسیج ستاد کل نیروهای مسلح هم روز گذشته خواستار استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ علیه ایالات متحده شد. سردار جزایری که هنوز ایالات متحده را “شیطان بزرگ” می خواند گفته :” یکی از راه‌های اصلی تحت فشار قرار دادن دولت‌های آمریکا، به منظور تمکین در برابر قوانین و مقررات بین‌المللی، اعتراضات جهانی علیه شیطان بزرگ است و همه کسانی که رسانه در اختیار دارند می‌توانند در روند این حرکت تاریخی ایفای نقش کنند.”

این سردار که معتقد است “ستاره بخت آمریکا و لیبرال دموکراسی غرب” رو به افول است و سوسوهای آخر را می‌زند با لحنی تهدید آمیز متذکر شده است: “آمریکا از عواقب ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران مصون نخواهد بود.”

پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR655» از بندر عباس به مقصد دبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده ازناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، جان باختند. این سانحه از نظر میزان تلفات انسانی، هفتمین سانحه مرگبار هوایی تاریخ است. دولت آمریکا مبلغ ۶۱.۸ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و همچنین ۷۰ میلیون دلار برای خسارت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری پرداخت کرد.

سردار جزایری که رئیس ستاد تبلیغات دفاعی جمهوری اسلامی نیز محسوب می شود همچنین گفته است: “ایرانیان، مسلمانان و همه حق طلبان و آزادگان در هر نقطه از عالم، اجازه نخواهند داد جنایت فجیع دولت آمریکا در حمله به هواپیمای مسافربری و نیز جنایات تروریستی پرشمار و وحشیانه کاخ سفید در عراق و افغانستان و سوریه به فراموشی سپرده شود.”

 

تقاضا برای نمایش قاطعیت کاخ سفید

اما این فقط تندروها در ایران نیستند که با مواضع خود احتمال آشتی پذیری میان تهران و واشنگتن را به مخاطره می اندازند، جان مک‌کین و لیندزی گراهام دو سناتور جمهوری خواه پر نفوذ ایالات متحده نیز در اسرائیل گفته اند جمهوی اسلامی به مرحله “تولید بمب اتم” بسیار نزدیک شده و از همین رو خاطرنشان کرده اند: “مردم آمریکا از یک اقدام نظامی در راستای مقابله با چنین خطر بزرگی از سوی ایران حمایت خواهند کرد.”

جان مک کین که از کهنه سربازهای آمریکایی محسوب می شود و در انتخابات سال 2008 رقیب باراک اوباما در انتتخابات ریاست جمهوری بود اشاره ای نکرده که بر اساس برآورد کدام سازمان اطلاعاتی ایالات متحده از نزدیکی تهران به ساخت بمب هسته ای با خبر شده است.

این دو سناتور آمریکایی پس از دیدار با مقامات اسرائیلی خواستار “نمایش قاطعیت” ایالات متحده در برابر جمهوری اسلامی شدند.

همزمان لیندزی گراهام نیز که با رادیوی ارتش اسرائیل سخن می گفت، بی اعتنایی رئیس جمهور کشورش به “خط قرمز” نخست وزیر اسرائیل را مورد انتقاد قرار داد.

“خط قرمز” اتمی عبارتی است که نخست وزیر اسرائیل پیرامون برنامه هسته ای تهران به کار برد. وی تابستان گذشته در جریان سخنرانی ای در مجمع سالانه سازمان ملل با کاغذ و ماژیک این خط قرمز را به تصویر کشید. اسرائیل گفته است هر موقع برنامه اتمی تهران از “خط قرمز” عبور کند، به آن واکنش نظامی نشان خواهد داد. پیش از این اوایل تابستان سال ۲۰۱۳ به عنوان خط قرمز جدید درنظر گرفته شده بود.

 

اوباما بیشتر فشار بیاورد

در تحولی دیگر روز گذشته ۴۵ تن از اعضای کمیته روابط خارجی کنگره ایالات متحده با انتشار نامه ای به باراک اوباما از او خواستند با وجود روی کار آمدن حسن روحانی، باز هم فشارها بر جمهوری اسلامی را افزایش دهد چرا که به گفته آن ها رئیس جمهور منتخب ایران در نخستین کنفرانس خبری اش از برنامه هسته ای تهران حمایت کرده است. آن ها همچنین به مواضع آیت الله خامنه ای اشاره کرده اند که گفته است: “دلیلی برای عادی‌سازی روابط با آمریکا وجود ندارد.”

هفته گذشته آیت الله خامنه ای در نخستین حضور عمومی اش پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت کشورهای “جبهه مخالف ایران” اگر لجبازی را کنار بگذارند حل مسئله ی هسته ای ایران، کاری سهل، آسان و روان است.”

رهبر جمهوری اسلامی در اظهارات تازه خود همچنین گفته است: “موضوع هسته ای بارها تا لحظه حل، پیش رفته است اما امریکایی ها بهانه های جدیدی پیش کشیده اند”.

حسن روحانی در مبارزات انتخاباتی خود بارها وعده داد که یکی از مهمترین اولویت هایش حل بحران هسته ای جمهوری اسلامی از راه دیپلماسی و گفتگو با غرب است. او گفته است برای باز کردن این قفل اتمی کلیدی دارد. اما نمایندگان کنگره ایالات متحده – از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات - در نامه خود به اوباما نوشته اند: “انتخابات ایران نشانه‌ای مبنی بر بازگشت ایران از میل خود برای برخورداری از ظرفیت تسلیحاتی هسته‌ای نداشت.”