سینما

نویسنده

فیلم ها، مستند ها و انیمشین ها

سینمای سبز

 

جنبش سبز 4 ساله شده است. مروری داریم بر فیلم ها، مستندها و انیمیشن هایی که پیرامون رویدادها و حوادث پس از شکل گیری این جنبش ساخته شده است.

 

“روزهای سبز” ساخته حنا مخملباف

 

روزهای سبز عنوانی فیلمی مستند-داستانی است از حنا مخملباف که به موضوع انتخابات دهم ریاست جمهوری و اعتراضات مردم ایران پس از انتخابات و سرکوب آن می‌پردازد. فیلم با یک دوربین دیجیتال و بطور غیرقانونی در ایران ساخته شده‌است. عوامل فیلم چند بار دستگیر شدند اما نهایتا توانستتند بگریزند. این فیلم به شصت‌وپنچمین جشنواره فیلم ونیز که در سپتامبر ۲۰۰۹ گشایش یافت راه پیدا کرد. این فیلم در خیابان‌های تهران ساخته شده‌است و قصهٔ دختر جوانی است که به افسردگی مبتلا شده و برای درمان نزد یک روانشناس می‌رود و آن دکتر علت ناامیدی‌های دختر جوان را در حوادث سیاسی ایران می‌داند. فیلم ‘روزهای سبز’ یک فیلم مستند داستانی است با ترکیبی از مواد و مصالحی که فیلمساز خودش هدایت و کارگردانی کرده و تصاویر منحصر بفردی دارد که از موبایل های مردم از طریق اینترنت به دنیا عرضه شده بود. فیلم، حاصل تجربه هاو نگاهی جوان است به یک حادثه سیاسی در یک جامعه ملتهب و در مرز بین نومیدی و امید. در لحن فیلم این حس جوانی و عصیان هم به خوبی دیده می شود. در عین حال فیلم یاد آوری است از یک دوره تاریخ معاصر.

 

“چه می خواستیم، چه شد” ساخته پخو

 

چه می خواستیم چه شد” در پاسخ به مستند “شاخص” که از شبکه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و به سخنان و نظرات آیت ‌الله خمینی راجع به شاخص های حق و باطل پرداخته، ساخته شد.

 

“من ندا هستم” ساخته نیکل صدیقی

 

مستند داستانی “من ندا هستم” که در آن نیکول صدیقی نقش “ندا” و مری آپیک، بازیگر ساکن لس آنجلس نقش مادر او را ایفا کرده اند، ماجراهای بخشی از زندگی کوتاه “ندا آقا سلطان” را در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری بحث براگیز سال ۸۸ به نمایش می گذارد. این فیلم فیلم داستانی ۲۱ دقیقه ای برنده جایزه “رمی” جشنواره بین المللی فیلم هوستون شده است.

 

“موج سبز ” ساخته علی صمدی احدی

 

فیلم موج سبز ترکیبی از پویانمایی و فیلم مستند بی‌واسطه است. این فیلم برخی از زوایای انتخابات سال ۸۸ (۲۰۰۹) را به‌خوبی به تصویر می کشد و برای تماشاگر این امکان را فراهم می کند تا با جنبه‌‌هایی از فرهنگ اجتماعی و سیاسی ایران آشنا شود. علی صمدی احدی کارگردان موج سبز برای ساخت این فیلم برنده جایزه “هنر فیلم و رسانه‌ای” آکادمی هنرهای برلین شد.

 

“برای ندا” ساخت شبکه HBO

 

این فیلم توسط کارگردان انگلیسی ساخته شده و برای اولین بار خانواده ندا آقا سلطان حضور یافته و به روایت روزهای تلخ کشته شدن ندا و زندگی شخصی او پرداخته اند. در این فیلم، ویدئوها و تصاویری که تاکنون منتشر نشده بود به نمایش در می‌آید. تهیه کنندگان این فیلم شبکه اچ بی او امریکا، شرکت من تورمن انگلیس و آقای سعید کمالی دهقان هستند.

 

جنبش سبز به روایت نقاشی های دیجیتالی سهیل توکلی

 

سهیل توکلی است با پویانمایی نقاشی‌های دیجیتالی‌اش، رویدادهای ایران تحت تاثیر جنبش سبز را در شبکه اینترنت به نمایش درآورده است. سهیل توکلی که تحصیلاتش را در رشته معماری و طراحی ساختمان در ایران طی کرده از سال ۲۰۰۴ در آمریکا اقامت گزیده و گذشته از طرح‌ها و پروژه‌های ساختمانی و جوایزی که در این زمینه دریافت کرده، در تظاهرات ایرانیان در آمریکا در همبستگی با اعتراضات ایران، تصاویر بزرگی از رویدادهای ایران را در محل نقاشی کرده است. مجموعه آثار سهیل توکلی را میتوانید در این آدرس ببینید.

 

انیمیشن هایی از احمدی نژاد ساخته افشین سبوکی

 

افشین سبوکی در شمار اولین طراحان ایرانی انیمیشن های سیاسی و اجتماعی است که مقام های فعلی کشورش در آن حضور دارند و در عین حال احمدی نژاد هم اولین رئیس جمهور ایران است که وارد دنیای رنگارنگ انیمیشن شده است.

اولین انیمشین با حضور احمدی نژاد چند هفته پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران منتشر شد که نشان می داد او در شرایطی که مجری برنامه مناظره نامزدهای ریاست جمهوری را تحت فشار گذاشته در حال دفاع از برنامه و کارنامه چهار سال گذشته ریاست جمهوری اش است.

دومین انیمشن هم که فضای متنوع تری نسبت به اولی دارد رئیس جمهور ایران را در حال سخنرانی ای نشان می دهد که مخالفانش را “خس و خاشاک” خواند.

فضا، زبان و طنزی که در این انیمشن به کار گرفته شده، یادآور کاریکاتورهایی است که پیش از این از سبوکی در روزنامه های تهران منتشر می شد اما جان بخشیدن به چهره های ثابت و کمک گرفتن از موسیقی ای که ویژه این انیمیشن ها ساخته شده، کمک کرده تا مخاطب برخلاف کاریکاتورهایی سیاسی سبوکی در ایران، با صراحت کم سابقه ای پیام تولید کنندگان را دریافت کند. این دو انیمشین را می توانید در این آدرس ببینید.