دامن زدن به اختلافات ایران و امریکا

نویسنده

google_vb.jpg

اخیراً سایت امریکایی گوگل با پخش فیلمی درخصوص اینکه”شهر تبریز مرکز آذربایجان جنوبی است، ولی اکنون در تصرف وحشیان پارسی است”، خشم ایرانیان را برانگیخت. به گفته روزنامه گاردین، “این ناحیه از 4000 سال پیش به ایران تعلق دارد”.

حتی اگر گوگل نیز به طور مستقیم مسؤول چنین اشتباهی نباشد [قسمت های فیلم های گوگل توسط کابران اینترنتی بارگذاری می شود]، ولی ایرانیان دراین مورد به شدت واکنش نشان دادند. گاردین دراین خصوص می نویسد: “ایرانیان گوگل را که آگاهانه سعی کرده حاکمیت و هویت ارضی ایران را زیر سؤال ببرد و احساسات جدایی طلبانه مردم ترک زبان این منطقه را برانگیزد، به شدت محکوم کرده اند.”

ولی الله آذروش، یک نماینده ایرانی اعلام کرده است: “مردم ایران هیچگاه چنین اشتباهی را نمی پذیرند. این ناحیه از دو هزار قبل از میلاد مسیح به ایران تعلق داشته و دارد. چگونه می توان آن را متعلق به کشور دیگری دانست؟”

صمد مؤمن بالله، معاون وزارت فنآوری و ارتباطات نیز می گوید: “این اقدام نمونه آشکاری از مداخله خارجیان در مسایل داخلی یک کشور است.”

اخیراً به دنبال چاپ کاریکاتوری در روزنامه دولتی “ایران”، ناحیه آذری زبان ایران صحنه درگیری های بیشماری بوده است. با توجه به حساسیت شدید دولت جمهوری اسلامی نسبت به ایجاد تنش در این منطقه، این روزنامه سریعاً توقیف و تعطیل شد.

گاردین همچنین خاطرنشان می سازد که “مقامات ایرانی هیچگاه جنبش های استقلال طلب منطقه ای را به دیده اغماض نمی نگرند و دراین خصوص، ایالات متحده و بریتانیا را به تحریک چنین جنبش هایی در برخی از نواحی و استان های ایران، به ویژه خوزستان و کردستان، محکوم کرده اند”.

به علاوه، این روزنامه انگلیسی به بیان موضوع مشابهی نیز می پردازد. در سال 2004، مجله نشنال جئوگرافیک از خلیج واقع در جنوب ایران تحت عنوان “خلیج عربی” و نه “خلیج فارس” یاد کرده بود. پس از آن، این مجله در ایران ممنوع اعلام شد.

منبع: کوریه انترناسیونال، 20 نوامبر 2006